Nog weinig innovatie in jeugdzorgplannen
Zonder vernieuwing in de jeudgzorg zijn de budgetkortingen niet haalbaar. Dit breed gedeelde besef vertaalt zich vooralsnog niet in de regionale transitiearrangementen (RTA’s).
Slechts enkele van de 41 jeugdregio’s gaan komend jaar al aan de slag met zorgvernieuwing aan jongeren. Het gros van de regio’s kiest er vooral voor om de zorg in 2015 te continueren, en slechts mondjesmaat en voorzichtig te vernieuwen.
Besef
Wel is er een breed gedeeld besef dat zonder vernieuwing de budgetkortingen niet haalbaar zijn. Dat blijkt uit een eerste, grove analyse van een aantal regionale transitiearrangementen (RTA’s). Deze moesten eind vorige week af zijn. Alle regio’s hebben de deadline gehaald, maar het gaat in de meeste regio’s om slechts principeafspraken tussen gemeenten, zorgaanbieders en financiers. Ook hebben gemeenteraden zich nog niet over de afspraken tussen regio’s en zorgaanbieders uitgesproken.
Verkorten wachtlijsten
De jeugdzorgregio Midden-IJssel/Oost Veluwe (Apeldoorn en omgeving) is een van de regio’s die ervoor kiest om in 2014 al te starten met de vernieuwing, zodat in 2015 − het jaar waarin de jeugdzorg onder verantwoordelijkheid van gemeenten komt te liggen − sneller verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Daarbij wordt gedacht aan het verkorten van wachtlijsten en een verschuiving van zware (en dure) zorg naar lichtere zorg.
Intrekken
In de regio IJsselland (waaronder Deventer, Kampen, Zwolle) worden komend jaar afspraken gemaakt over vernieuwingen in de zorg. Zorgaanbieders moeten aantoonbaar bijdragen aan de transformatie naar snellere, meer op preventie gerichte zorg volgens het principe van één-gezin-één-plan. Als zorgaanbieders onvoldoende vernieuwingen doorvoeren, worden de continuïteitsafspraken aangepast of per 2016 zelfs ingetrokken. Om vernieuwing meer kans te geven, biedt het transitiearrangement nadrukkelijk ruimte voor nieuwe aanbieders.
Zorgtoewijzing
De regio Rijnmond (16 gemeenten) wil komend jaar met een nieuwe werkwijze tot zorgtoewijzing
aan de slag. De verwachting is dat hierdoor minder mensen een beroep op zwaardere zorg zullen doen. Nieuw te vormen teams die dichtbij ouders en kinderen staan, spelen hierbij een beslissende rol.
Integrale hulp
Binnen de regio Zuidoost-Brabant worden het komend jaar jeugdzorgtaken van de provincie overgenomen. In drie subregio’s wordt op verschillende manieren vorm gegeven aan vernieuwing, maar ze zijn allemaal gericht op het bieden van integrale hulp en het terugdringen van het beroep op duurdere zorg. Zo worden in twee subregio’s (Eindhoven en de Peelgemeenten) generalistische professionals/teams in wijken en dorpen ingezet, in een andere subregio worden de Centra Jeugd en Gezin versterkt met specifieke jeugdzorgkennis en in weer andere subregio wordt gestart met een integrale toegang Sociaal Domein.
Innovatiebudget
De acht Achterhoekse gemeenten hebben afgesproken minimaal eenvijfde van het budget van 2015 te reserveren voor nieuwe vormen van zorg en ondersteuning. Maximaal 80 procent van het budget dat naar gemeenten overgaat, is bestemd voor de continuering van de zorg. Komend voorjaar horen de huidige zorgaanbieders de Achterhoek de toegang tot de jeugdzorg vanaf 2015 gaat regelen. De 19 gemeenten in de regio Noordoost-Brabant willen in 2015 4 procent van het jeugdzorgbudget inzetten voor vernieuwing.
Aanvullend beleidskader
In de regio Hart van Brabant (9 gemeenten) gaat in een nog op te stellen beleidskader afspraken maken over vernieuwing en innovatie van de jeugdhulp. Dat moet uiterlijk begin 2014 worden vastgesteld. Naast regionale afspraken maken de gemeenten zelf aanvullende beleidskaders, waarin onder meer de zorgtoegang voor ouders en jeugd wordt geregeld.
Langere overgangsperiode
Drenthe kiest voor een overgangsperiode van drie jaar in plaats van het wettelijk vastgelegde jaar. Ook een aantal andere regio’s heeft besloten de zorg ook na 2015 voort te zetten. Wel wordt al in 2014 gestart met zorgvernieuwing, door onder meer het versterken van preventie en een nieuwe manier van zorgtoewijzing. In de regio Haaglanden (9 gemeenten) stellen gemeenten en aanbieders samen, voor eind december, een innovatieagenda op voor 2014 tot en met 2017.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Overdracht tussen de maximaal twee hulpverleners die de meeste ouders kennen als hun kind autisme of ADHD heeft regelen ouders zelf, is mijn ervaring. Ik wel, het is in ons belang. Wij hebben ook geen gezinscoach nodig, maar enorme expertise, dus GGZ. De groep ouders die GGZ-hulp zoekt is een heel andere groep dan die met Jeugdzorg te maken heeft. Bij de meeste ouders die GGZ-hulp vragen komt veel wanhoop voor, het kind is er ernstig aan toe, je gaat er alleen heen als het moet. Want anders is het zonde van de tijd. Deze ouders voelen wanhoop terwijl ze nog steeds verantwoording nemen en professionele hulp zoeken. Dus overhaast u niet, alleen privacy doorbreken als fysieke veiligheid kind ernstig in het geding is en de ouders zorg mijden. En dan nog aub zorgen dat alleen de betrokken hulpverleners bij de gegevens kunnen. Dank u.
