Advertentie
sociaal / Column

Epidemische basisangst

De gezondheidszorg in Nederland kent veel managers en maar weinig ondernemers. Ik denk dat de zorg er gebaat bij is als die verhouding anders komt te liggen. Er is namelijk een groot verschil tussen een manager en een ondernemer.

22 januari 2009

Een goede ondernemer doet de goede dingen en een goede manager doet de dingen goed. Hiermee wil ik zeggen dat het heel iets anders om een juist besluit te nemen dan om een besluit juist uit te voeren.

 

Heel veel besluiten in de gezondheidszorg worden genomen op grond van vertrouwde systemen. Systemen die zich in het verleden bewezen hebben, die hun nut en gunstig effect hebben aangetoond. Ze worden uit de kast gehaald om in een ogenschijnlijk gelijke situatie opnieuw te worden gebruikt en gepresenteerd als een nieuw plan. In veel instellingen zijn deze plannen absoluut heilig. De doelen zijn hierdoor helder en de weg er naar toe ligt vast.

 

De instelling zet zich vervolgens in beweging om het vastgestelde plan uit te voeren en laat zich niet van het uitgestippelde pad afleiden. Gevolg van deze handelswijze is dat je als instelling  méér van hetzelfde doet, feitelijk verstart en dus in wezen stil staat in je ontwikkeling.

 

De meeste leidinggevenden missen het lef verandering in deze situatie aan te brengen. Het lijkt wel of er een epidemische basisangst is om vrij te denken, te improviseren en risico’s te nemen. Dit zegt iets over de leidinggevenden zelf, maar zeker zoveel over de instellingen waar zij werken. Daar wordt dit risicomijdend gedrag van de leidinggevenden verwacht. Men is gek op keurige stramiendenkers en dat is wel heel erg saai. Het leidt bepaald niet tot de vernieuwing die zo nodig is in tijden van crisis.

 

Dit ‘soort’ leidinggevenden gaat voor veiligheid en stellen zich tevreden met de titel of functiebenaming op hun visitekaartje. Maar die zegt niets over wat zij doen of hoe zij hun functie invullen. In de gezondheidszorg is grote behoefte aan andere benaderingen, nieuwe authentieke gedachten en meer denken vanuit menselijkheid. Aan leidinggevenden die hun eigen stempel durven te drukken. Leidinggevenden die risico’s durven te nemen, kansen zien, over schakelkracht beschikken en die snel durven te handelen….zij zijn veel waardevoller dan leidinggevenden die prachtige plannen weten te produceren.

 

Aysel Erbudak
Voorzitter raad van bestuur van het Slotervaartziekenhuis

 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Dirk / Adviseur Publieke Sector
Beste Mevrouw Erbudak,

Na het lezen van uw verhaal blijf ik zitten met één grote vraag: wat is nou de centrale boodschap in uw column? Wat wilt u dan dat managers anders gaan doen en nog belangrijker: hoe wilt u dat gaan bereiken?

Ondernemerschap tonen door managers klinkt heel leuk, maar heeft u weleens nagedacht dat er ook negatieve kanten aan zitten? Bijvoorbeeld door op winstmaximalisatie gestuurde zorg?

Ben benieuwd naar een reactie, dit is nogal een vaag verhaal als u het mij vraagt...
aysel erbudak / voorzitter raad van bestuur
Beste Dirk, boodschap in mijn verhaal spreekt voor zich, het behoeft geen ondertiteling.

mocht je toch na het herlezen, nog vragen hebben, stuur dan een mail met je vragen naar mijn secretariaat.

groeten,

aysel erbudak
Halbe / wethouder
Als ik het verhaal van mevrouw Erbudak goed lees gaat het om de volgende argumentatie: ziekenhuizen hebben behoefte aan 'ondernemende' managers. Deze managers zijn nodig omdat door huidige managers te rigide wordt vastgehouden aan vaste denkpatronen. Daarnaast is er een gebrek aan ontwikkeling van managers in de gezondheidszorg. Met een ondernemende manager heb je deze problemen niet, volgens mevrouw Erbudak.

Volgens mij leidt teveel van hetzelfde altijd tot rigiditeit en verstarde denkwijzen in organisaties. Alleen ondernemende managers in de zorg is dan ook zeker niet de oplossing! Het gaat er volgens mij om leiderschap te tonen. Uiteindelijk staat of valt de organisatie bij een juiste teaminstelling.
Advertentie