Gemeenten voor ruim 1 miljoen in het krijt bij jeugdhulpverlener
Sommige facturen zijn uit maart 2015 en nog steeds niet betaald. Jeugdhulpverlener Oosterpoort uit Oss belt nu de wethouders persoonlijk om de facturen betaald te krijgen.
Onwil is het niet, weet bestuurder Gerco Schep van Jeugdhulpverlener Oosterpoort uit Oss. Maar door de administratieve chaos in de jeugdhulpverlening wacht hij nog op meer dan 1 miljoen euro, van 31 verschillende gemeenten. ‘Sommige facturen dateren van maart 2015 en gaan over zorg die we in 2014 geleverd hebben.’
Wirwar
Het is niet voor het eerst dat de transitie jeugdzorg wordt beschreven als chaotisch. Maar de problemen waar Schep en zijn organisatie tegenaan lopen, geven wel heel duidelijk aan hoe de decentralisatie kan leiden tot een wirwar van regels, codes en controlesystemen waar niet meer uit te komen is en waar in ieder geval geen kind beter van wordt.
Iedere maand geld
Oosterpoort levert jeugdhulp voor zo’n 4000 kinderen per jaar. Veel ambulant, bij gezinnen thuis, maar ook residentieel met gezinshuizen, pleegzorg en trajecthuizen. Een deel van die hulp wordt geleverd bij gemeenten in de regio. Er zijn contracten met de gemeenten uit drie jeugdzorgregio’s. De zorg wordt grotendeels vooruit betaald. ‘Dat is prettig’, aldus Schep.’je hebt een contract met de gemeente om een bepaald aantal jongeren op te vangen en krijgt daar iedere maand geld voor. Achteraf wordt het verrekend.’
Eigen portals, codes en systemen
So far, so good. Maar Oosterpoort vangt ook jongeren op die niet uit een gemeente komen waar een contract mee is. En daar ontstaan de problemen. Schep: ‘Wij krijgen dan een verzoek voor de opvang van een kind. We leveren zorg en sturen daar een factuur voor. En we gaan ervan uit dat die betaald wordt.’ Maar daar gaat het mis. Gemeenten hebben allemaal een ander systeem van factureren. Met eigen portals, eigen codes en eigen verantwoordingseisen. ‘En die wijzigen ook nog eens zeer regelmatig’, weet Schep. ‘Dus dan denk je het eindelijk goed gedaan te hebben en dan is er één veldje van de honderd niet goed ingevuld en blijft de factuur open staan.’
Deurwaarder
Ondanks dat Schep denkt dat er geen sprake is van onwil, weet hij ook van een gemeente die pas over de brug kwam toen de deurwaarder al ingeschakeld was. Het effect van het openstaan van ruim 1 miljoen euro is natuurlijk dat organisaties in liquiditeitsproblemen komen. ‘Wij staan inmiddels als sector bij de banken getypeerd als onbetrouwbaar’, weet Schep. ‘En dat komt door het korte termijnbeleid, de willekeur in contracten en administratieve processen en feitelijk betalingsgedrag bij en van gemeenten als gevolg van ongestuurde transitie vanuit de landelijke overheid. Want de gemeenten hebben het ook maar over zich uitgestort gekregen van het rijk.’
Wethouders schrikken
Daarom is hij nu in de telefoon geklommen en heeft hij een lijst met 31 wethouders die hij persoonlijk belt. ‘Die schrikken als ze horen hoe hun eigen organisatie administratief functioneert. Het is dus geen bewust beleid, maar het is gewoon een chaos.’ De oplossing is in zijn ogen relatief simpel: standaarden. ‘De VNG heeft standaarden opgesteld die gemeenten naast zich neerleggen. Ze gaan allemaal opnieuw het wiel uitvinden en dat werkt niet. Volgens mij los je 80% van de problemen op als er standaarden komen waar gemeenten zich aan houden.’
Maar Oosterpoort vangt ook jongeren op die niet uit een gemeente komen waar een contract mee is. En daar ontstaan de problemen. Schep: ‘Wij krijgen dan een verzoek voor de opvang van een kind. We leveren zorg en sturen daar een factuur voor.=Waarom vangt Oosterpoort die jongeren op indien er geen contract is? Zoeken ze de problemen zelf op? Indien de Zorgverzekeraar geen contract heeft met mijn zorgverlener, dan zijn er ook financiële problemen bij de zorgvrager dus bij mij. Hoe zit het met de poortwachtersfunctie van de huisarts? Zo maar wat vragen die bij mij als leek opkomen.>