Advertentie
sociaal / Nieuws

Jonge ambtenaren: pensioenstelsel oneerlijk

Het huidige pensioenstelsel is onhoudbaar. De lasten worden niet eerlijk verdeeld tussen jongeren en ouderen. Dat vinden verschillende organisatie van jonge ambtenaren in Nederland. Door lage rente en stijgende levensverwachtingen kunnen penioenfondsen moeilijker aan hun verplichting voldoen en de rekening komt bij de jongeren te liggen, vinden ze.

05 januari 2011

Garantiepotje

Het penioenstelsel is de afgelopen jaren tweemaal herzien; de overgang naar het middelloon en het afschaffen van het vroegpensioen. Beide maatregelen hebben echter niet geleid tot een stabiele en houdbare regeling. Om het pensioenniveau voor de oudere generaties en gepensioneerden op 100 procent te houden is daarom een 'garantiepotje' nodig. Deze pot moet worden gevuld door de jongere generaties.

 

Inleveren

Jann, de jonge ambtenaren Noord Nederland, noemt dit 'onhoudbaar, onverdedigbaar én niet conform de solidariteitsgedachte die ten grondslag ligt aan ons pensioenstelsel'. In de goede tijden zijn de vruchten geplukt, zoals bijvoorbeeld het eindloonstelsel, (pre-)vut en premievakanties. Daarom zal in slechte tijden ingeleverd moeten worden, aldus Jann. 'En niet alleen door een deel van de deelnemers, maar door alle deelnemers'.

 

Oproep

Jann heeft een brief geschreven aan de Pensioenkamer, het orgaan waarin werkgevers en werknemers over pensioenen onderhandelen. De jonge ambtenaren roepen daarin de Pensioenkamer op zich in te zetten voor een nieuw en solidair stelsel dat recht doet aan alle generaties.

