Advertentie
sociaal / Nieuws

Uitsluiten werklozen is indirecte discriminatie

Volgens hoogleraar sociaal recht Willem Bouwens kan het uitsluiten van mensen met een uitkering van een sollicitatieprocedure indirecte discriminatie zijn.

16 augustus 2012

Het uitsluiten van werklozen van het solliciteren op een vacature kan als indirect discriminerend worden opgevat. Onder bijstandsgerechtigden vallen immers veel allochtonen, gehandicapten en alleenstaande moeders.

Commissie Gelijke Behandeling
Dat zegt hoogleraar sociaal recht Willem Bouwens van de Vrije Universiteit Amsterdam naar aanleiding van de vacature van een dierenmeubelzaak in Wijchen die geen reacties wilde van mensen met een uitkering. ‘De Commissie Gelijke Behandeling kan hier ook zelfstandig optreden. Zij kan zich afvragen of deze mensen niet indirect worden getroffen en hierin aanleiding zien om op te treden.’

Indirecte discriminatie
Volgens het UWV en het ministerie van Binnenlandse Zaken is het plaatsen van een dergelijke advertentie toegestaan, omdat de groep waar het omgaat (mensen met een uitkering) te groot en diffuus is om over discriminatie te kunnen spreken. Bouwens onderschrijft dat dit een rol speelt, maar ziet in de gelijkebehandelingswetten ook mogelijkheden om van indirecte discriminatie te spreken. ‘Als een werkgever geen mensen met een snor wil, dan treft hij voornamelijk mannen en dat is in beginsel verboden.’

Objectieve rechtvaardigheidsgrond
In het geval van de Wijchense ondernemer moet duidelijk zijn of mensen worden getroffen die op basis van handicap, leeftijd, geslacht of ras worden uitgesloten. ‘Als allochtonen of alleenstaande moeders bovenmatig voorkomen onder bijstandsgerechtigden, is uitsluiting daarvan verboden. De ondernemer mag dan alleen uitsluiten als er een objectieve rechtvaardigheidsgrond is, dus een specifieke behoefte van de onderneming, waarvoor dit middel geschikt en noodzakelijk is. Het mag niet op willekeurige gronden.’

Contractvrijheid
Als de specifiek voor toegang tot de arbeid geschreven wetten voor gelijke behandeling niet gelden, kan artikel 1 van de Grondwet nog worden ingeroepen. Dit artikel verbiedt uitsluiting op welke grond dan ook. ‘De overheid moet zich hier zonder meer aan houden, maar voor private partijen ligt het genuanceerder. Je mag als werkgever immers een privévoorkeur hebben. De wet gaat uit van contractvrijheid. De vraag is of die vrijheid ook opgaat voor het uitsluiten van uitkeringsgerechtigden.’

Maatschappelijke zorgvuldigheid
Bouwens: ‘Je kunt mensen niet op irrelevante kenmerken uitsluiten. Ik begrijp de ondernemer wel, maar de toegang tot de arbeidsmarkt is voor mensen van groot belang. Ik vind het een verdedigbaar standpunt dat uitsluiting op grond van het enkele feit dat iemand een uitkering ontvangt in strijd is met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Maar wat ga je dan vorderen? Wie zegt dat je zou zijn aangenomen wanneer je wel mocht meedoen in de procedure? Als er al sprake is van een onrechtmatige daad, zal de schadevergoeding waarschijnlijk neerkomen op een symbolisch bedrag.’

Wetgeving
Als de overheid goed wil regelen dat uitkeringsgerechtigden niet uitgesloten worden van sollicitatieprocedures zou zij dit in nieuwe wetgeving moeten vastleggen. ‘Dit is de eerste keer dat ik zo’n zaak tegenkom. Ik heb niet de indruk dat dit een groot maatschappelijk probleem is. Als veel werkgevers dit gaan doen, kun je wel regelgeving overwegen. Maar ik denk dat deze ondernemer geprobeerd heeft ongemotiveerde mensen buiten de deur te houden. Dat mag, maar dan had hij niet deze botte bijl moeten gebruiken.’ 

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R. Bruynesteyn / sr adviseur
Bouwens: ‘Je kunt mensen niet op irrelevante kenmerken uitsluiten. Ik begrijp de ondernemer wel, maar de toegang tot de arbeidsmarkt is voor mensen van groot belang.'



Ja, is het nu irrelevant of niet? En is dat uiteindelijk aan de ondernemer of niet? Hij heeft duidelijk aangegeven op basis van welke ervaringsgegevens hij tot deze deze beslissing is gekomen. Dat toegang tot de arbeidsmarkt belangrijk is kan zo zijn, maar betekent niet dat een individuele ondernemer dit moet realiseren. De kosten zijn voor hem als het misgaat, dus is het logisch dat hij zijn risico beperkt...
Janske / Schaduwfractielid
De vacatures die worden aangeboden worden meestal niet door de juiste personen vervult , de gekwalificeerde kandidaat is meestal weg die heeft z'n weg allang gevonden. Laat een werkzoekende leren voor het vak dat wordt gevraagd dat moet worden gezien als investering.. Maar door het frustreren van de arbeidsmarkt lukt het hun vaak niet het subsidie kan worden gebruikt als middel om de werkloze toch het werk te gunnen.

