Advertentie
sociaal / Redactioneel

Maatwerk of keurslijf?

Nog een jaar en de Participatiewet is een feit. En over een half jaar treedt de nieuwe bijstandswet in werking met de nodige veranderingen op hetzelfde terrein. Het idee achter beide wetten is dat iedereen mee moet gaan doen. En om dat te bewerkstelligen is een scala aan maatregelen bedacht.

17 januari 2014

Nog een jaar en de Participatiewet is een feit. En over een half jaar treedt de nieuwe bijstandswet in werking met de nodige veranderingen op hetzelfde terrein. Het idee achter beide wetten is dat iedereen mee moet gaan doen. En om dat te bewerkstelligen is een scala aan maatregelen bedacht.

Zo wordt vrijwilligerswerk verplicht en moeten aanvragers van een uitkering vier weken daarop wachten. Moeten werkgevers 100 duizend banen creëren en overheden 25 duizend. Die banen worden in eerste instantie ingevuld door mensen uit de Wajong of met een Sw-indicatie. Maar dat moet zonder dat er sprake is van verdringing. Dus zonder dat mensen hun reguliere baan verliezen ten gunste van iemand die met een ‘vlekje’. Gemeenten moeten erop toezien dat dit allemaal gebeurt en daarbij natuurlijk de jongeren en de 55+’ers niet vergeten. Want de jeugdwerkloosheid is torenhoog en 55+’ers, komen ook bijna niet meer aan de bak. En, je zou het bijna vergeten, dit alles met veel minder geld.

Gemeenten denken het voor een groot deel wel te kunnen. Daarbij speelt het woord maatwerk een grote rol. Per persoon bekijken wat iemand kan, welke talenten hij heeft en welke (on)mogelijkheden er zijn. Maar om maatwerk te kunnen leveren, is beleidsruimte nodig. Immers, als je mensen verschillend wilt behandelen, moet dat wel mógen. En daar wringt ‘m nou juist de schoen. Gemeenten krijgen van het kabinet niet genoeg ruimte om zelf te kunnen beslissen wat ze nodig achten. De verplichte tegenprestatie bijvoorbeeld staat in de weg van gemeenten die andere methoden hebben ontwikkeld om – met succes – mensen naar een baan leiden. Iemand moet gefocust zijn op het vinden van een baan, niet op het leveren van een tegenprestatie, is de gedachte in bijvoorbeeld Almere.

Daar is tegen de landelijke trend in het aantal Wwb’ers het afgelopen jaar nauwelijks gestegen. Maar met de nieuwe wet kan dat binnenkort wel eens anders zijn. Ook het feit dat de 125 duizend nieuwe banen in eerste instantie naar Wajongers en Sw’ers gaan, stuit op verzet. Vooral natuurlijk van de sociale diensten die de bui al zien hangen voor ‘hun’ Wwb’ers. Maar ook jongeren kunnen hier de dupe van worden, denkt bijvoorbeeld de Haagse wethouder Kool. Hij voorziet minder jongeren te kunnen plaatsen bij bedrijven die net verplicht (de quotumwet hangt er als een donderwolk boven) een flink aantal Sw’ers door de strot geduwd hebben gekregen. Kortom: stel de 125 duizend nieuwe banen open voor alle werkzoekenden.

De komende maanden zal het gevecht worden gevoerd. Kunnen gemeenten straks zelf bepalen hoe ze werklozen aan het werk helpen of moet dat vanuit het Haagse keurslijf?

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Eric Höfkes / directie adviesbureau
Bovendien betekent e.e.a.dat er veel minder geld aan WW- en WWB-uitkering behoeft te worden verstrekt. Nagenoeg alle mensen ontvangen toch 90 % van het laatst verdienende loon en de koopkracht blijft dus behoorlijk goede voor iedereen. Dit is goed voor het consumentenvertrouwen. Bovendien kunnen alleen mensen die 10 % minder werken ook meedoen aan onze nieuwe participatiemaatschappij. Dat betekend aan die zijde een uitbreiding voor participeren van 7.000.000 mensen, die anders wellicht zouden zeggen, ik hoef niet meer te participeren, want ik werk al fulltime. Dan wordt participeren iets van alle mensen en niet alleen voor uitkeringsgerechtigden, die niet mogen werken, omdat het werk niet eerlijk wordt verdeeld in crisistijd. Omdat er nauwelijks nog bijstand moet worden betaald voldoet Nederland ook met gemak aan de 3% norm.
AE Gille / gepensioneerd controller
De WSWwet van 1968 ging uit van de re-integratie gedachte, dit werkte ondanks de toen al bestaande instrumenten niet.

De sociale werkplaats moest los van de sociale diensten en commerciëler gaan werken. Alle activiteiten moesten baat opleverend worden.

In die tijd werd de werkplaats als eindtraject beschouwd. Het personeel kreeg een CAO en een pensioenregeling. De VNG was hierin de werkgever.

De WSW werd te duur, eind jaren 80 werd budgetfinanciering ingevoerd. De gemeenten werden eindverantwoordelijk.

Eind jaren 90 werd de toelating verscherpt, begeleidwerken werd een speerpunt en als je daaraan niet voldeed kreeg je een boete. Ook dit werkte niet, de boete werd een bonus.

Met de invoering van de WWB hebben veel SW bedrijven voor de gemeenten de re-integratie van bijstandsgerechtigden uitgevoerd. Er was geld in overvloed. Wat het aandeel in de exploitatie van het SW deel was werd steeds moeilijker te achterhalen. Deloitte is zelfs gestopt met het publiceren van benchmark cijfers van de SW bedrijven.

