ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders
De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) is blij met het optreden van de toezichthouder.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ingegrepen bij twee bedrijven die klanten werven voor commerciële schuldhulpaanbieders. Op hun websites stond niet duidelijk dat het om betaalde schuldhulp ging. Daardoor kregen consumenten ten onrechte de indruk dat het om gratis hulp van aanbieders namens de gemeente ging. De websites van Schuldhulpverlening-Nederland.nl zijn nu uit de lucht. De andere aanbieder, www.schuldsanering.help, heeft verduidelijkt dat hun dienstverlening geld kost.
Misleiding
Mensen die schulden hebben zijn vaak kwetsbaar. Bedrijven die zich op deze groep richten moeten daar rekening mee houden. Bovendien hebben mensen met schulden recht op een gratis schuldhulptraject via de gemeente, benadrukt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Commerciële aanbieders die zich toch op deze mensen richten, moeten heel duidelijk vermelden dat hun aanbod niet gratis is.’ Bij de bedrijven die de consumentenwaakhond op de vingers tikte, leek het voor bezoekers alsof ze op de website van de gemeente waren. ‘Hierdoor kon je onbedoeld bij een commerciële aanbieder terecht komen, waardoor je kosten moest maken. Deze vorm van misleiding is nu weggenomen’, verzekert Van Houten.
Contactformulier
Begin juni ontving de ACM signalen over websites voor commerciële schuldhulpaanbieders. Zij zouden niet duidelijk zijn over het feit dat zij geld vragen voor hun bemiddeling. Ook leek het net of ze in opdracht van de gemeente werkten. Op hun websites toonden zij pagina’s op plaatsnaam met informatie over de gemeentelijke schuldhulpverlening. Daarbij werd niet duidelijk vermeld dat bezoekers niet bij de gemeente terecht kwamen als ze het contactformulier op de webpagina invulden. Hulpzoekenden werden vervolgens benaderd door een commerciële aanbieder.
Verwijzing
Nadat de toezichthouder de twee bedrijven achter deze websites heeft aangesproken, heeft het ene bedrijf achter de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en Schuldhulpverlening.direct besloten zijn websites offline te halen. Het andere bedrijf, actief met de website www.schuldsanering.help, heeft de informatie aangepast. Voor consumenten is het nu duidelijker dat ze worden doorverwezen naar commerciële aanbieders. Daarnaast linkt deze website nu naar gemeentelijke sites, zodat mensen met schulden ook daar terecht kunnen.
Boete
Gemeenten zijn verplicht mensen met problematische schulden gratis hulp aan te bieden. Voor betaalde schuldhulp gelden strenge regels. Deze bedrijven zijn niet de eerste die worden teruggefloten. Begin dit jaar werd een aanbieder van schuldhulp beboet door de rechter omdat hij tegen de regels in betaalde schuldhulp aanbood.
Mistig
De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) is blij met het optreden van de ACM. ‘Mooi dat er nu een corrigerende tik wordt uitgedeeld’, zegt een woordvoerder van de koepelorganisatie voor schuldhulpverlening. ‘Wij vinden dit soort praktijken echt ongewenst.’ Toch hoopt de NVVK op nog meer actie. ‘Schuldhulp moet de financiële problemen niet verergeren’, stelt de woordvoerder. ‘Maar bij sommige commerciële partijen ben ik bang dat het wel zo is. Het is vaak mistig hoe die precies hun geld verdienen.’
Forse factuur
Als voorbeeld noemt hij Schuldsanering Nederland. ‘Die rekenen een paar honderd euro aan intake-kosten en achteraf een percentage van het kwijtgescholden bedrag. Dat kan dus een forse factuur opleveren voor mensen met schulden, maar het is niet helder hoeveel precies.’ De koepelorganisatie hoopt dat de consumentenwaakhond dit soort verdienmodellen verder onderzoekt en waar nodig optreedt.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.