Bas / logicus
Vooraleerst moet men zich beseffen dat het UWV officieel mensen tot een afkeurpercentage van 35% niet de WIA meer instuurt. Dit is vergelijkbaar met een afkeurpercentage van 70% of meer van voor de jaren 1985. Het gevolg is dat het bestand van het UWV overspoelt is met arbeidsongeschikten. Het gaat in totaal om meer dan 175.000 arbeidsongeschikte mensen die op deze wijze geforceerd de arbeidsmarkt op wordt gestuurd. Veel van deze mensen hebben psychische problematiek en voor veel deze groep zou er een kans bestaan op herstel. Maar dat wordt in het kader van scoringsdrang in kwade wil tegengewerkt door het UWV. Zo worden deze mensen gedongen om een niet passende betrekking te accepteren waardoor hun psychische klachten verergeren met als risico dat ze extreme handelingen gaan verrichten. Suïcide, moord of Alphen komen niet zomaar uit de lucht vallen.



De hoogleraar Bouwens had het o.a. over allochtonen die ook indirect de dupe zouden worden van de maatregel. Als het om allochtonen gaat hebben grotere (wat rijkere) organisaties al vaak een taaltoets Nederlands en Engels ingelast om te voorkomen dat ze een ongeletterde in dienst nemen. En in een publiekelijk toegankelijke winkel kan ik me voorstellen dat de werkgever graag wil dat de medewerker zich behoorlijk in goed Nederlands weet uit te drukken.



Het weigeren van sollicitanten uit het UWV bestand zou naar de letter genomen vertaald kunnen worden als discriminatie. Echter het gaat hier in de praktijk niet om de selectie tussen gezonde mensen onderling maar tussen arbeidsongeschikten en arbeidsgeschikten. Er is geen werkgever die ongeschikt personeel zoekt en dat is normaal. Net zo normaal als dat mensen kleding kopen in hun maat naar hun smaak. Daar het UWV bestand zwaar vervuilt is en de werkgever niet de behoefte en/of plicht heeft om dit uit te pluizen heeft hij een maatregel getroffen die de arbeidsongeschikten bij voorbaat uitsluit. En waarom zou een werkgever veel geld uit geven aan een dure selectie procedure als het niets hoeft te kosten? Mooi is het besluit van de werkgever niet maar de uiteindelijke verantwoording voor zijn besluit ligt enkel bij het UWV.

True
"kan als indirect discriminerend worden opgevat. Onder bijstandsgerechtigden vallen immers veel allochtonen"



De krankzinnige onlogica van een links VU mannetje.

Kritikus / Geen Hagenees
Klaas: En dat linkse VU-mannetje krijgt alle ruimte in BB om zijn krankzinnige onlogica te uiten.
Jan
De kop begint met "Uitsluiten werklozen is indirecte discriminatie" vervolgens "(...)kan als indirect discriminerend worden opgevat(...)" dan "(...) ziet in de gelijkebehandelingswetten ook mogelijkheden om van indirecte discriminatie te spreken (...)" en komt op "(...)Als de specifiek voor toegang tot de arbeid geschreven wetten voor gelijke behandeling niet gelden, kan artikel 1 van de Grondwet nog worden ingeroepen.(...)" om via "(...) in strijd is met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Maar wat ga je dan vorderen?(...)" en "(...)Als er al sprake is van een onrechtmatige daad(...)" te komen tot "(...) Ik heb niet de indruk dat dit een groot maatschappelijk probleem is. Als veel werkgevers dit gaan doen, kun je wel regelgeving overwegen.(...)" als conclusie. Wat blijft over van de stellingname? Bouwens houdt kennelijk niet van botte bijlen en Wouter schrijft daar een stukje over....
True
@ Kop



Na die tweede zin was ik meteen klaar met lezen, zo blijft de policor gekte veilig tussen zijn oren.
Joke / infothecaris
Wat een onzin dat het uitsluiten van werklozen alleen discriminatie zou zijn omdat er specifieke groepen onder vallen. Discriminatie is het maken van ongerechtvaardigd onderscheid. Volgens de dierenmeubelhandelaar (?) maakt hij een gerechtvaardigd onderscheid. Als uitkeringsgerechtigde (niet alleen bijstand, begreep ik) voel je je echter ook aangesproken als je zelf alle kansen op werk aangrijpt. Er zijn werklozen die het wel best vinden om een uitkering te ontvangen in plaats van te werken, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de grootste groep is. 'Iedereen over één kam scheren', dat zou je als werkgever niet mogen doen. Niet met 50-plussers, niet met allochtonen, niet met jongeren, niet met uitkeringsgerechtigden.
Joop / secretaris
De sollicitatiedwang van UWV en sociale diensten leidt mede tot deze situatie. Wat is het erger: dat er helemaal niet gereageerd wordt op de sollicitatie van een werkloos werkzoekende of dat een werkloos werkzoekende bij voorbaat uitgesloten wordt van de sollicitatieprocedure? Gemeenten en UWV zouden genuanceerder om kunnen gaan met het opleggen van de sollicitatieplicht. Bij een verplichting van 10 sollicitatie per week bv. maken deze instanties niet alleen de werkzoekenden maar ook de werkgevers wanhopig. Fatsoenlijk reageren op sollicitaties en fatsoenlijk solliciteren is er dan niet meer bij.
Janssen / Boekhouder
Hoogleraren kunnen in een debat / discussie spelen met de regels en interpretaties van de realiteit.

