Advertentie
sociaal / Nieuws

SZW: Huishoudtoets eerst 'on hold' dan stoppen

Het is nog te vroeg voor een officiëel 'stop er maar mee' maar daar komt het eigenlijk wel op neer. Valt te concluderen uit berichten van het ministerie.

02 mei 2012

Gemeenten hoeven niet verder te gaan met de voorbereidingen op de huishoudtoets. Dat valt te concluderen uit gesprekken met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Gemeenten zullen het bericht tot stopzetten van de activiteiten binnenkort van SZW horen. Dat kan nu nog niet, omdat de toets 'strikt genomen nog deel uitmaakt van een reeds in werking getreden wet', aldus het ministerie.

Inwonend kind
De huishoudinkomenstoets is sinds 1 januari van kracht. Uitgangspunt is dat het inkomen binnen één huishouden maximaal één bijstandsuitkering verstrekt wordt. Daarbij wordt ook gekeken naar het inkomen van inwonende kinderen. Ouders kunnen dus hun recht op bijstand verliezen als er een inwonend kind is met een inkomen. Vanaf 1 januari geldt de wet voor nieuwe gevallen. Per 1 juli zou de wet ook voor bestaande gevallen gelden en moeten gemeenten dus naar het huidige bestand mensen met een uitkering kijken.

On hold
Er is veel kritiek op de toets en in het 'wandelgangakkoord' van VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie staat dat de huishoudtoets geschrapt wordt. De G4 besloot vorige week dat ze daarom de voorbereidingen voor de uitvoering van de toets uitstelden. Bij andere gemeenten kwam de vraag naar boven wat nu te doen met de toets en de SP stelde daar Kamervragen over. 'We snappen dat gemeenten dat beleid even on hold zetten', aldus woordvoerder Nico Mokveld van het ministerie.

Politieke realiteit
Maar voor een officiëel 'stop er maar mee', is het nog te vroeg. Den Haag kan dat signaal officieel nog niet geven, omdat de wet waarin de toets geregeld is, nog in werking is. 'Staatsrechtelijk ligt dat ingewikkeld', aldus Mokveld. 'Maar het akkoord ligt er, dus dat is de politieke realiteit.' Hij verwacht dat het ministerie eind deze week of begin volgende week een bericht naar de gemeent kan laten uitgaan. 'Ook wat staatssecretaris De Krom betreft moeten de gemeenten zo snel mogelijk geïnformeerd worden over wat nu te doen', aldus Mokveld. 'Maar het moet wel binnen de regels.'

