Totale chaos bij UWV
De administratieve chaos bij uitkeringsinstantie UWV is soms niet te overzien. Cliënten hebben soms met verschillende kantoren te maken waarvan de administratiesystemen niet met elkaar kunnen communiceren.
Hopeloos verstrikt
Zo werkt het UWV-kantoor in Heerlen, dat gaat over overheids- en onderwijspersoneel, met een ander systeem dan de overige vestigingen. Als dit kantoor bij een uitkering betrokken is ‘zijn de problemen bijna niet meer te overzien’. Dat oordeel velt de Nationale Ombudsman in een zaak rond een vrouw uit Rotterdam die hopeloos verstrikt is geraakt in de regelgeving en de procedures van het UWV.
Anderhalf jaar
Ook na anderhalf jaar lang zoeken, bellen en zelfs een rondetafelgesprek met een advocaat, de UWV-klachtenambassadeur en drie UWV-medewerkers is de dienst er niet in geslaagd om helderheid te geven over de hoogte van de uitkering waar de vrouw recht op heeft of teveel genoten uitkeringen die ze moet terugbetalen. De Ombudsman maant het UWV om ‘maatregelen te treffen zodat bij samenloop van uitkeringen de klant direct, snel, rechtstreeks contact kan krijgen met ter zake deskundige medewerkers’.
Onnavolgbaar
De UWV-cliënt kreeg eerst een WAO-uitkering van kantoor Heerlen, daarna deels WAO, deels WW, deels een uitkering uit de ziektewet (ZW). Daarnaast had ze een poos inkomsten uit arbeid. Toen die vervielen, kreeg ze haar WW vanuit Rotterdam. Dat had echter Heerlen moeten zijn, bleek nadat de Rotterdamse WW-uitkering plotseling en zonder duidelijke uitleg maandenlang was stilgelegd. De schets die de Ombudsman geeft van de financiële situatie van de vrouw is totaal onnavolgbaar. Eén maanduitkering, één vierweken-uitkering en één weekuitkering, die allemaal in één keer gezamenlijk worden uitbetaald. De hoogte van één deel wordt vooraf vastgesteld, van een ander deel achteraf aan de hand van vooraf gemaakte schattingen. Daarnaast inkomsten uit arbeid die met de WAO anders verrekend worden dan met de WW, en dat alles gecoördineerd door twee kantoren in verschillende delen van het land.
Niet te overzien
‘Problemen zijn dan niet meer te overzien, zeker niet als een van de betrokken kantoren Heerlen is. Dit kantoor, dat de uitkeringen van overheids- en onderwijspersoneel verzorgt, werkt met andere systemen en aanvullende regelingen die niet matchen met de systemen van de overige UWV-kantoren’, stelt de Nationale Ombudsman vast.
Onvindbaar
In de nasleep van een moeizaam tot stand gekomen rondetafelgesprek bleek dat bepaalde beslissingen ‘onvindbaar’ waren, en een brief over een terugvordering was nooit verzonden. Ook kon het UWV niet ophelderen welke vorderingen er precies nog openstonden omdat ‘niet traceerbaar was van welke afdelingen ze afkomstig waren’. De Ombudsman oordeelt dat het UWV-gedrag niet behoorlijk is en doet de aanbeveling de nog openstaande vorderingen kwijt te schelden omdat het UWV niet kan vaststellen om welke bedragen het gaat.
Trefwoorden:
Reacties: 13
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.