‘Goed contact met rechtbank loont’
De Kredietbank Rotterdam (KBR) had afgelopen vrijdag de eer om de eerste aanvraag voor een breed moratorium op schuldeninning langs de rechter te loodsen. Hoe hebben ze het aangepakt?
De Kredietbank Rotterdam (KBR) had afgelopen vrijdag de eer om de eerste aanvraag voor een breed moratorium op schuldeninning langs de rechter te loodsen. Hoe hebben ze het aangepakt?
Moratorium drie weken na toelating schuldhulpverlening
Na meer dan twee jaar was het vrijdag dan zover. Voor het eerst bepaalde een rechter dat schuldeisers twee schuldenaren een half jaar lang met rust moeten laten zodat de schulden kunnen stabiliseren en regelingsrijp gemaakt kunnen worden. Drie keer eerder deed een gemeente een aanvraag, en drie keer werd deze door de rechter afgewezen. Nog verbazender: Het moratorium werd nog geen drie weken na de beschikking voor schulddienstverlening toegewezen.
Rechtbank adviseerde aanvraag
Een medewerker van de KBR die bij het dossier betrokken was, vertelt dat zij contact zocht met de afdeling insolventie van de rechtbank om te bespreken welke opties er waren om de schuldenaren te helpen. De deurwaarder die was ingeschakeld door twee schuldeisers hanteerde namelijk een onjuiste beslagvrije voet waardoor de schuldenaren te weinig geld voor hun vaste lasten overhielden. Inmiddels dreigde executie van de inboedel van de schuldenaren waardoor er snel moest worden gehandeld. ‘De afdeling adviseerde ons toen om een aanvraag voor een breed moratorium in te dienen.’ Het was de eerste keer dat de KBR een aanvraag voor een breed moratorium bij de rechter indiende. ‘Het is écht een laatste redmiddel en we komen er eigenlijk altijd wel langs de minnelijke weg uit met schuldeisers’, vertelt de medewerker. ‘Maar in dit geval was het echt nodig.’
Uitzonderlijke zaak
Dat de aanvraag zo snel rond was lag volgens de medewerker ook aan het feit dat de schuldenaren behoorlijk zelfredzaam zijn in vergelijking met de gemiddelde cliënt. ‘Wij hadden één dag nodig om alle 186 benodigde documenten te verzamelen. Dat ging mede zo snel doordat de cliënten bij het eerste contact hun zaken redelijk op orde hadden. Verder konden wij goed gebruik maken van de handreiking over het breed moratorium van de NVVK.’ Een gouden tip heeft de medewerker zodoende niet. ‘Dit is een uitzonderlijke zaak op meerdere vlakken. Ik verwacht ook niet dat we binnenkort weer een aanvraag hoeven in te dienen. Zoals ik al zei: meestal komen we er wel uit met de schuldeisers. Wel is het dus heel handig om goede contacten te onderhouden met de afdeling insolventie van de rechtbank in je arrondissement.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.