Verder merk ik dat achter dit verhaal de reguliere misvatting zit dat gemeentenambtenaren de jeugd-ggz over zouden willen nemen. Daar is natuurlijk geen sprake van. De accounthouder van de zorgverzekeraars voeren nu toch ook geen zorg uit??
Dit is een simpele lobbystrategie van GGZ-lobbyisten om bij cliënten en professionals angst op te wekken voor gemeenten. De werkelijkheid is dat medisch beroepsgeheim gewoon blijft bestaan en dat kinderen die in ggz behandeld worden straks onveranderd behandeld worden. Er verandert weinig. Maar goed, dat zal GGZ NL u niet zo snel vertellen, omdat dat in de lobby niet goed uitkomt. (Eind van het liedje zal ws. zijn dat GGZ NL straks de argumentatie gaat omkeren: zie je wel, gemeenten veranderen niets, waarom dan al die moeite van de decentralisatie?) Ggz-bestuurders kunnen hun energie beter steken in het voorsorteren op maatschappelijke ontwikkelingen en in het equiperen van hun professionals. De maatschappij betaalt die dure bestuurders niet voor het verspreiden van spookverhalen aan cliënten en medewerkers.
Voor politici en ambtenaren die dat wel willen: ouderverenigingen zullen u graag informeren.
Verder heb ik twee verschillende gemeentelijke politici in twee verschillende gemeentes gesproken. De een was wethouder en zou contact tussen het kind en GGZ vervangen door contact met gezinscoach, en die coach zou nog wel contact hebben met de GGZ. Daarnaast sprak ik er een die ontbreken privacy heel goed vond, ook in ons geval van ouders die wel zorg zoeken. Dan kon men beter samenwerken. Prima, maar met toestemming ouders, zou ik zeggen. Kwalitatief goede zorgverleners krijgen die toestemming wel van goedwillende ouders. En die zijn er bij GGZ volop. Het lijkt me toch belangrijk om privacy alleen te schenden als het kind fysiek in gevaar is, zoals tot nog toe het geval was. En het is nergens vastgesteld hoe lang men die gegevens over mijn kind bewaart. Ik herinner me nog dat iemand die ik ken de Veiligheidsindex niet wilde invullen. Die werd achtervolgd door de gemeente met post, telefoontjes op zaterdag, etc. Het is zo ondoorzichtig als de pest, wat men van je wil weten. Ontkennen heeft geen zin en illustreert hoe serieus de burger wordt genomen. Daarnaast zal men bij verkiezingen op politici kunnen afrekenen, maar de meeste mensen vinden de rollator voor moeder 1000x belangrijker dan de hulp voor de zogenaamd 'lastige' jongen 4 huizen verderop. Die jongen wordt betrekkelijk makkelijk als de GGZ gaat helpen overigens. En de meeste mensen weten niet de weg en hebben geen geld voor juridische hulp. Ook zijn ouders extra kwetsbaar omdat ze media mijden om privacy kind en geen tijd hebben. Zo, ik ga mijn zoon wekken.
Zo, tijd om mijn zoon te wekken.
Om daadwerkelijk tot zelfregie en besparingen te komen moet er veel meer ruimte komen voor nieuwe innovatieve aanbieders, die afgerekend moeten worden op kwaliteit en dienstbaarheid aan jeugdigen en hun ouders.
Ik ken een jongvolwassene, die tegen haar zin veroordeeld wordt tot (dure) GGZ-behandeling terwijl de (alternatieve) therapeut van haar voorkeur zich noodgedwongen gratis in moet zetten.
Ik ken een vrouw van 70+, die zich nu moet wenden tot een zorgkantoor en anonieme zorg moet accepteren, terwijl de zeker zo voordelige vertrouwde PGB-verzorger (die al haar grillen en angsten al jarenlang kent en daarmee uitstekend weet om te gaan) haar wordt afgenomen....
Soms zijn innovatie en besparing redelijk voor-de-handliggend.
Nog meer politieke trucs om fatale transitie goed te praten zie ik als misleiding. Het lijkt erg op geloof in een twijfelachtige sekte. TEgengeluiden worden ook daar niet getolereerd. Zie ook parlementaire enquete onderwijsvernieuwingen. Diegenen met een tegengeluid werd de mond gesnoerd. Gebeurt hier weer, velen trappen er met open ogen in. Ik schrijf niet meer voorlopig, echt geen tijd.