Advertentie
sociaal / Nieuws

Een derde gemeenten stelt extra eisen aan jeugdprofessionals

In 5 procent van de gemeentelijke inkoopdocumenten worden géén eisen gesteld aan de jeugdprofessionals.

25 juni 2024
jeugdzorg gesprek
Shutterstock

Gemeenten stellen regelmatig extra eisen aan SKJ-geregistreerde jeugdprofessionals. In 2023 bevatte 35 procent van de lopende contracten aanvullende voorwaarden. Deze aanpak zorgt echter voor extra beperkingen op het aantal inzetbare jeugdprofessionals. ‘Dit lijkt gezien de schaarste op de arbeidsmarkt en wachtlijsten waar veel regio’s mee kampen problematisch.’

Teammanager Omgevingszaken

JS Consultancy
Teammanager Omgevingszaken

Interim Management Consultant / COO-rol

JS Consultancy
Interim Management Consultant / COO-rol

Dat blijkt uit een rapport van Public Procurement Research Centre (PPRC), dat onderzocht welke eisen gemeenten stellen aan jeugdprofessionals bij de inkoop van jeugdzorg.

Inperken

Een substantieel deel van de gemeenten stelt aanvullende eisen bovenop het Kwaliteitskader Jeugd en de norm verantwoorde werktoedeling. In hoeverre deze verdergaande voorwaarden de uitvoeringspraktijk verder inperken is volgens de onderzoekers lastig vast te stellen. Mogelijk houden alle professionele zorgaanbieders zich toch al aan de gestelde vereisten.

Strakker

Toch ligt voor de hand dat er regelmatig situaties zijn waarin de gemeentelijke eisen strakker zijn dan het kwaliteitskader, stelt PPRC. ‘De consequentie is dat gemeenten enerzijds met wachtlijsten kampen voor sommige zorgvormen, en anderzijds mogelijk niet het volledige arbeidspotentieel benutten dat op verantwoorde wijze deze zorg kan uitvoeren’, is te lezen in het rapport. 

Gemiste potentieel

Uit eerder onderzoek bleek dat ongeveer 20 procent van de jeugdprofessionals niet SKJ-geregistreerd is. Zij kunnen niet in alle gemeenten voor elke zorgvorm aan de slag, ook wanneer het kwaliteitskader zich hier niet per definitie tegen verzet. ‘Dit kan beperkend werken op de beschikbaarheid van jeugdzorg’, aldus de onderzoekers. Bovendien zorgen deze eisen ervoor dat zorgaanbieders ook niet extra hun best doen om jeugdprofessionals aan te trekken die (nog) niet SKJ-geregistreerd zijn. ‘Het gemiste potentieel is dus mogelijk nog groter.’

Administratieve lasten

Daarnaast laat ook dit onderzoek zien dat jeugdzorgaanbieders te maken krijgen met een ‘omvangrijke verscheidenheid aan verschillende eisen’ als ze in meerdere regio’s en gemeenten werken. Deze diversiteit leidt tot grotere administratieve lasten. Zorgaanbieders moeten immers per contract bijhouden welke jeugdprofessionals in welke gemeenten ingezet mogen worden. De onderzoekers benadrukken dat de inconsistentie in een deel van de inkoopdocumenten doet vermoeden dat het lang niet altijd om bewust geformuleerde eisen gaat.

Bewust

Wat PPRC betreft moeten gemeenten zich meer bewust worden van het gebruik van eisen die afwijken van het Kwaliteitskader Jeugd. Hetzelfde geldt voor het stellen van aanvullende voorwaarden bovenop wat volgens de professionele norm verantwoord is.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie