Advertentie
sociaal / Nieuws

Gemeenten voor ruim 1 miljoen in het krijt bij jeugdhulpverlener

Sommige facturen zijn uit maart 2015 en nog steeds niet betaald. Jeugdhulpverlener Oosterpoort uit Oss belt nu de wethouders persoonlijk om de facturen betaald te krijgen.

28 juli 2016

Onwil is het niet, weet bestuurder Gerco Schep van Jeugdhulpverlener Oosterpoort uit Oss. Maar door de administratieve chaos in de jeugdhulpverlening wacht hij nog op meer dan 1 miljoen euro, van 31 verschillende gemeenten. ‘Sommige facturen dateren van maart 2015 en gaan over zorg die we in 2014 geleverd hebben.’

Wirwar
Het is niet voor het eerst dat de transitie jeugdzorg wordt beschreven als chaotisch. Maar de problemen waar Schep en zijn organisatie tegenaan lopen, geven wel heel duidelijk aan hoe de decentralisatie kan leiden tot een wirwar van regels, codes en controlesystemen waar niet meer uit te komen is en waar in ieder geval geen kind beter van wordt.

Iedere maand geld
Oosterpoort levert jeugdhulp voor zo’n 4000 kinderen per jaar. Veel ambulant, bij gezinnen thuis, maar ook residentieel met gezinshuizen, pleegzorg en trajecthuizen. Een deel van die hulp wordt geleverd bij gemeenten in de regio. Er zijn contracten met de gemeenten uit drie jeugdzorgregio’s. De zorg wordt grotendeels vooruit betaald. ‘Dat is prettig’, aldus Schep.’je hebt een contract met de gemeente om een bepaald aantal jongeren op te vangen en krijgt daar iedere maand geld voor. Achteraf wordt het verrekend.’

Eigen portals, codes en systemen
So far, so good. Maar Oosterpoort vangt ook jongeren op die niet uit een gemeente komen waar een contract mee is. En daar ontstaan de problemen. Schep: ‘Wij krijgen dan een verzoek voor de opvang van een kind. We leveren zorg en sturen daar een factuur voor. En we gaan ervan uit dat die betaald wordt.’ Maar daar gaat het mis. Gemeenten hebben allemaal een ander systeem van factureren. Met eigen portals, eigen codes en eigen verantwoordingseisen. ‘En die wijzigen ook nog eens zeer regelmatig’, weet Schep. ‘Dus dan denk je het eindelijk goed gedaan te hebben en dan is er één veldje van de honderd niet goed ingevuld en blijft de factuur open staan.’


Deurwaarder
Ondanks dat Schep denkt dat er geen sprake is van onwil, weet hij ook van een gemeente die pas over de brug kwam toen de deurwaarder al ingeschakeld was. Het effect van het openstaan van ruim 1 miljoen euro is natuurlijk dat organisaties in liquiditeitsproblemen komen. ‘Wij staan inmiddels als sector bij de banken getypeerd als onbetrouwbaar’, weet Schep. ‘En dat komt door het korte termijnbeleid, de willekeur in contracten en administratieve processen en feitelijk betalingsgedrag  bij en van gemeenten als gevolg van ongestuurde transitie vanuit de landelijke overheid. Want de gemeenten hebben het ook maar over zich uitgestort gekregen van het rijk.’ 


Wethouders schrikken
Daarom is hij nu in de telefoon geklommen en heeft hij een lijst met 31 wethouders die hij persoonlijk belt. ‘Die schrikken als ze horen hoe hun eigen organisatie administratief functioneert. Het is dus geen bewust beleid, maar het is gewoon een chaos.’ De oplossing is in zijn ogen relatief simpel: standaarden. ‘De VNG heeft standaarden opgesteld die gemeenten naast zich neerleggen. Ze gaan allemaal opnieuw het wiel uitvinden en dat werkt niet. Volgens mij los je 80% van de problemen op als er standaarden komen waar gemeenten zich aan houden.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

loek / v.m. jur.medew. gsd
Er zijn contracten met de gemeenten uit drie jeugdzorgregio’s. De zorg wordt grotendeels vooruit betaald. ‘Dat is prettig’, aldus Schep.’je hebt een contract met de gemeente om een bepaald aantal jongeren op te vangen en krijgt daar iedere maand geld voor. Achteraf wordt het verrekend.’==Vreemd. Eerst stellen dat de facturen niet betaald worden en dan later melden dat je (forse) voorschotten ontvangt. Vermoedelijk gaat het dus enkel om de afrekening. Dit lijkt op paniek zaaien.