Reacties: 26

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Adriaan / ambtenaar
Ik ben het volledig eens met ambtenaar Jan. Ik heb nu al 33 jaar gewerkt en moet nog ruim 8 jaar werken. (met plezier trouwens), maar ook mij moet van het hart dat ik iedere maand betaal voor de Vut terwijl ik daar zelf geen gebruik meer van mag maken. Nabestaandenregelingen zijn sterk versoberd. Diplomatoelage geschrapt. Reiskostenvergoeding krijg ik niet (terwijl ik iedere dag voor € 700,-- per jaar met de bus reis naar mijn werk). Ik heb ook samen met mijn vrouw voor de opvoeding van ons kind gezorgd. Nooit gebruik gemaakt van ouderschapsverlof. Geen naschoolse opvang. De studie voor mijn kind betaal ik zelf. De ziektekostenverzekering moet ik voor drie personen zelf ophoesten. Ik vraag mij vaak af waar ik nog voor werk, maar klaag niet. Wij kunnen één keer per jaar met het openbaar vervoer op vakantie en daar zijn we gelukkig mee. Van mijn bruto salaris (al jaren op het maximum van 11 en geen uitzicht op een hoger salaris, terwijl ik meer dan 40 uur , soms 50 uur, per week werk en voor 36 uur wordt uitbetaald) blijft bijna niets over en dat terwijl ik jaren heb gestudeerd en een dubbele HBO opleiding heb afgerond. Nu weer meer pensioenpremie betalen. Weer meer ziektekostenpremie. Overal wordt ik maximaal aangeslagen omdat mijn bruto salaris zo hoog is, maar niemand staat er bij stil dat je dan netto minder overhoudt dan iemand die net boven het minimumloon zit. Maar nogmaals ik wil niet klagen, maar wel tegen de jeugd zeggen dat zij helemaal geen reden hebben om te klagen. Zij verdienen meestal meteen een torenhoog salaris en zijn vrijwel altijd tweeverdiener (ik niet en mijn vrouw kan dat ook niet meer. Zij heeft bovendien jaren voor haar zieke moeder gezorgd) , terwijl ik mij heb moeten opwerken vanaf het minimum, ja zelfs toen ik die dubbele HBO-opleiding (en 8 jaar rechtenstudie: ook zelf voor het grootste deel betaald) had afgerond, want toen ik moest opklimmen was er massale werkeloosheid en nam je met iedere baan genoegen. Denk daar maar eens over na.
Peter / sr. adviseur
Wat een gezeur. Wie betaalt een zeer belangrijk deel van hun lange opleiding? Juist, de ouderen. Laat ze ook maar direct na de middelbare school gaan werken en dan 's-avonds naar school. Ik ben ruim veertig dienstjaren en het - bijna geheel in eigen tijd en voor eigen rekening - GAI en II en rechten gedaan, en wel naast een fulltime baan, en dan heb ik het nog niet eens over de aanvangssalarissen in die tijd; een stuk lager dan nu. Ik wil het nog niet eens hebben over maatregelen die de laatste jaren zijn afgeschaft en alleen voor de ouderen gelden: pensioen moet 40 dienstjaren; de VUT, en een aanvang met langer doorwerken.
Rob Ossel / FPU
Schandalig , die egoistische redenering van sommige jongeren .
Naast alle hiervoor genoemde argumeten nog het volgende . Een belangrijke oorzaak van pensioenproblemen is de toegenomen levensverwachting. Wie gaan daar het meest van profiteren ? Juist , de jongeren !
Wie zet al deze reacties op de rij in een brief naar de pensioenkamer?
Ria Huisman / directeur
Ons pensioenstelsel is gewijzigd wat echter niet inhoud dat het niet meer houdbaar zou zijn.
Als we nu eerst eens zouden kijken hoe onze spaarcenten belegd worden en bij wie dan kunnen we zelf in het pensioenfonds gaan zitten om controle uit te oefenen.
Voor de beginners geldt, werken met 30 dat is dus 13 jaar later als wij zijn begonnen, die kunnen dan een spaarrekening starten gelijktijdig met de studie, voor hun pensioen later.
Ik ben het eens met mijn voorgangers dat wij wel voor alles betaald hebben maar er niet van mogen eten!!
"Kassa" dus door te roepen langer werken moet, echter het is haast niet uit te voeren want je bent met 35 jaar al te oud, en de kleine man/vrouw is dus het haasje.
nick / adviseur
Ik betaal vut voor de mensen die daar trots bij zeggen dat ze er lang voor hebben gewerkt. Dat laatste kunnen ze beter niet zeggen, want dat geldt ook voor mij.
Voor het overige vind ik dat we vooral solidair met elkaar moeten blijven. De jongeren van nu worden ook weer ouderen.
Jan de Fries
Eén ding moet me na alle hier al genoemde argumenten tegen de ego-tripperij van bepaalde jongeren nog wel van het hart. Dit vooral naar ‘broadcaster’ die stelt dat de babyboomers zouden hebben pot verteerd. Toen er op enig moment ruim voldoende bij het ABP in kas zat en de bomen tot in de hemel leken te groeien was onze regering zo vriendelijk de in haar ogen te hoge saldi ‘af te romen’. Mede dankzij deze acties is er naar het zich laat aanzien voor nu en de toekomst een tekort. Wie gaat de claim voor dit tekort bij de veroorzaker, de regering, leggen? Hoeven wij als ouderen en jongeren elkaar niet steeds de Zwarte Piet toe te schuiven.
Esther / Beleidsmedewerker
We kunnen natuurlijk ook accepteren dat de tijden van vroeger, de huidige tijd en de toekomstige tijd niet met elkaar te vergelijken zijn.

Ik ben jong, ambtenaar, ook nog vrouw en zwanger. Erg he? De baby-boomers: dat zijn mijn ouders. Met een eigen, klein, bedrijf hebben zij écht al 40-45 dienstjaren (als ondernemer en als huisvrouw) keihard gewerkt en zij zijn nog niet klaar. Niet alleen omdat ze niet willen, maar ook omdat het door hen opgebouwde pensioen niet voldoende zal zijn om in deze tijd rond te kunnen komen.

Maar de baby-boomers zijn ook mijn collega's die al 30 jaar bij de overheid in dienst zijn, hun tijd wel uitzitten, ongeacht mate van meeontwikkeling met de moderne overheid en/of betrokkenheid bij het werk.

