Sociaal rechercheurs: fraude loont
Het Landelijk Contact Sociaal Rechercheurs (LCSR) slaat in een brief aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken alarm over de bestrijding van de bijstandsfraude. Fraudeurs ontlopen hun straf doordat ze niet worden aangepakt door gemeenten, aldus het LCSR.
Het Landelijk Contact Sociaal Rechercheurs (LCSR) slaat in een brief aan staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, PvdA) alarm over de bestrijding van de bijstandsfraude. Fraudeurs ontlopen hun straf doordat ze niet worden aangepakt door gemeenten, aldus het LCSR.
'Fraude in de bijstand loont wel degelijk', schrijft LCSR-voorzitter Irma Heintzberger aan Klijnsma. Het LCSR richt zich tot de staatssecretaris omdat de bewindsvrouw medio dit jaar de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW wetgeving evalueert. De wettelijk regeling werkt volgens de sociale rechercheurs niet.
Fraudeurs
Het LCSR stelt dat fraudeurs door onder meer het beleid van gemeenten niet de straf krijgen die ze verdienen. Voorzitter Heintzberger meent dat 'veel gemeenten alleen de prioriteit leggen bij het beëindigen van een uitkering waardoor de echte fraudeur ontkomt aan een passende sanctie.'
Goedkoper
Gemeenten zouden het goedkoper vinden om geen diepgravend onderzoek te doen naar de lengte van de periode dat een fraudeur ten onrechte een uitkering kreeg. Daardoor hoeft hij niet terug te betalen, krijgt hij geen boete en wordt hij ook niet strafrechtelijk aangepakt. 'Vaak komt de fraudeur na een korte periode weer terug in de uitkering omdat de levenssituatie aangepast zou zijn', schrijft Heintzberger aan staatssecretaris Klijnsma.
Rap gedaald
Doordat gemeenten weinig prioriteit zouden geven aan de vervolging van fraudeurs, zouden er ook nog maar weinig sociale rechercheurs nodig zijn. In 2013 liep het aantal terug van ongeveer 300 naar minder dan 150. Het LCSR meent dat het ook niet meer duidelijk is hoe groot de bijstandsfraude in Nederland precies is, nu gemeenten de omvang van fraudezaken niet meer grondig uitzoeken.
Aangiftegrens
Veel bijstandfraudeurs zouden aan strafvervolging door het OM ontsnappen omdat er pas aangifte tegen hen gedaan hoeft te worden bij een fraudebedrag van 50 duizend of meer. In sommige regio’s komt het OM echter ook al in actie als er sprake is van een fraude van 20 duizend euro. Het LCSR vraagt de staatssecretaris om van dit bedrag voor geheel Nederland de zogenaamde aangiftegrens te maken. Dan zouden er ook meer fraudeurs in het strafbankje belanden.
Groothandel
Het LCSR vindt dat de fraudebestrijding ook bemoeilijkt wordt door jurisprudentie en Europese regelgeving. Sociale rechercheurs die door gemeenten worden benoemd, mogen hun bevoegdheden niet altijd volop gebruiken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld geen gegevens bij de banken opvragen. Ook zijn ze niet meer in staat om bij een groothandel waar een zwartwerker zijn materialen inkoopt, informatie op te eisen. 'Hierdoor kan nog minder fraude worden gedetecteerd', aldus LCSR-voorzitter Heintzberger.
Informatieplicht
Probleem is verder dat bijstandsgerechtigden hun informatieplicht niet meer hoeven na te komen zodra ze verdachte zijn van fraude. Dat is het gevolg van een uitspraak van de rechtbank Rotterdam. Mogelijke fraudeurs hoeven geen uitleg te geven als er opmerkelijke transacties staan op de bankafschriften, of als er vreemde situatie worden aangetroffen bij huisbezoeken door controleurs of sociale rechercheurs.
Reacties: 32
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ze zouden juist meer waar kunnen maken als ze niet tegen worden gewerkt door allerlei regels en rechters. Ik heb menig fraudeur weg zien komen ondanks duidelijke bewijzen van fraude. Vaak omdat de huisbezoeken niet werden toegestaan door de rechter.
En dat de rechercheurs daarbij ook in het niemandsland van bestuursrecht en strafrecht terechtkomen (zie wegprioriteren). Kan me voorstellen dat hun dat aan het hart gaat.
Overigens, wat extra handhavers om nog ene beetje de weefouten van de PGB's, toeslagen, bijstand etc. achteraf te nog een beetje te corrigeren lijkt mij geen verkeerde investering
Nu dus ook het strafbeleid !
Vermoedelijk is dit een lastig agendapunt maar niet voor de belastingbetaler
Sociaal Rechercheurs doen volgens mij niet per definitie strafrechtelijke onderzoeken; het hangt af van de vermoedelijke omvang van de fraude. De wetgever doet het ook liever onder de noemer van het bestuursrecht omdat er dan ruimere bevoegdheden zijn (het betreden van een woning bijvoorbeeld). Keerzijde is dus dat het lastiger is om echt straf (punitief, leedtoevoeging) uit te delen.
Ondanks mijn leeftijd, kan ik ook lezen, dank u. Feit is echter dat uit de redactie van het artikel niet is op te maken of de auteur hier nu de LCSR voorzitster citeert, of dat het hier een toevoeging van de auteur zelf betreft. En juist die beantwoording van die vraag is hier relevant, alvorens men verwijten richting de voorzitster zou mogen maken aangaande het niet begrijpen van de betekenis van Cautie.
Vandaag trouwens eindelijk ook in landelijke media aandacht voor dit probleem. De LCSR heeft ten lange leste toch raak geschoten met haar brandbrief.
Wel bizar trouwens dat betrapte fraudeurs na enige maanden doodleuk weer opnieuw bijstand aanvragen in andere gemeenten. Wordt het niet tijd om een zwarte lijst aan te leggen, beschikbaar voor alle bijstandverstrekkende ambtenaren ?
@de Goot: Dat argumenteert wel lekker weg. Op welk punt bent u het nou niet met mij eens?