Maar Oosterpoort vangt ook jongeren op die niet uit een gemeente komen waar een contract mee is. En daar ontstaan de problemen. Schep: ‘Wij krijgen dan een verzoek voor de opvang van een kind. We leveren zorg en sturen daar een factuur voor.=Waarom vangt Oosterpoort die jongeren op indien er geen contract is? Zoeken ze de problemen zelf op? Indien de Zorgverzekeraar geen contract heeft met mijn zorgverlener, dan zijn er ook financiële problemen bij de zorgvrager dus bij mij. Hoe zit het met de poortwachtersfunctie van de huisarts? Zo maar wat vragen die bij mij als leek opkomen.>
Gerco / bestuurder
Geachte heer Loekoek,

Dit is zorg aan cliënten die --- op expliciet verzoek van de betrokken gemeenten ---- wordt verricht en daarvoor wordt dan ook per cliënt een heel normaal contract gesloten en een contractverplichting aangegaan. Het contract dat in het artikel wordt genoemd is een structureel zorgcontract tussen zorgaanbieder en regio, dus niet op afzonderlijke casuïstiek. Daar zitten de problemen niet. Hier wordt bedoeld ( als voorbeeld) : gemeente X ergens in het land vraagt ons nadrukkelijk om een kind uit hun gemeente bij ons in pleegzorg te nemen. Daarvoor zijn dan goede zorginhoudelijke argumenten, zoals bijvoorbeeld het feit dat er bij ons een familienetwerk aanwezig is. Wij leveren dan de zorg voor dat kind, maken een contract op en na de zorg factureren we bij de gemeente. Het probleem ontstaat dan pas bij de betaling van die zorg.
loek / v.m. jur.medew. gsd
Hr. Schep. Dank voor uw toelichting. Het gaat inderdaad om de incidentele contracten uit het 2e deel van het artikel; mijn gok op dat punt blijkt te kloppen. Overigens contracteert u de originele gemeente van thuisbehoren dus die gemeente wordt nalatig na afronding uwerzijds. Reden lijkt me om direct na de 1e aanmaning de deurwaarder er op te zetten. Wel vragen en geleverd krijgen maar niet betalen. Daar hoef ik bij de bakker ook niet mee aan te komen. De gemeente zorgt dus maar dat het kloppend wordt gemaakt; anders uwerzijds meerkosten in rekening brengen.
W.F.Willems / pensionado
Net als in de ABW1965 had het "gemeente van laatstelijk thuisbehoren beginsel"geregeld moeten worden. Gemeenten met veel (intramurale) voorzieningen binnen haar grenzen worden op deze manier extra financieel belast. zie weigering gem AA en Hunze tot exploitatie van een instelling voor autisten.
Nico van Duijn / Gemeenteradslid
Bij vrijgevestigd psychologen is het nog erger. Meerdere gecontracteerde gemeenten, elk met andere software (Excel, iets anders of inlogsysteem), andere gegevensvereisten, andere storingen, andere contracten met andere maxima en diagnosevereisten, andere tarieven. Alle gegevens veldje voor veldje kopiëren naar specifieke declaratiesysteem van gemeente; welke moet je opzoeken bij fusie van gemeenten, want Naarden is Naarden niet meer. Hopelijk woont het kind in Naarden, tenzij verhuisd, want scheiding, dus andere gemeente, maar wel aanmelden bij paycholoog van andere kind wat wel in Naarden woont. Betalingsachterstanden > 6 maanden, alle gemeenten. Geen wonder dat jeugd- en kinderpsychologen stoppen of particulier gaan werken. Wat blijft zijn de productiebedrijven, met veel psychologen in opleiding, veel verwijzingen naar verstopte tweedelijn, als het effe moeilijk is. 50% vd tijd is administratie, een ongemerkte halvering vh tarief.

Het is heel bar
Advertentie