Mijn generatie heeft het goed: de huidige maatschappij is opgebouwd door de generaties voor ons (dus niet alleen de baby-boomers, maar juist ook hun voorgangers die echt dit land vanaf niets hebben moeten opbouwen!). Wij dragen nu ons steentje bij. Voorzieningen waar iedereen aan meebetaalt zijn een groot goed: of dit nu gaat om de ziektekosten van een 60plusser die meent tijdens zijn eerste pre-pensioensweek de wielrenfiets op te moeten springen en daarbij direct zijn hart het begeeft, of de kosten van de kinderopvang van onze kinderen, om er maar voor te zorgen dat vrouwen aan het werk kunnen blijven (denk dan ook eens aan de verpleegster die gelukkig nog beschikbaar is om de te enthousiaste wielrenner te verzorgen).

Solidariteit is geen kwestie van de eigen toekomst zeker stellen, maar van het verdelen van baten en lasten over alle generaties.

Hoe de toekomst van ons en onze kinderen eruit ziet is onzeker. Mijn zoontje zal ook profiteren van hetgeen wij nu opgebouwen (zoals de kenniseconomie), en wij zullen na een x-aantal dienstjaren óók geconfronteerd worden met gestegen lasten en een tegenvallend pensioen. Maar om überhaupt een pensioen te hebben tegen die tijd, is het van belang het solidariteitsprincipe zo juist mogelijk toe te passen. Als er de huidige bronnen worden leeggezogen om de toekomst van mensen die op korte termijn zullen stoppen met werken zeker te stellen, dan hebben wij over 35-40 jaar zeker een probleem. En de generaties na ons ook!