Met de bezuinigingen wordt de WSW ondergebracht in de participatiewet en wel met de illusie dat het grootste deel van de gehandicapten bij een reguliere werknemer kan onder gebracht worden.

Het is zinvol hierover de statistieken vanaf 2000 van het Bureau voor Research en beleid bestuderen

De enigen die hier baat bij hebben zijn de consultants als handelaren van lucht.

Significant is de rol van de PVDA. Eind jaren 90 heeft Wim Kok in Vrij Nederland gezegd dat de SW uit de pas liep met Europa. Aboutaleb heeft de commissie de Vries de opdracht gegeven om met een budgettair neutraal voorstel tekomen voor de WSW en de onderkant van de arbeidsmarkt. Als applaus machines functioneerden de vakbonden en het brancheorgaan Cedris.

Met het opheffen van de WSW heeft mevrouw Kleinsma het werk afgemaakt waar geen VVD'er zich aan wilde branden.



Bert Gille, 37 jaar werkzaam geweest in de SW

Hedwich Suijling / Coach en counselor voor jongeren met multi-problematiek
Naar mijn idee heeft de heer Gille een goed punt. Wat rest is mijn idee dat ik de komende, pak 'm beet, 30 jaar nog moet werken. Dit stelt mij voor de vraag, ongeacht hoe deze wetgeving tot stand kwam, hoe gaat mijn cliënt hier nu mee om? Verplicht vrijwilligerswerk doen, dat is tussen de oren van mijn cliënten sowieso een onvoorstelbaar iets. Ik zou bijna heel flauw zeggen "participeren moet je leren." En dat is iets dat mij als coach van het individu (micro-niveau dus) nu al de nodige hoofdbrekens bezorgd. Want mijn cliënten, die hebben wel andere dingen te doen. (Uit de schulden komen, een dagbesteding vinden die hen uit de criminaliteit houdt, ruzie maken met dienstverleners en ambtenaren, de dagelijkse strijd om geld en eten.) Ik benieuwd of er ook op redacties op micro-niveau wil kijken naar de participatiesamenleving.
A.Terpstra / AOW er
Alle mensen die gekeurd moeten worden is een hele dure operatie !de sociale onrust die er door ontstaat !

De WSW is toch een goede beschermde werkgevers organisatie. Een goede plaats in de samenleving

en nut ! Goed geschreven !!
Eric Höfkes / directie adviesbureau
De Participatiewetgeving heeft zijn oorsprong al in de tijd, dat er nog slechts relatief lage aantallen personen in de WWB zaten.Tot eind 2008. Daarna sloegen de crisis en genadeloos toe. Erger nog dan in de 80- tiger jaren. We hebben al plm. 700.000 werklozen en nog vele arbeidsongeschikte mensen die herkeurd moeten worden volgens de regering. Ook de AOW-grens moest omhoog, want zouden nog heel veel mensen nodig hebben. Inmiddels blijkt, dat pas rond 2025 zo te zijn. Dus over 10 jaar als deze veronderstelling juist is. Samen moet er volgens bovenstaand artikel 125.000 banen worden gecreëerd. Blijven er dus minimaal 575.000 mensen werkloos, plus een behoorlijk herkeurde arbeidsongeschikte personen. Dit helpt dus niet echt en pas op lange termijn. Komt nu niemand echt op het idee om het totaal aan beschikbare werk tijdens de crisis met spoed te herverdelen. Dus 10 % minder uren/of loon per fulltime baan. De helpt ons dus niet echt op korte termijn. Op plm. 7.000.000 beschikbare arbeidsplaatsen zijn dat 700.000 banen. Daarmee is het grootste deel van het probleem opgelost. Er zullen wellicht een aantal specifieke werkplekken wat moeilijker opgevuld worden, maar dat zijn peanuts. Iedereen doet op deze wijze op korte termijn weer mee. Kortom er is weer volop werk voor iedereen. Men kan dan geen werk weigeren, want dan is er geen recht op enige uitkering. Nu heeft de regering voor 700.000 mensen niets te bieden, alleen de gang richting bijstand en schuldsanering. Als de economie echt weer aan zou trekken en er weer mensen tekort zouden zijn, behoeft slechts het aantal arbeidsuren weer verhoogd te worden naar 36 uren per week en men heeft er weer vele arbeidsuren bij van mensen, die ook nog precies weten wat van hen verwacht wordt. De WSW zou voor een aantal mensen het sluitstuk van werk moeten blijven om hen een zinvolle levensinvulling te geven en de kans te geven samen met een partner twee inkomens te hebben. Wij hebben de politiek partijen deze voorstellen vorige week al aangereikt. Wij zijn nu benieuwd wie de handschoenen gaat oppakken?
JJMoes
Prima artikel maar historisch steekt het nog wat dieper: fundamenteel is de visie van de ene regeringspartner anders dan van die andere. De PvdA signaleert steeds de tekortkomingen en breidt het vangnet uit, de VVD poogde dat te voorkomen. De echte roepende in de woestijn was Dr.Jelle Zijlstra die in 1956 de alarmklok luidde: Geen open eind regelingen meer. Het collectief dumpen van 60+ werklozen in de bijstand is een kwestie van omboeken per dossier.Jammer, er steekt te lkens een MENS achter de geregistreerde. En in de Sociale Werkplaatsen is de inzet hartverwarmend, het arbeidsethos hoog en juist die mensen moeten opnieuw uit de kleren voor een herkeuring...Niet echt sociaal of lijkend op een participatiemaatschappij (vrij naar Rutte).Overigens de gemeenten zien het model van de huidige belastingdienst al aankomen:Den Haag maar draaien aan knoppen waardoor de nog werkende helemaal het eind van de dag niet meer weten te vinden.
Advertentie