Advertentie
sociaal / Nieuws

Gemeenten moeten werklozen (45+) beter helpen

Gemeenten moeten de dienstverlening aan werkloze bijstandsgerechtigden van 45 jaar en ouder verbeteren. De Inspectie SZW concludeert op basis van onderzoek dat de ondersteuning beter kan.

22 oktober 2013

Bijstandsgerechtigden van 45 jaar en ouder worden door gemeenten niet goed geholpen bij hun zoektocht naar werk. Er wordt weinig rekening gehouden met de specifieke ondersteuning die nodig en doeltreffend is voor de grootste groep oudere bijstandsgerechtigden die ver van de arbeidsmarkt afstaat.

Gemiste kansen

Dat stelt de Inspectie SZW in haar rapport Perspectief voor oudere werklozen. Dienstverlening aan oudere (45+) bijstandsgerechtigden dat maandag openbaar is gemaakt. De huidige aanpak van gemeenten lijkt ten koste te gaan van de minder zelfredzame oudere werkloze. Dat leidt tot onnodig gemiste kansen, ook in de huidige ongunstige economische omstandigheden, stelt de Inspectie.

Standaardtrajecten

De dienstverlening bestaat veelal uit standaardtrajecten; slechts 16 procent van de gemeenten heeft specifiek beleid voor oudere werklozen, zo blijkt uit het onderzoek. Zelfredzame ouderen geven aan prima met die standaardtrajecten uit de voeten te kunnen. De meeste oudere bijstandsgerechtigden hebben een extra duwtje in de rug nodig, stelt de Inspectie.

Geen actieve begeleiding

Vooral als de oudere werkloze net in de bijstand zit, wordt hij bij het solliciteren ondersteund. Daarbij worden vacatures aangeboden waarbij rekening wordt gehouden met de arbeidswensen van de 45-plusser. Als de oudere langer in de bijstand zit en de motivatie afneemt, neemt ook de ondersteuning af. Er wordt nog wel gevraagd naar de sollicitatieactiviteiten, ‘maar er is geen actieve begeleiding meer bij het solliciteren noch wordt er gecontroleerd of de oudere werkloze breder zoekt, dan in de functies of sectoren die hij of zij gewend is’, aldus de Inspectie.

Afgeschreven

Door de vele afwijzingen voelen oudere bijstandsgerechtigden zich vaak afgeschreven en nutteloos. Ze zoeken vooral werk in sectoren en beroepen die ze kennen. Het is hen moeilijk om zicht te krijgen op de eigen competenties en vaardigheden die ze kunnen inzetten voor ander werk dan ze gewend zijn. Ook vooroordelen van werkgevers spelen hen parten. De 45-plussers moeten dan ook intensiever, anders en langer zoeken naar een baan dan andere doelgroepen’, stelt de SWZ-Inspectie.

Betere ondersteuning

De dienstverlening aan deze groep bijstandsgerechtigden kan en moet worden verbeterd. Zo moet een betere diagnose worden gemaakt ‘waardoor er een goed beeld ontstaat van de kenmerken, competenties, kansen en beperkingen’. Ook het direct onder de aandacht brengen van oudere werklozen bij werkgevers vergroten de kans op een terugkeer naar de arbeidsmarkt. Ditzelfde geldt voor het voeren van motiverende en dwingende gesprekken om een breder zoekgedrag te stimuleren.

Klantmanagers

Staatssecretaris Klijnsma (SZW, PvdA) deelt de eindconclusie dat de dienstverlening aan oudere bijstandsgerechtigden effectiever kan. ‘De effectiviteit van re-integratie is voor een groot deel afhankelijk van de uitvoering, van de klantmanagers, die dagelijks bezig zijn mensen naar werk te begeleiden. Zij moeten beschikken over de juiste kennis over wat werkt en wat niet en dat kunnen toepassen in de praktijk’, schrijft Klijnsma aan de Kamer. Klantmanagers moeten daartoe wel in staat worden gesteld.

 

Onmisbaar

‘Juist in deze tijd van hoge werkloosheid is een vraaggerichte ondersteuning van bijstandsgerechtigden onmisbaar. Dit geldt des te meer voor oudere werklozen vanwege de bekende vooroordelen van werkgevers over deze leeftijdsgroep. Ondersteuning en versterking van de werkzoekende oudere bijstandsgerechtigde die minder goed zelfredzaam is, dient hand in hand te gaan met het benaderen van werkgevers die baanopeningen en werkhervattingskansen bieden of kunnen creëren. Gemeenten en het UWV moeten hier samen intensief in optrekken.’