We hebben als maatschappij de keuze: vasthouden aan het solidariteitsprincipe en de baten en lasten evenredig verdelen, of totaal loslaten en allemaal onze eigen boontjes doppen. Maar dat geldt dan wel voor iedereen en per direct: want dat is wel zo eerlijk, toch?
c.wolfs / gepensioneerd
Als de staat (Lubbers & Co) bij de verzelfstandiging van het ABP meent 25 miljard van de ingelegde pensioenpremies af te romen (getal is genoemd door oud-directeur ABP) lijkt mij dat een onrechtmatige daad. Je blijft met je fikken van andersmans spullen af. Een rechter is daar zo klaar mee. Ik heb het ABP of de Pensioenkamer hier nooit op horen reageren. Was dat part off the deal? Misschien moeten wij als belanghebbenden gaan opstaan en de staat aanklagen. Zoals in andere artikelen al eerder is gezegd zouden de meeste problemen van nu dan zijn opgelost. Wie doet mee?
waterval / beleidsmedewerker
Zeker ook in schaal 3 begonnen, hè? Wij hebben 30 tot 40 jaar betaald, jongeren wellicht (tot op dit moment) een jaar of 5, zeg 10. Beetje te vroeg om nu al te gaan zeuren, lijkt me; bewijs eerst maar eens wat je waard bent, kijken of je het ook zo lang volhoudt. Je hoeft overigens geen ambtenaar te blijven. Ga toch naar het bedrijfsleven, joh!
dennis / adviseur vergunningen
Ik vindt het helaas jammer dat ik als ambtenaar nog steeds verplicht zit bij het ABP. Liever had ik zelf mijn centen beheerd en zelf de keuzes kunnen maken. Dan had ik niet voor de FPU hoeven te betalen terwijl voor mij die regeling, als ik er recht op zou hebben al afgeschaft is. In dat geval stel ik ook voor om alle ambtenaren te laten bijdragen aan een starterspremie voor ambtenaren to 40 jaar. Voor de rest gaat het in de CAÓ voor de waterschappen alleen maar om het kopen van seniorenuren en het eerder stoppen van de wachtdienst. Helaas is er voor de jongeren maar bar weinig geregeld. Helaas. Als ik om mij heen kijk hebben de meese oudere collega's tussen 6 en 10 jaar gestudeerd en zijn gaan werken tussen de 26 en 29 jaar oud en gaan er tussen de 58 en 62 uit, dat wil zeggen met ongeveer 30-33 dienstjaren. Ik zelf en velen met mij zijn met de prestatiebeurs in 4 jaar door het HBO gegaan en zijn met 22 jaar aan de slag gegaan. Ik moet nu door tot 67 dit is 45 jaar ten opzichte van de 30-33 dienstjaren van de ouder collega's. Dit is op zijn minst toch niet solidaire te noemen, toch.
marc / jurist
Esther slaat de spijker wat mij betreft op de kop. Ouderen mogen zeker trots zijn op wat er bereikt is. Maar loop dan ook niet weg voor de huidige problemen en denk mee aan een oplossing. De dooddoener "ik heb mijn eigen pensioen opgebracht' geldt in ieder geval niet. Volgens mij brengen de jongere werkenden dat toch echt op. Met oogkleppen op doorgaan op de oude leest, terwijl de omstandigheden drastisch veranderen zou erg dom zijn en uiteindelijk ook erg nadelig voor ouderen. Wat zal er in de nabije toekomst gebeuren als de premies echt niet verder verhoogd kunnen worden? Juist, dan zal er met veel paniekvoetbal veel kapot worden gemaakt en zal ook de gepensioneerde slachtoffer zijn. Dus oud en jong denk niet alleen aan eigen parochie, maar accepteer dat je soms moet nemen en soms moet geven.
Bas / logicus
Ik verneem heel veel onterecht gezeur en onvrede bij de ouderen.
Mijn vader heeft eindloon pensioen. Na de HBS, Universiteit en dienstplicht was hij 26 jaar oud en met 57 ging hij met de VUT. Eenendertig jaar werken dus. En met hem velen.
Dat er in het verleden mensen – laagopgeleiden – jong begonnen met werken is niet iets van die tijd dat gebeurt heden ten dage nog. Ik zelf werk reeds 23 jaar en moet er nog 23 werken, dat is dus 46 jaar. Dat is bijna 50% langer dan mijn vader. Niet echt een eerlijke verdeling dacht ik zo.
Vroeger kreeg men een vaste dienstbetrekking met CAO maar tegenwoordig krijgt men een slechter betalende uitzendfunctie met minder gunstige randvoorwaarden. Daardoor heeft een enorm groot deel van de huidige ± 45 jarigen een groot pensioengat opgelopen. Bij velen bedraagt dat pensioengat daardoor 30% of meer. Tevens is de werkdruk t.o.v. 20 á 30 jaar geleden enorm toegenomen. In sommige bedrijfstakken (schoonmaak, postbezorgers,verpleegzorg, etc.)zelfs met meer dan 150%. Je deed het maar in de hoop op een vaste aanstelling. Meestal tevergeefs omdat een nieuwe kracht goedkoper was, onder andere i.v.m. de gesubsidieerde baantjes.
De afdrachten voor de SVB zijn met vele procentpunten verhoogt en dat geld ook voor de eigen pensioenvoorzieningen.
Al met al komt het er op neer dat bij een gelijkluidend en geïndexeerd carrière pad waarbij oudere en jongere een identiek salarisverloop hadden; 1)De totale AOW afdracht van de jongere (tot 67 jaar werken)bijna 40 tot 45 procent hoger ligt dan bij de oudere, 2) De jongere voor zijn pensioenafdracht maximaal 74% vangt van iemand die een eindloonpensioen heeft en let wel !!!! Daarvoor heeft de jongere veel meer afdrachten voor moeten doen.
3) veel ouderen kregen vlak voor hun pensioen nog een leuke salarisverhoging van 10% tot wel 40% om zo hun eindloonrechten op te krikken.
Resumé; In mijn geval moet ik dus 50% lager werken dan mijn vader, is de werkdruk een tiental procenten toegenomen en ontvang ik straks maximaal 74% van wat hij nu vangt.
Wie nu tot de jongere groep behoort hoeft niet te rekenen op solidariteit later want in 2030 is er geen jongere zo gek om meer dan 90% afdracht aan de SVB te doen. Want over dit soort percentages gaan we het in die jaren wel hebben. (zie tweede reactie)
Eerlijk? Sociaal? Nee! Wat niet betekend dat de jongere van nu niet meer sociaal zou zijn maar wel wenst te overleven tegen de tijd dat hij afhankelijk wordt van zijn pensioen. Want het door ons gespaarde potje bij de SVB is tot op de bodem leeg.
En het langer leven is ook een wassen neus omdat aangetoond is dat de toegenomen levensverwachting voornamelijk bij de zeer hoge inkomsten groep licht. De gewone arbeider t/m MBO’er en zelfs voor een groot deel van de HBO’ers die hebben er nauwelijks een jaartje bij.
De ouderen van nu zijn de laatste die recht hebben om te zeuren.
Pensioenen bankroet of onbetaalbaar en een enorme vervuiling is de erfenis die de oudere achterlaat. Schijt hebben aan de nood van het nageslacht is een gebrek aan moreel en sociaal besef.
Rob Ossel / FPU
Nou Bas , wat een gefrustreerd, emotioneel, egoistisch en bovenal onjuist verhaal. Zo komen we niks verder.
Onjuist is het zeker, als jij beweert dat jongeren langer moeten werken dan ouderen .
Mijn vader werkte van zijn 18e tot zijn 65e als rijksambtenaar , een jaar langer dan jij vreest te moeten . Zielig trouwens , als je zo'n hekel aan je werk hebt blijkbaar. Ouderen werkten niet alleen meer jaren , maar ook nog minstens 50 uur in de week , ik zelf ben begonnen met 45 u per week in overheidsdienst.
Korte tijd is er een regeling geweest dat ambtenaren er soms met hun 57e uit konden , maar dan alleen als ze meer dan 40 dienstjaren hadden. Jouw verhaal is onzin.
Overigens zullen toekomstige generaties veel langer leven dan vroeger , en dus veel langer van hun pensioen genieten , ook al gaat dat een jaartje later in.
Bas / logicus
@Rob, je beweerd een hele hoop over mij in de eerste zin wat je eigenlijk nergens op kunt baseren en daarna iets wat ik beweerd zou hebben op een wijze waarbij je het bewust uit de context haalt van het geheel. De bewering (de mijne) zou buiten de context inderdaad onjuist zijn. Maar waarom is het voor jou nodig om iets uit de juiste context te plaatsen om een ander in een negatief daglicht te stellen. Heb je geen feiten? En waar zou ik beweerd hebben een hekel aan mijn werk te hebben.
Geen feiten slechts suggestieve aannames, meer niet. Daarnaast stel je dat de ouderen minstens een 50 urige werkweek kenden. Wellicht in de periode voor WOII maar daarna kwam dat zeker niet vaak voor tenzij men zelfstandig ondernemer was. Jouw vader dus niet want die was ambtenaar beweerde je. Een grote ergernis in het bedrijfsleven is het gegeven dat ambtenaren zoveel verliesuren hebben oftewel niet productief zijn. Koffiedrinken , stilzitten of vergaderen. Zeker is dat de werkdruk in het bedrijfsleven veel hoger ligt dan bij de overheid. Bij de overheid is er – onder voorwaarden - nog steeds de mogelijkheid om enkele jaren eerder te stoppen met werken dan bij 65 jaar. Daarna doe je weer een aanname dat mijn verhaal onzin zou zijn.
