Buurtzorg geweerd van de keukentafel
In een groot aantal gemeenten voert Buurtzorg Nederland niet meer de zogeheten keukentafelgesprekken. De thuiszorgorganisatie is daarvan door zorgverzekeraar CZ uitgesloten, omdat zij onvoldoende zou bijdragen aan het wijkgericht werken met bestaande netwerken en sociale wijkteams.
Buurtzorg Nederland voert in een groot aantal gemeenten niet meer de zogeheten keukentafelgesprekken. De thuiszorgorganisatie is daarvan door zorgverzekeraar CZ uitgesloten, omdat zij onvoldoende zou bijdragen aan het wijkgericht werken met bestaande netwerken en sociale wijkteams.
Contracten
Het betreft onder andere de Wmo-regio’s Haaglanden (Den Haag, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg. Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer), de stadsregio Rijnmond, Hoeksche Waard, Zeeland, de Peelregio, Zuid-Limburg en West- en Oost-Brabant. CZ sluit in genoemde regio’s de contracten voor dit deel van de zorg namens álle zorgverzekeraars. Concurrenten Menzis, Achmea en VGZ hebben Buurtzorg voor wijkgerichte zorg (segment 1, ofwel S1) in andere Wmo-regio’s wél gecontracteerd.
Wijkteams
In 2015 wordt extra 40 miljoen euro gestopt in het wijkgericht werken (S1): zorg die niet direct te koppelen is aan personen, zoals deelname in sociale wijkteams en andere wijkgerichte activiteiten. De 40 miljoen zijn bedoeld als impuls voor samenwerking tussen zorgverzekeraars en gemeenten. Het overgrote deel van de wijkverpleging (medisch gerelateerde en verzorgende handelingen) valt evenwel in ‘segment 2’ (S2). Dus niet S1, de zorg waarbij Buurtzorg nu door CZ buitenspel is gezet. Voor S2 is landelijk 3,2 miljard euro uitgetrokken en CZ neemt daarvan ongeveer een vijfde voor z’n rekening.
Relletje
Voor S2 is Buurtzorg Nederland wel degelijk gecontracteerd door CZ, zegt Els Potma, woordvoerster van de zorgverzekeraar. ‘Wij hebben daarvoor per regio afspraken met vijftien zorgaanbieders en daar is Buurtzorg er één van.’ In de Tweede Kamer werd donderdag gedebatteerd over het bekostigingssysteem van de wijkverpleging. Daarbij kwamen ook de segmenten S1 en S2 ter sprake. Voorafgaand aan debat ontstond een Twitter-relletje over de vermeende uitsluiting van Buurtzorg en de rol van CZ.
Onwenselijk
Vooralsnog contracteren de verzekeraars nauwelijks in het S1 segment, zegt Francis Bolle, lobbyist van de V&VN, vereniging van verpleegkundigen en verzorgenden. Volgens haar maken de zorgverzekeraars onderscheid in S1 en S2 verpleegkundigen. Dat er ‘twee soorten wijkverpleegkundigen’ ontstaan is volgens V&VN ‘onwenselijk’. De vereniging werd daarin gisteren gesteund door de Tweede Kamer. Voor 2016 moet de knip in de thuiszorg van tafel, vindt Bolle.
Integraal
Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, PvdA) zei tijdens het debat dat hij het niet nodig acht dat alle wijkverpleegkundigen gecontracteerd worden voor het sociale domein. 'Daarmee wordt het integraal werken van wijkverpleegkundigen onderuit gehaald', aldus Bolle. 'Wijkgericht werken is meer dan deelnemen aan sociale wijkteams. Het gaat om netwerken en samenwerken in de wijk.'
Businessmodel
Juist op het punt van het wijkgericht werken is Buurtzorg Nederland niet gehonoreerd door CZ. ‘Buurtzorg werkt naar onze mening niet overtuigend samen met andere instanties en netwerken in de wijk en het sociale domein’, beweert CZ-woordvoerster Potma. ‘Ze willen liefst zelf alles invullen, omdat dat past bij hun businessmodel. Dat gaat naar onze mening ten koste van de keuzevrijheid van de klant, die vaak al sinds jaar en dag een relatie heeft met zijn vertrouwde kruisvereniging.’
Voldoet niet
‘Voor S1 moet je in netwerken samenwerken,’ twittert CZ-topman Wim van der Meeren. ‘Doet Buurtzorg niet. Voldoet dus niet aan criteria.’ Directeur De Blok weerspreekt dat: 'We hebben gemiddeld circa 25 samenwerkingsrelaties per wijk', laat hij weten. Vanuit Japan, waar hij tijdens het staatsbezoek van het koninklijk paar een presentatie geeft over zelfsturende teams roept hij op: ‘Willen gemeenten in CZ-regio’s die vinden dat Buurtzorg niet actief is in relevante netwerken zich melden?’ Volgens De Blok wil CZ de wijkgerichte zorg onderbrengen bij slechts enkele grote regionale zorgaanbieders.
Meer bureaucratie
De Blok heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij weinig ziet in keukentafelgesprekken en het optuigen van sociale wijkteams. Dergelijke structuren leiden volgens hem tot slechtere zorg en meer bureaucratie.
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Jos, Linda: ga met elkaar in conclaaf en verzin een list. ha!
In die van VWS trouwens ook omdat het systeemdenken met wijkteams uit die koker komt. Niet omdat dat tot betere zorg leidt, maar omdat je daardoor extra drempels opwerpt voor gebruik van de zorg en je daardoor makkelijker de opgelegde bezuiniginen haalt. Buurtzorg is daarin geen partner omdat ze voor het belang van de patiënt gaan.
Zorgelijke opmerkingen van PvdA en VVD in de kamer zijn dan ook krokodillentranen.
Het is ook niet de eerste keer dat verzekeraars dit doen , ook de Opvoedpoli heeft ermee te maken en ook in de GGZ zijn innovatieve nieuwkomers die veel betere zorg leveren, meer rekening met burgers houden en weigeren mee te doen aan machtsspelletjes (en de hoge prijzen) van de gevestigde orde, de pineut.
Jos de Blok kan eens gaan praten met de Opvoedpoli en
misschien durft I-psy ook.
In elk geval is dit een vreselijk vorm van machtsmisbruik van de gevestigde orde en Andre Rouvoet speelt er een hoofdrol in.
Rouvoet is zo''n type christenmannetje die het liefst de bejaarden voor € 5,50 per uur laat wassen door een uitgeprocedeerde asielzoeker. Als kamerlid trok hij nog een vrome kop als het over asielzoekers ging, nu ziet hij ze als goedkope werkkrachten. André, neem effe de tijd jongen om die Tien Geboden nog eens tot je te laten doordringen.