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Lisa Mila
Deze mensen hebben eerst hun WW doorlopen. Wat heeft het UWV in die 36 maanden dan met deze mensen gedaan? Niets dus. En dan komen ze gefrustreerd de bijstand in en dan moeten wij werklozen die al drie jaar thuis zitten aan een baan helpen. Welke baan??? Werklozen in deze doelgroep hebben meestal geen netwerk, geen CV en hebben geen notie van hoe te solliciteren. Dank mevrouw Kleinsma door de schuld van hun werkloosheid bij ons neer te leggen.
M.Stevens / HRM Adviseur
'Een vraaggerichte ondersteuning van bijstandsgerechtigden is onmisbaar' lees ik en vraag me af "welke vragen zou ik hebben als ik mij gedumpt zou voelen, na jaren inzet voor de organisatie, waarbij weinig geïnvesteerd werd in opleidingen en waarbij managers vooral aandacht besteed hebben aan wat er niet goed ging?". Kleinsma begint zich het managerial denken ook al eigen te maken. Kunnen we niet nog een keer kleine volksopstand krijgen?
Criticus - NL
Kan iemand op een rijtje zetten wat 'de gemeente' allemaal nog meer moet doen? Ik krijg onderhand het idee dat alles door 'de gemeente' aangepakt en opgelost moet worden. Maar ze vergeten erbij te vermelden dat gemeenten op ambtelijk niveau in moeten krimpen en steeds minder geld krijgen...
Miriam / Werkzaam in de zorg
Wat een negatieve reacties, al zit er wel een grond van waarheid in. Analyseer eens de inhoud en probeer daar eens met enige afstand naar te kijken zonder jezelf onderdeel van het geheel te maken. Zo staat er dat ouderen minder zelfredzaam zijn. Wat wordt daaronder verstaan? Heeft het ook niet te maken met het idee dat iedereen als hij solliciteert een jeugdig enthousiasme moet tentoonspreiden? Is dat niet irreëel? Je moet alles leuk en uitdagend vinden, terwijl je eigenlijk solliciteert omdat de inhoud van het werk je aanspreekt en je denkt een bijdrage te kunnen leveren. Dat is te afstandelijk, waardoor je niet in het team past of niet hebt aangetoond echt enthousiast te zijn voor de nieuwe baan.

Maar wat natuurlijk ook meespeelt is dat het UWV al jaren niets heeft gedaan om mensen aan het werk te helpen. Als je dan na 3 jaar afwijzingen bij de bijstand moet aankloppen ben je niet meer zo gemotiveerd dat je er weer vol tegenaan gaat. Is dat ook niet voorstelbaar? De conclusies van Klijnsma vind ik daarom ook wat kort door de bocht en weinig concreet. Het blijft hangen in vaagheden, algemeenheden en het UWV lijkt geen deel uit te maken van de gevolgen van hun handelen. Dat kan beter Klijnsma en onderzoeker!!

Ga eens echt met elkaar in gesprek i.p.v. rapporten produceren. Wellicht dat dat tot nieuwe inzichten en werkwijze leidt.
Ria Huisman / directeur
Op je 45 e al begeleiding nodog? Zo jong nog nog 35 jaar te gaan.

De gemeente kan helemaal niets doen, dat moet gebeuren in het eerste jaar dat je je baan hebt verloren.

Maar juist in dat 1 e jaar doet de overheid niets en laat mensen maar bungelen, zoals in zovele wetten.

Pak de werkgevers maar beter aan.
Sjoerd Visser
Zo.....wat een bombarie over mensen aan het werk helpen terwijl de werkloosheid maar niet afneemt en zelfs blijft toenemen. Het ene overheidspraatje over "oplossingen" is nog niet de mond uit of de nieuwe "oplossing" wordt weer naar voren geschoven. Die uitspraken zijn ONGEGARANDEERD. Daarmee houdt men de misleiding e de problemen IN STAND !!! Wordt met dat "helpen" dwingen bedoeld? Want we kennen inmiddels de praktijken waar men nu mensen door zo'n draaideurproject probeert te wurmen...terwijl daarna dat benodigde werk er nog steeds niet is. Wanneer accepteert de overheid dat hun beloftes niets waard blijken te zijn, hun oplossingen voor meer problemen zorgen terwijl er NIETS aan problemen opgelost wordt? Als de overheid 40 jaar geleden zich aan de beloftes had gehouden en men het bezuinigingsgeld had gebruikt waarvoor men zei dat men dat geld zou gebruiken (meer werkgelegenheid en de staatsschuld te verminderen) dat was er waarschijnlijk positiever resultaat geweest dan heden ten dage. Maar helaas blijkt in die 40 jaar werkgelegenheid afgenomen en de staatsschuld ENORM toegenomen. Ondertussen is dat bezuinigingsgeld NIET gebruikt waarvoor men het bedoeld had. DUS (r)overheid: de problemen liggen grotendeels bij u in de landelijke misleidende politiek. Dat afschuiven van uw gemaakte problemen naar gemeentes zal nog meer eerlijkheid, fatsoenlijkheid, openheid, flexibiliteit en maatwerk doen AFNEMEN (voor zover dat al aanwezig was)....met alle fatale gevolgen van dien.
Mariena Wiersema / coordinator Werken voor Werk
In Almere werken we al 2 jaar samen met de gemeente om zowel WW als WWb cliënten maar ook werkzoekenden zonder uitkering, van 45+ MBO plus niveau een platform te bieden waar we ze helpen op een positieve manier zonder dwang en drang weer aan het werk te komen en in ieder geval weer in hun kracht te komen staan. En met succes. Kijk voor meer informatie op de LinkedIn groep Werken voor Werk of www.werkenvoorwerk.nl
Eric Kappen / (Ex) Business Support Administrator
Hallo, ik sta klaar voor een nieuwe start en het besproken onderwerp is nog steeds van toepassing!
Advertentie