Daarop stel je weer iets dat onjuist is en reeds door de medische wetenschap is ontkracht. Vroeger was er een gat in levensverwachting tussen man en vrouw waarbij de vrouw vijf jaren ouder werd.
Dat gat wordt kleiner omdat de vrouw tegenwoordig naast het huishouden ook nog moet werken.
De zware beroepen sterven nog steeds op vergelijkbare jonge leeftijd. De levensverwachting van mensen die verantwoord (o.a. biologisch )voedsel eten is wel toegenomen.
Dit voedsel was enkele jaren geleden nog dik 50% duurder dan het gewone voedsel. Tegenwoordig is dit verschil terug gebracht naar 30%. Maar nog steeds is deze hogere kostprijs voor de grote meerderheid van consumenten niet betaalbaar. De groep die het zich wel kan veroorloven behoord tot de (15% á 20%) rijkeren en deze worden dus ook behoorlijk wat ouder(bijna 15 jaar boven het landelijk gemiddelde). Mede doordat rijkeren ook meer positieve en gezonde vrijetijdsbesteding kunnen bekostigen. En zoals bekend heeft niet alleen het bedrijfsleven last van een waterhoofd maar m.n. de overheid. Veel teveel duur personeel op onnodige functies.
En dat veroorzaakt de stijging in levensverwachting maar dit betreft slecht een selecte groep gefortuneerden. En dat heeft een grote impact op de rest van de bevolking die niets tot weinig stijging m.b.t. de levensverwachting te verwachten heeft.
De gewone man die bijna nergens van profiteert moet straks dus niet de lusten maar wel de lasten dragen.
De som van het CBS heeft een juiste uitkomst maar is gebaseerd op de verkeerde invoer.
Het resultaat is dus misleidend. De vraag is echter waarom men dit zo doet.
Ter aanvullende informatie: de eerste dertien jaar heb ik een gemiddelde werkweek gehad van 56 uur in de week en daarna 4 jaar gemiddeld 45 uren in de week en dat over 52 weken genomen dus inclusief mijn vakantiedagen wat betekend dat de extra uren buiten mijn vakantie werden gemaakt als ik al in de gelegenheid was om de vakantierechten te consumeren.
Pas de laatste 6 jaren werk in normaal volgens de 40 uren norm in de week voor 47 weken per jaar.
Daarbij wil ik nog even opmerken dat ik per dag recht had op 1 uur pauze maar er vaak slecht 10 tot 20 minuten maximaal kreeg. Kiezen of delen, klagen betekend meestal direct einde contract.
Omgerekend betekend dit dat ik reeds een ruime 31 jaar gewerkt heb met een gemiddelde van 40 uur per week. Even veel uren als mijn vader dus maar ik mag nog 23 jaar. Wat zeur je nou.
Wees een vent en geef gewoon toe dat de jongeren belazerd zijn en de nog jongeren belazerd gaan worden.
Hans / afdelingsmanager
Ik snap werkelijk niet waarom de jongeren - ambtenaren en andere werknemers - zich zo voor het karretje van politiek en werkgevers laten spannen. Nog geen 10 jaar geleden was het geweldige pensioen-overschot hèt probleem. Werkgevers, waaronder de overheid, hebben die overschotten op grote schaal te gelde gemaakt. Het probleem dat men nu noemt te lage dekkingsgraad is een puur administratieve zaak, nl. kunstmatig lage rekenrente. Gaat de rente omhoog, dan is er ook geen probleem meer met de dekkingsgraad: nieuwe kansen voor de werkgevers om 'overschotten' af te romen.
Het echte probleem wordt wel: er zijn te weinig mensen om het werk te doen; dit is ook op andere manieren op te lossen.
Mijn advies, vooral aan de jonge werknemers: let op de bal en niet op degene die het zegt !
van Epskeuten
uit de reacties begrijp ik dat wij allemaal niet blij zijn. ik ben dat vooral niet met het ABP waar je als ambtenaar verplicht bent aan deel te nemen en wat ik ervaar als een black box. Geef medewerkers de gelegenheid om zelf het pensoenfonds of voor bijv banksparen te kiezen, dan komt er concurrentie en moet de ABP wel iets aan haar performance gaan doen.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@van Epskeuten

