Scootmobiel delen betekent flinke besparing
Niet iedereen die slecht ter been is hoeft een scootmobiel voor zichzelf te hebben, vindt de gemeente Hengelo. Veel scootmobielers gebruiken het vervoersmiddel niet vaker dan 2 a 3 keer per week, dat kun je prima over meerder gebruikers verdelen.
Iedereen weet al een tijdje dat gemeenten binnenkort meer met minder moeten doen. Maar als het dan zover is, komt het toch nog als een schok. De gemeente Hengelo rekende bijvoorbeeld eens uit wat het gebruik van een scootmobiel kost. Ook onderzocht ze hoe vaak die vervolgens gebruikt wordt. Conclusie: veel scootmobiels staan regelmatig stil, en kunnen met gemak gedeeld worden.
Niet inleveren
De minder mobiele bewoners van Hengelo schrokken van de nieuwe maatregel. Sommigen waren bang dat ze hun scootmobiel moesten inleveren. Maar WMO-woordvoerder Wilma Wiegerink van de gemeente Hengelo kan die mensen geruststellen; ‘Deze maatregel geldt alleen voor mensen die vanaf nu een indicatie voor de scootmobiel krijgen. De huidige gebruikers mogen de scootmobiel gewoon houden.’
Belastinggeld
Toch lijkt het een ingrijpende bezuiniging. Maar Wiegerink vindt de maatregel prima te verdedigen. ‘Uit ons onderzoek is gebleven dat 50 procent van de gebruikers hun scootmobiel slechts twee à drie keer per week of minder gebruikt. Dat is zonde. Het gaat immers om belastinggeld. Wij huren de scootmobielen van de leverancier voor 85 euro per maand. Als je nagaat dat we momenteel zo’n 800 scootmobielen in Hengelo hebben rondrijden, weet je dat er heel wat te besparen is.’
17 duizend euro per maand
De WMO-ambtenaar wil geen streefbedragen noemen. Maar een kleine rekensom leert dat wanneer deze 50 procent een scootmobiel zou delen, er in het gunstigste geval maar liefst 17 duizend euro per maand bespaard kan worden. Een goede reden om te experimenteren met alternatieven, dus. Er lopen inmiddels verschillende kleine pilots in Hengelo.
Sociale contacten
‘En dat gaat goed,’ vertelt de woordvoerder. ‘Groepjes van twee of drie gebruikers die samendoen met één scootmobiel blijkt te werken. Bijkomend voordeel is overigens dat het ook nog de sociale contacten bevordert.’
Participatiewet
En er is nog een derde partij die zou kunnen profiteren van het scootmobiel-rouleersysteem. De personen die de scootmobielen bij de juiste persoon bezorgen. ‘Dat zouden heel goed mensen kunnen zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt. Helemaal in het kader van de Participatiewet zou dat een mooie oplossing zijn.’
Maatwerk
Overigens benadrukt Wilma Wiegerink dat de verdeling van de scootmobielen maatwerk blijft. ‘We kijken echt naar elke individuele situatie. Als iemand vrijwel elke dag van de scootmobiel gebruik maakt dan kunnen we besluiten dat diegene zijn scootmobiel voor zichzelf mag houden. Ons doel blijft namelijk om mensen zo mobiel mogelijk te houden.’
Reacties: 15
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Oh nee, kan toch niet want dan is de flexibiliteit verdwenen in het functioneren.
Zou dat ook niet gelden voor de ouderen?
Maarreehh, even serieus, hoe monitoort of handhaaft u het gebruik van zo een vervoersmiddel? Wie rijdt te wiild en wie rijdt de de banden leeg?
De plannen van de regering waren helemaal niet om de zorg dichterbij te krijgen. De plannen van de regering waren ingegeven door de noodzaak om te bezuinigen en de angst om zelf pijnlijke keuzes te maken. Daarop het ei van Columbus gevonden door deze taken door te schuiven naar de gemeenten en daar minder geld voor ter beschikking te stellen dan dat het rijk er zelf voor had uitgetrokken. Bezuiniging binnen en de gemeenten krijgen de zwarte Piet toebedeeld.