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Dit alles onder het motto, hoe kunnen we bezuinigen. Als we bedenken hoeveel het rijk en de gemeenten hebben verkwist door deze wetswijziging, net 4 maanden oud. Een enorme aanpassing op de computersystemen van alle sociale diensten (met velen een eigen systeem) vanwege het totaal gewijzigde begrip 'gezin', het aanpassen van formulieren, de werkwijzen, en alle medewerkers trainen. De duizenden herbeoordelingen die al zijn uitgevoerd voor de omzetting per 1 juli met de bijkomende problemen. En dan nog alle afwijzigingen sinds 1 januari 2012 op basis van die huishoudtoets die straks met terugwerkende kracht (met rente) alsnog een uitkering zullen willen ontvangen van deze zo betrouwbare overheid... Als de 2e kamer niet een jaar geleden had zitten slapen, dan hadden we vele miljoenen bespaard met het niet invoeren, dit geld is nu dus verkwist met een wetswijziging die 4 maanden n dato 'on hold' is gezet.
Peter
Het is dus wel duidelijk dat we die huishoudtoets ook aan de PVV te danken hadden...
Bert Caris / Gemeente anbtenaar
Wat dit voor mij in elk geval weer aantoont dat het voor de wetgever belangrijk is om niet enkel vanuit politiek machtsbehoud het rechtspositivistische standpunt van 'de 50 + 1 stemmen democratie' te redeneren, maar voor een zo groot mogelijk (politiek) draagvlak te zorgen. Dan voorkom je ook zulke babanenrepubliekpraktijken.
Silvia
Wat je ook vindt van de huishoudtoets (laat ik in het midden, want er is al veel over gezegd), er is volgens mij geen legitimiteit in het recht aanwezig, noch voor de Tweede kamer, noch voor het Ministerie, om te besluiten (een deel van) de WWB 2012 niet meer uit te voeren. Het begrotingsakkoord biedt daar evenmin legitimiteit voor. Ik ben benieuwd of we in de toekomst nu vaker gaan zien dat als coalities een wet achteraf toch niet zo geweldig vinden, het kabinet dan bijvoorbeeld ten val wordt gebracht om vervolgens een begrotingsakkoord te sluiten met andere wensen en ideeen...
R. Ditvoorst / beleidsmedewerker Werk @ Inkomen, en Zorg
De juridische werkelijkheid is sinds het Stabiliteitsprogramma, dat met de Kunduz-coalitie is gesloten, niet meer in overeenstemming met de politieke realiteit. Die politieke realiteit heeft echter nog niet geleid tot gewijzigde wetgeving m.b.t. de huishoudinkomenstoets. Doel hiervan was het tegengaan van bijzondere situaties die op konden treden door het stapelen van inkomens op 1 adres (1 ouder + 2 meerderjarige kinderen met gezamenlijk zo'n € 2500,- netto aan uitkering zonder te werken bijv.). Dat doel bestaat neem ik aan nog steeds. De huishoudinkomenstoets was een middel om dat doel te bereiken. Er waren echter ook enkele niet voorziene negatieve gevolgen, zoals een ontmoedigende prikkel voor inwonende kinderen om te gaan werken. Daarnaast behoorlijk wat handhavingsmoeilijkheden i.v.m. verwachte schijnverhuizingen, vooral bij gemeenten met veel huisvestingsmogelijkheden voor alleenstaanden. Ik vermoed niet dat de nieuwe meerderheid het doel verlaat, maar een oplossing wenst voor de onbedoeld negatieve effecten, waardoor de besparing minder groot is. Ik ben benieuwd naar de komende reactie vanuit het ministerie.
Jan
Deze opmerking kan alleen van een beleidsmedewerker komen :"Er waren echter ook enkele niet voorziene negatieve gevolgen, zoals een ontmoedigende prikkel voor inwonende kinderen om te gaan werken. Daarnaast behoorlijk wat handhavingsmoeilijkheden i.v.m. verwachte schijnverhuizingen, vooral bij gemeenten met veel huisvestingsmogelijkheden voor alleenstaanden."

Waarom? omdat de gehele uitvoering al een hele lijst van deze en andere negatieve gevolgen met bijkomende kostenstijgingen om deze te compenseren hadden toen de 2e kamer met weinig problemen akkoord ging met deze wijziging. Zelfs de motie Sterk is kennelijk een staaltje blindheid geweest omdat deze alaangaf dat de uitvoering niet zou gaan werken.

Overigens begrijpt elke goede verstaander dat, als het even tegenzit, de wetwijziging die nodig is om de huishoudtoets uit de WWB te krijgen spontaan van tafel kan verdwijnen als de VVD weer de kans krijgt. Want helaas voor Peter (zie zijn opmerking) het was geen PVV voorstel. Maar, en dat weten we imiddel allemaal, het akkoord is sowieso toch van tafel zodra de nieuwe coalitie is gevormd.
B.Knoop / gepensioneerd
Het valt op dat dereacties op de huishoudinkomenstoets niet gaan over AOWérs die een kind in huis hebben die bijstand ontvangt.De AOW wordt nl. ook gezien als een uitkering. Bijstand weg, dan met drie volwassenen zien rond te komen van de AOW. Probeer maar eens.
Leo / Trying to save his ass
Rechtsongelijkheid in Nederland in 2012, grote steden stoppen, kleinere gemeenten gaan door. Bizar.
J.J.Uitermark
Werkenden worden toch ook altijd het gezamelijke inkomen getoetst voor allerlei toeslagen en kwijtscheldingen met negatieve uitslag,dus door een lijn te trekken komt daar ook enige gelijkheid in.
Advertentie