U spreekt ware woorden! Je zou elk jaar het deel van je (nog steeds verplichte) pensioenpremie dat je in een zelfgekozen pensioen-beleggingsfonds mag stoppen, met een paar procent kunnen laten toenemen.

Via internet kun je dan elk moment zien hoeveel aandelen je in dat pensioen-beleggingsfonds hebt en hoeveel ze op dat moment waard zijn (op basis van de marktwaarde van de aandelen + obligaties + liquiditeiten die in bezit zijn van het fonds). Elk jaar krijg je een jaaroverzicht waarin het fonds het gevoerde beleggingsbeleid specificeert en verantwoordt, conform wettelijke richtlijnen.

Vanaf de aanvang van je pensioengerechtigde periode wordt per maand een vast percentage van het tot het aanvangstijdstip gespaarde bedrag aan je uitgekeerd (voor iedere Nederlandse pensioengerechtigde hetzelfde percentage - gerelateerd aan de gemiddelde levensverwachting).

Ondertussen blijven je nog niet verkochte aandelen in het pensioenfonds renderen, als je dat wilt. Als je op safe wilt spelen, mag je op het moment dat je met pensioen gaat alles omzetten in euro's, die wel binnen het pensioenfonds blijven.

Ook zou je, voor en na je pensioen, het recht moeten hebben op elk moment zonder boete van pensioenfonds te wisselen, als je meer vertrouwen hebt in de beheerders of in de beleggingsstrategie van een ander fonds. Ook de ethische component zou bij je keuze een rol kunnen spelen. Niet iedereen wil een pensioen dat met wapens of sigaretten is verdiend. Wel zou het verplicht moeten worden na een wisseling minimaal een jaar bij hetzelfde fonds te blijven.

Uiteraard zouden de nieuwe fondsen ten minste onder hetzelfde (strenge???) toezicht moeten staan als de huidige pensioenfondsen.

