Beschut werk mogelijk per 2017 verplicht
Klijnsma lijkt het nu zat te zijn. In het OA noemde ze voor het eerst een concrete datum, 1 januari 2017, voor het verplichten van beschut werk.
Het geduld van staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA, SZW) is bijna op. Als gemeenten niet snel werk maken van het inrichten van beschut werk voor de allerzwaksten op de arbeidsmark, gaat ze het verplicht stellen. En wel per 1 januari volgend jaar.
Weinig plaatsen
Gemeenten moeten zo’n 30 duizend beschutte banen scheppen voor mensen die ook met begeleiding niet in staat zijn bij een reguliere werkgever aan de slag te gaan. Deze mensen moeten een baan krijgen, met een salaris maar ook met secundaire arbeidsvoorwaarden en pensioenopbouw. Maar het schiet nog niet erg op. Veel gemeenten hebben aangegeven wel te willen, maar echt veel concrete plaatsen zijn er nog niet. Tot nu toe stelde Klijnsma zich coulant op en wilde vooral met zachte druk gemeenten overhalen aan de slag te gaan. Maar nu lijkt ze het zat te zijn. In het OA noemde ze voor het eerst een concrete datum, 1 januari 2017, voor het verplichten van beschut werk.
Extra geld
Klijnsma gaf opnieuw aan echt niet tevreden te zijn over de voortgang rond beschut werk. Ze benadrukte dat ze vorig jaar nog 100 miljoen extra beschikbaar heeft gesteld voor de komende jaren. Met dat geld wilde ze gemeenten ondersteunen en motiveren om beschut werk in te richten. Maar dat heeft nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Momenteel voert de inspectie SZW op verzoek van Klijnsma onderzoek uit naar de invulling van de nieuwe voorziening door gemeenten. Voor de zomer verwacht ze daarvan de resultaten.
Wetswijziging
Mocht blijken dat gemeenten dan nog steeds onvoldoende invulling geven aan het creëren van beschutte werkplekken, zal Klijnsma de Participatiewet aanpassen en beschut werk daarin verankeren. Ze wil dan per januari gemeenten verplichten tot het aanbieden van beschut werk. Voor deze wetswijziging is toestemming van de Eerste en Tweede Kamer nodig, dus of het haar lukt die wet voor 1 januari aan te passen, is nog de vraag.
Experimenten bijstand
Klijnsma gaf in het overleg ook aan dat gemeenten die willen experimenteren met het bijstandsbeleid nog voor de zomer duidelijk krijgen wat er wel en niet kan. Hierover is ze al maanden in gesprek met een aantal gemeenten dat heel concrete plannen heeft voor zulke experimenten. De AMvB moet aangepast worden, maar dat is een proces dat lang loopt omdat goed afgetimmerd moet worden wat wel en niet mag, zonder dat dat dubbelt met andere geldende wetten.
Reacties: 22
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is nog triester: bij de meeste zo niet alle WSW-bedrijven waren de mensen zinnig aan het werk. Het werk dat zij deden had vaak nog een doel, wilden mensen graag aan werken.
Maar gemeentes, die hebben dat soort werk helemaal niet. En dankzij de bezuinigingen (Den Haag...!) en automatisering is er steeds minder werk dat eventueel gedaan zou kunnen worden.
Zinnig en nuttig?
Als er iets duidelijk moet zijn aan dat hele participatiegebeuren, dan is het wel dat het niets met participeren te maken heeft, enkel met geld en dwang. De mensen doen er niet toe, zijn alleen maar een last.
Triest.
"Als je al met begeleiding naar een normale baan niet naar behoren kan functioneren. Dan moet je dus een baan krijgen bij de gemeente?! Dan ben je niet geschikt om te functioneren in de samenleving! "
Beter een aangepaste baan met begeleiding dan met je uitkering maar thuis zitten te verpieteren met alle ellende van dien!
Gezien de hoeveelheid zwerfafval en de huidige mentaliteit van de gemiddelde Nederlander, kan hiermee wel 7 dagen per week gevuld worden.
Als dit alles zoals het is, aangewakkert is door de regering, kabinetm Klijnsma & Cö, dan het volgende:
* Fyra treinproject: 11 Miljard, weggesmeten
* JSF, project van 37 Miljard- en men kijkt inmiddels steeds meer naar de Eurofighter (dat is overigens ook een slechte keus, want als we zoiets nodig hebben ? Dan is de Daan Grippen de enige juiste keuze, maar ja, die politiek altijd he ?!)
* Naar Turkije gaat officieel 6 Miljard (zal wel meer zijn/worden)- en de effecten zijn te verwaarlozen.
* De Miljarden naar griekenland, helpt het ergens wel ?
* Miljarden verspilt aan ontwikkelingshulp. Ben niet tegen ontwikkelingshulp, mits daar voldoende van bij de doelgroepen komt
* tweehonderd miljoen naar de baas in Eritrea, puur om met hem in gesprek te kunnen komen ???
En zo kan ik nog wel ff meer noemen, we praten nu echter al over bedragen die tegen de honderd MILJARD !!! Aanlopen. En dan zou er voor miljoenen bezuinigd moeten worden op WSW- en ouderenzorg ??? Wie begrijpt het nog ?!
Flipper
Griekenland met Hoofdletter enz, enz...
Flipper
We hebben het hier wel over bestaande afspraken tussen het bedrijfsleven, de vakbonden en de Overheid. De voorspelbare praktijd wijst uit dat geen van de partijen zich aan de afspraken houdt. Kortom, je kunt concluderen dat de destijds door dit Kabinet ingevoerde beleidswijzigingen nooit zonder een opgelegde wettelijke verplichting hadden mogen plaatsvinden. Zo langzamerhand zal iedereen ook wel duidelijk zijn dat dit Kabinet héél veel prutswerk aflevert.
Hadden we in Nederland WSW-bedrijven? Dat waren toch bedrijven voor mensen die beschut werk nodig hadden? Binnen de participatiewetgeving [aste dit net meer. Nu onder een andere hoed en (vooral) minder geld toch weer opgetuigd? ik snap het niet meer.