Advertentie
sociaal / Nieuws

Groningen betreurt 'zoek het zelf maar uit'

Hoe het precies gegaan is, zoekt Groningen uit. Maar dat een 65-jarige inwoner een vriendelijker antwoord had moeten krijgen dan 'zoek het maar uit' is wel duidelijk.

26 augustus 2014

‘Dit is niet de manier waarop Groningen met haar burgers om wil gaan.’ aldus de gemeentewoordvoerder. Ze reageert op het bericht dat een 65-jarige inwoners van een medewerker te horen had gekregen ‘zoek het zelf maar uit op internet’.

Kortingen

Het bericht stond op de website van Dichtbij.nl. Een inwoner van de stad, die net 65 was geworden vroeg aan de gemeente of er misschien een lijstje was met kortingen waar 65-plussers recht op hebben. De reactie van de gemeente was kort maar krachtig: "Kortingen voor 65-plussers? Nee, dat lijstje hebben we niet. Zoek het zelf maar uit op internet. Daar kunnen wij niet aan beginnen." 

Op weg helpen
Desgevraagd noemt de woordvoerder het dus niet de manier waarop met burgers omgegaan moet worden. ‘Laat helder zijn, mensen mogen ook best zelf hun best doen om informatie te vinden. Maar we kunnen mensen best op weg helpen in hun zoektocht op het internet. De reactie van de gemeente had dus vriendelijker en helderder gemoeten.’

Te vroeg
Om de vraag te beantwoorden hoe dit precies heeft kunnen gebeuren en wat de gemeente ermee gaat doen, is het nog te vroeg. ‘Daarvoor moeten we er echt even induiken en dat heeft iets meer tijd nodig.’ Dat geldt ook voor de vraag of de gemeente, zoals door de schrijver gesuggereerd, wellicht een lijstje kan samenstellen voor 65-plussers maar ook voor bijvoorbeeld mensen die een kind krijgen of nieuw in de gemeente komen wonen. ‘We kunnen eventueel kijken hoeveel werk zoiets is en of we dat alsnog kunnen doen’, aldus de woordvoerder. ‘Maar voor dit geval willen we vooral duidelijk maken dat het vriendelijker had gekund.’

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Wij moeten u helaas verwijzen naar andere bronnen van informatie, omdat onze gemeente zelf nog niet op de hoogte is van inkomsten en uitgaven patronen van pasgeworden gepensioneerden. Wij menen dat de oorzaak ligt bij de rijksoverheid dan wel het kabinet, die respectievelijk dat regelmatig op basis van onderzoeksgegevens inzake staatsinkomsten- en uitgavengegevens de pensioengerechtigde leeftijd aan verandering onderhevig laat zijn.......

Zoiets netjes?
Linden
Geheel mee eens, het is jammer dat dit gebeurt zo. Vervolgens zou dit gemeld kunnen worden aan de organisatie en die pakt het op. Moderner is om meteen de pers in te schakelen die zo weer "interessant" materiaal heeft zonder te hoeven werken want journalisten zijn duur. Laten we eindelijk eens soppen met het irrationele geloof dat de wereld perfect moet zijn, dat gaat nooit lukken. Laten we eens echt bezig gaan met het idee van de lerende organisatie.
criticus
De reactie van de ambtenaar had inderdaad fatsoenlijker gekund. de strekking is volgens mij juist. Het is geen taak van de gemeente om lijstjes van pretparken, ov bedrijven, musea etc te verzamelen waar 65-plussers korting krijgen.
K. de Beer / organisatie adviseur
Wat een ophef om nix. Het was gewoon een duidelijk 2014 antwoord aan een 1970 bejaarde die nog steeds geloofd dat de gemeente alles voor je oplost. Onder welke steen kwam deze kwast vandaan?
secretaris / secretaris
Waarom zou de een korting moeten krijgen en de ander die ook 65 is niet? (Want dat is hoe het gaat) Betaal maar voldoende AOW dan is die bejaarden kortingen flauwekul niet nodig.
H.D. Eleveld / directeur / interim-manager
Maar het blijft tekenend dat de gemeente 'eerste overheid' wil zijn en tegelijkertijd dat kennelijk niet beseft.



Met andere woorden: het is niet alleen zaak om vriendelijker te klinken, het is ook nog eens je taak om door te verwijzen. Dat zich dat niet tot de pretparken hoeft uit te strekken is even evident als waarschijnlijk niet bedoeld door de vraagsteller.
johannes / ambtenaar
Tuurlijk moet je iemand netjes te woord staan. Maar je kan ook netjes zeggen "zoek het effe lekker zelf uit".
Jan
Die ambtenaar had best een paar links kunnen mailen. Dat is klantvriendelijk gedrag dat maar een paar minuten tijd vergt.
Pipadekloon / Voorlichter
Ouwe mensen zijn ervoor om op hun pensioen te korten, te beroven van hun AOW en om hun zorg te onthouden. Ouwe mensen met respect behandelen omdat zij na de oorlog het land opgebouwd hebben niks daarvan. Kaalplukken en laten barsten dat zal ze leren.
jakov / Babyboomer
Een mooie taak voor de vragensteller: Zoek op internet naar mogelijkheden, wees actief binnen de bond van ouderen, vergeet niet op tijd de geraniums water te geven.
Anoniem / Bezorgde burger
@Pipadekloon



Iemand van 65 die NL heeft opgebouwd na WOII? Laat me niet lachen.



Die persoon was -4 toen de oorlog afgelopen was. De generatie daarvoor, die heeft NL opgebouwd. De huidige aankomende pensionado's (babyboomers) hebben vooral geprofiteerd. De opbouw van NL was geregeld, goedkope woningen, Slochteren ontdekt, opbouw verzorgingsstaat, profiteren van hun aantal etc.



Dat ze nu ook de gemeente vragen om ze te bedienen in hun 'rechten' verbaast mij dan weer niets.



Natuurlijk kunnen ze dan wel vriendelijk te woord worden gestaan.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Is de gemeente bij de betreffende medewerker ook nagegaan of die dat ook daadwerkelijk gezegd heeft?

Mr R.M. Dalmijn
Eigenlijk een mooie uitdaging voor de VNG. Maak eens een generieke lijst van de consequenties die het 65 worden op lokaal niveau heeft. Per gemeente zijn aanvullingen mogelijk. Met de participatie samenleving om de hoek is een dienstverlenende houding van de kennisdrager/ambtenaar buitengewoon wenselijk. De gemeente en met name de Burgemeester worden de spil in het lokale welzijn. Een dankbare uitdaging. Succes
Jasper / medewerker
Gewoon doorwerken tot je 67 bent, dan heb je 2 jaar de tijd om het verder uit te zoeken.
Zandkruuer
De verwende burger die hierover klaagt zal dezelfde zijn die te lui is om de Gemeentegids of de huis-aan-huisbladen te lezen.
Advertentie