En het zou de nieuwe fondsen niet moeten zijn toegestaan om mee te doen aan windhandel met opties en andere derivaten. Gewoon beleggen in de onderliggende waarde van degelijke bedrijven, staatsobligaties, valuta. Zo zouden de fondsen ook een stabiliserende invloed hebben op de kapitaalmarkt. En door de relatieve eenvoud zouden vreemde, riskante en kostbare capriolen in het beleggingsbeleid sneller zichtbaar worden.

Dit nieuwe systeem zou veel transparanter en gemiddeld ook profijtelijker zijn dan de huidige black-box onder leiding van dure, ondoorzichtige administratieve apparaten - waarvan het ABP de kroon spant.
John / adviseur
Er is een prima oplossing mogelijk, als iedere ambtanaar zich aansluit bij een bond en de bonden tot actie overgaan om de 25 tot 30 miljard, die met name onder het kabinet Lubbers van ons pensioen is gestolen, terug te laten storten in de ABP kas. Dan zijn alle problemen mbt ons pensioen opgelost. en dan kunnen de ouderen en de jongeren hun strijdbijl neerleggen. Laat je niet verleiden tot deze verdeel en heerstechniek van onze bestuurders in Den Haag en andere bestuurders/werkgevers.
M.Stevens / hrm adviseur
Jongere ambtenaren hebben later veel langer plezier van hun pensioen dan de ambtenaren die nu met pensioen zijn/gaan. En net als leeftijdsgenoten hebben ze al veel meer geconsumeerd dan de mensen die ze daarvoor de middelen ter beschikking hebben gesteld (babyboomers en gepensioneerden). M.a.w. ze moeten niet zo zeuren!
Bas / logicus
De verhouding per heden is 4 werkende op één gerechtigde. Huidige afdracht SVB = 17,9%.
Verhouding in 2030 is dan al bijna één op één.
CAO’s worden opgebroken in het belang van commissariaten voor politici wat inhoud dat de lonen i.p.v. indexatie,prijspijl behoud of verhoging zelfs dalen. Zie de ongein met TNT, de wisseling van functieomschrijving van de normaal verdienende postbode naar de ver beneden acceptabel onder betaalde postbezorger. Verschil in uurloon licht tussen de €8,00 en €10,00 bruto.
Hoeveel afdracht moet een werkende in de toekomst hebben aan de SVB om uitkering van AOW te garanderen?
Bedenk bij aanvullende pensioenen dat het nu een middelloon pensioen betreft waardoor men gemiddeld er 30 tot 40 procent op inlevert. Bedenk dat de afdrachten sindsdien zijn verhoogd en de looptijd afdracht is verlengt naar 67 jaar. Er is geen VUT meer op 57 jaar. Er zou dus reden moeten zijn om oom aan te nemen dat er een hogere uitbetaling plaats moet vinden aan de huidige spaarders daar deze eigenlijk meer rechten hebben opgebouwd/gespaard.
Bij handhaving huidig SVB afdracht inclusief rente op rente heb ik op 67 jarige leeftijd een pensioen opbouw gehad van bijna € 500.000,00. Gezien de gemiddelde leeftijd van de man (75) consumeer ik hiervan hooguit € 200.000,00 maar helaas is het potje dan al leeg.
Uitkeren die troep en zelf laten regelen door de spaarders en anders honger lijden op eigen rekening.
Andries van den Berg / gemeenteraadslid Leidschendam-Voorburg, SP-fractie
Wat zeuren die jongeren toch ?
Wie heeft nu de VUT de prepensioen ingeleverd ? Wie is er van een eindloon naar een middelloon gegaan ? Het zijn toch de ouderen die dat ingeleverd hebben ? Daarnaast lijkt iedereen te vergeten dat de ouderen toen zij aan hun carriere begonnen niet 40 jaar vooruit konden zien, net zo als de huidige instappers niet 40 jaar vooruit kunnen kijken. Soms lijkt het er op dat sommigen denken dat ouderen de jongeren bewust benadelen, Dat lijkt me een vrij dom uitgangspunt, het gaat nl meestal over eigen kinderen of kleinkinderen
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Deels vind ik de kritiek wel terecht.
Ik moet nu nog VUT-premie betalen terwijl ik nooit meer met de VUT kan. De Baby-boomers hebben de centen opgemaakt en verzuimd tijdig evenredige maatregelen te nemen tegen de effecten van de vergrijzing. Problemen waren er in hun tijd ook al maar de bestuurlijke representanten van die generatie hebben die in hun tijd opgelost door grepen in de pensioenkas waardoor de pensioenfondsen nu in de problemen zitten en wij de rekening gepresenteerd krijgen.
JAn / Ambtenaar
Het is werkelijk om flauw van te worden. De mensen die nu en de komende jaren met pensioen gaan hebben jaren krom gelegen om de jongeren van nu alles te kunnen geven en te laten doen waar ze zin in hebben. Ik heb de schoolopleiding van mijn kinderen en de reiskosten daarvoor uit eigen zak moeten betalen. De na mij komende generatie kreeg dit al van de overheid betaald. Ik heb mijn eigen kinderen opgevoed. Ze niet ten laste van de maatschappij laten komen. We waren dus geen tweeverdieners en moeten alles van een salaris doen. Elke twee jaar het nieuwste mobieltje á € 40,00 per maand kunnen wij niet opbrengen. Laat staan voor ons beide. Naschoolse, voorschoolse opvang, kindercrèches. Ik mag er allemaal wel aan meebetalen. De jeugd is, helaas mede door onze eigen schuld, zo enorm egoïstisch dat ze zelfs anderen, lees de ouderen en daarmee hun eigen ouders, een fatsoenlijk pensioen misgunnen. Daarbij maar even voorbijgaand aan het gegeven dat die oudere daar gewoon zelf voor heeft gespaard. Ik heb ook gespaard voor mijn VUT regeling. Die is afgeschaft. Maar het daarvoor ingelegde geld ben ik wel kwijt. Dat scheelt in mijn geval dat ik € 39.000,00 niet krijg uitbetaald. Hoezo solidair. Nogmaals, voor je pensioen spaar jezelf. De AOW wordt uit de belastingopbrengsten betaald. Dus jongelui probeer ook eens een poosje te werken en te spaar voor je pensioen, dat hebben wij ouderen ook gedaan.
Rein Ferwerda / lijsttrekker CU waterschapsverk. Frl.-Gron.Westerkwt.
Enkele elementen mis ik in de kritische reacties van jongeren die vinden. dat de pensioenlasten tussen ouderen en jongeren oneerlijk worden verdeeld :
1. Bij de overgang van de gulden naar de euro in het begin van deze eeuw werden alle opgebouwde pensioenen tegen een wisselkoers van 1:2,20 meer dan gehalveerd; daar zijn ouderen onevenredig zwaarder door gedupeerd dan jongeren.
2. Het is te gemakkelijk om aan het begin van een loopbaan aan te schoppen tegen al diegenen, die hun sporen in of buiten het openbare bestuur onder steeds wisselende conjuncturele en politieke omstandigheden ruimschoots hebben verdiend. Ouderen hebben het mogelijk gemaakt dat ook jongeren nog altijd in één van de meest welvarende landen van de wereld kunnen leven, werken en recreëren.
3. Solidariteit is geen exclusief ambtelijke waarde, maar toont zich juist ook tussen maatschappelijke klassen, rangen en standen, nationaal en internationaal en daarin hebben ook Nederlandse ambtenaren (ouderen en jongeren) nog een wereld te winnen.
Henk / gemeenteambtenaar
Zeer eens met Jan + Entenier hierboven. Dit is een teken aan de wand, het solidariteitsprincipe brokkelt af (nee, ik ben niet links). Aparte organisaties oprichten voor jonge ambtenaren zegt ook al veel.
nico / ambtenaar
de jongeren van nu vergeten ,dat wij reeds op jonge leeftijd zijn gaan werken. In de huidige situatie (doorwerken tot de 65) betekent dit,dat de meeste een carrierre van 45 a 50 jaar hebben, met de dienovereenkomstige bijdragen aan pensioenregelingen etc. en ook geen gebruik kunnen maken van VUT regelingen. De jeugd van tegenwoordig begint meestal rond de 25 met werken, voordien is hun studie ook mede betaalt door de generatie die thans nog werkt. Indien deze jeugd ook dezelfde tijd gaat werken als wij gedaan hebben kunnen ze nog lang vooruit , zonder dat dit aanspraken op pensioenrechten veroorzaakt. Dit nog ter aanvulling op het reeds geschrevene.
Advertentie