Alleen de wetten van de straat en markt die kennen zij niet.

Nu is het wachten op een hoogleraar die het gaat opnemen voor de ondernemer. Dat ondernemers toch wel belangrijk zijn voor de welvaart en welzijn van het land.
Rachid
Wat jammer om onderstaande berichten te lezen. Een ieder kan in een uitkering belanden. Dat heb je niet altijd in de hand. Nog steeds is het zo dat heel veel mensen onverhoopt in een uitkering zitten en moeite hebben met het vinden van een baan. Het is dus eigenlijk een vorm van discriminatie, want die mensen kunnen er niets aan doen dat ze een uitkering genieten. Jammer dat bij de meeste mensen hier de empathie ontbreekt om dat in te zien. Ik weet wel wat dat aan ligt, maar zal dat voor me houden.
True
Gratis geld is discriminatie; een werkende minderheid moet deze luxe ophoesten.
Bas / logicus
Ik denk dat men zich eens goed moet informeren over hoe de huidige arbeidsmarkt onder druk staat en op welke wijze werkgevers menen daar misbruik van te mogen maken. Ik heb zelf een HBO werk & denk niveau en bijna 20 jaar ervaring binnen de logistiek. De afgelopen 3 maanden heb ik 161 reacties gestuurd op vacatures. Bij de helft heb ik niet eens een reactie terug mogen ontvangen. De meeste afwijzingen zijn standaard en wijzen zelfs af op zaken waar je als sollicitant aan voldoet. Sommige afwijzingen vinden dat ik niet voldoende ervaring beschik (20 jaar????). Het betekent dat recruiters de brieven slecht of niet lezen. Ook schort het veel recruiters aan inhoudelijke vakkennis die bij de functie horen. De meeste weten bijvoorbeeld niet dat SAP een ERP programma’s is. Je geeft als sollicitant aan ervaring te hebben met SAP en de recruiter wijst je af omdat deze iemand zoek met ERP ervaring. Welke van de meer dan 100.000 ERP programma’s bedoeld de recruiter dan? Ook de vraag; bekent met functioneringsgesprekken. Er zijn bijna 100 verschillende stijlen en elk bedrijf kan daarbinnen zijn eigen smaakvoorkeuren toepassen. In de Rotterdamse regio wordt vaak gevraagd om mensen met de Rotterdamse mentaliteit. Volgens de letter zou je dus een Rotterdamse autochtoon moeten zijn want tenslotte kunnen alleen die met de Rotterdamse mentaliteit geboren worden. 90% Van de in Rotterdam verblijvende inwoners komt daar oorspronkelijk niet vandaan en heeft zeker niet de Rotterdamse mentaliteit. Wat is dan de Rotterdamse mentaliteit? Niet lullen maar aanpakken. Dat kunnen ze ook in andere steden. Voordat ik schrijf probeer ik te informeren of de vacature nog actueel is. In meer dan 30% is dat niet het geval. Soms zelfs niet op de dag van plaatsing. Bij meer dan 10% van de openstaande vacatures blijkt ook dat er een tijdelijke stop op ANP is wat net zoveel betekent dat de vacature is teruggetrokken.

Bij Sandd kon ik op mijn niveau solliciteren; leidinggevend aan 40-60 postsorteerders, beloning € 1.650,- bruto per maand terwijl functies van dergelijke zwaarte normaliter vanaf € 3.500,- bruto exclusief toeslagen betaald. En de collega die er al enkele jaren werkt krijgt voor het zelfde werk doodleuk dat bedrag. Per dag ben ik zeker vier uur bezig met solliciteren. Het is geen leuke of dankbare taak.

S. Kuster / Klachtbehandelaar
Op 15 maart heeft het college voor de rechten van de mens geoordeeld dat het uitsluiten van uitkeringsgeregdigden van een sollicitatie procedure indirect onderscheid is op basis van ras, chronische ziekte/handicap.
Louis
Waarom neemt niemand de moeite artikel 1 van de Grondwet er even op na te slaan. Dan is de zaak glashelder en is geleuter over 'indirecte' discriminatie meteen overbodig. Hier is gewoon sprake van regelrechte, directe discriminatie:



"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht OF OP WELKE GROND DAN OOK, is niet toegestaan."
Advertentie