Advertentie
sociaal / Nieuws

Tilburg heeft beste sociale dienst

Tilburg is voor de tweede keer de best presterende gemeente in de Benchmark Wet Werk en Bijstand 2012, een jaarlijks ranglijst van SGBO/BMC en Stimulansz.

22 mei 2013

De gemeente Tilburg is de best presterende gemeente in de Benchmark Wet Werk en Bijstand 2012, een jaarlijks ranglijst van SGBO/BMC en Stimulansz. Het is de tweede keer dat Tilburg wint.

Rijswijk won vorig jaar
Twee jaar geleden was Tilburg samen met Hengelo ook al eens lijstaanvoerder, vorig jaar was dat Rijswijk. Volgens projectleider Carla Vianen deden 49 deelnemers aan het onderzoek mee en als de samenwerkingsverbanden worden ontleed komt het totaal aantal deelnemende gemeenten op 67.

Top 10
De top tien ziet er als volgt uit:

1. Tilburg
2. Twenterand
3. Amsterdam
4. Ridderkerk/Albrandswaard
5. Capelle aan den IJssel
6. Purmerend
7. Samenwerkingsverband Leidschendam-Voorburg/Wassenaar/Voorschoten
8. Rijswijk
9. Hoogeveen
10. ISD Bollenstreek

Tien indicatoren
De deelnemers werden op basis van deze tien even zwaarwegende indicatoren in de ranglijst gezet:

- Het gemiddelde bedrag van de verstrekte uitkering
- Het budgetresultaat I-deel
- De incassoquote
- Het verstrekte bedrag Minimabeleid
- De doorlooptijd aanvragen WWB levensonderhoud
- De doorlooptijd aanvragen Bijzondere Bijstand
- Aandeel gegronde bezwaarschriften
- Kosten per klant
- Ziekteverzuim
- Bijstandsvolume gerelateerd aan december 2011

Vianen vertelt dat nog een nadere analyse moet worden gedaan van de gegevens om iets te kunnen zeggen over een algemeen beeld van de stand van zaken bij de sociale diensten. ‘We kijken dan ook naar verschillen tussen kleine en grote gemeenten en kunnen meer zeggen over sterke stijgers of dalers. We verwachten die uitkomsten volgende maand.’

Amsterdam grote stijger
Wel kan ze al vertellen dat koploper Tilburg hoog scoorde op aantal gegronde bezwaarschriften. Dat aantal was dus laag. ‘Ook was hun incassoquote laag en de kosten per klant. Verder waren de beide doorlooptijden kort. Bij alle indicatoren zaten ze minimaal in de top 25.’ Purmerend en Rijswijk zijn vaste gasten in de top 10. Amsterdam was een grote stijger: van 34 naar 3. Dat goede nieuws kon de Dienst Werk en Inkomen (DWI) wel gebruiken. ‘De Dienst scoorde goed op het bedrag dat aan minimabeleid werd uitgeven. Dat was hoog, de volumeontwikkeling was laag en de doorlooptijd was kort.’

Extra reden trots te zijn op DWI
De gemeente stuurde er dan ook meteen een persbericht uit, waarin wethouder Andrée van Es liet weten blij te zijn met de notering en de medewerkers van de Dienst van harte feliciteerde met het resultaat. ‘Het is een extra reden om trots te zijn op de Dienst Werk en Inkomen.' Ze vindt het belangrijk dat klanten niet lang hoeven te wachten voordat ze hun uitkering krijgen. Ook wijst ze op een andere reden voor de hoge ranking: ‘Ons klantenbestand is nauwelijks gegroeid. Dat komt door een lage instroom van nieuwe bijstandsgerechtigden, en een hoge uitstroom. We slagen er in Amsterdam dus goed in om mensen aan het werk te houden en bijstandsgerechtigden aan het werk te helpen.’

UPDATE

De Tilburgse wethouder Auke Blaauwbroek (Sociale Zaken) reageert enthousiast op de uitslag: 'We hebben in Tilburg hard gewerkt aan een goede sociale dienstverlening, goede communicatie over de rechtmatigheid en de opleiding van onze medewerkers. Ons uitgangspunt is dat we onze klanten goed informeren en duidelijk zijn over hun rechten en plichten: afspraak is afspraak. Dat het resultaat er nu naar is, vind ik fantastisch voor ons als gemeente en voor klanten die er gebruik van maken. Zij hebben baat bij een optimale dienstverlening en moeten zo snel mogelijk hun uitkering krijgen. We merken ook dat zij onze wijze van dienstverlening waarderen.' 

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

A vd Heijning / uitkeringslijer
ze kunnen mij niet bereiken..

heb postadres, e-mailadres, telefoon..

heb POSTDUIVEN geadviseerd..
A vd Heijning / uitkeringslijer
list en bedrog natuurlijk...

zo komen ze ook aan deze titel
T. ten Klooster
Wat is de meerwaarde van het verstrekte bedrag aan minimabeleid? Als dit laag is scoor je hoog blijkbaar. Dus als je een totaal uitgekleed beleid hebt en bijna niets meer voor de minima doet scoor je hoog?
VVD-er / Consulent Sociale Zaken
@Jakov: De beste sociale dienst is m.i. die organisatie die zijn klanten maximaal tevreden houdt. :o)
Kaas !
"We slagen er in Amsterdam dus goed in om mensen aan het werk te houden" klopt, nergens zoveel ambtenaren als in Amsterdam.
C. Vianen / sr. onderzoeker
@ A.M.B.: nee, je scoort juist hoog als je veel uitgeeft aan minimabeleid.
Hans Bakker / Ambtenaar
Er zijn burgers, die mij regelmatig aanspreken,
waarbij ze hun ontevredenheid uiten over de
zg. " sociale " diensten. Ze worden misselijk
van de ambtenaren, omdat ze op een a-sociale
wijze worden bejegent en ze worden altijd
op hun verplichtingen gewezen en nooit
op hun rechten. Als je als WWB uitkeringsgerechtigde
kritisch bent of je wilt een klacht deponeren
over de desbetreffende medewerker wordt je
gedreigt met het stoppen of korten van de
WWB uitkering. De dienst Werk en Inkomen
van de gemeente Veendam is de koploper.
Ik heb mijn collega's regelmatig aangesproken
op hun werkwijze, maar ze doen er niets mee.
Van hogerhand wordt je gedreigt met ontslag.
jakov / vml. controller gemeente
De beste sociale dienst is m.i. die organisatie die er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk mensen bijstand genieten.
A.DE REGTER / uttering
Hallo deze maand uttering is laat ?normal 26-27 betaling . Tilburg
A vd Heijning / uitkeringslijer
Word reeds 4 jaar lang geterroriseerd door sociale zaken tilburg!!

Zit nu 2 jaar lang zonder uitkering!!
Maarten / DGA
L.S.,

Ik werk voor heel veel sociale diensten maar heb het begrip "sociaal" nooit helemaal kunnen plaatsen. Ik zie nu ook waar jullie op beoordelen en begin het te begrijpen.

Het wordt tijd, dames en heren, dat we de functionaliteit van sociale diensten gaan beoordelen op kernwaarden als recht op werk en wat een gemeente daar aan doet. Niet beoordelen op de handelingen die mensen te frustreren een uitkering aan te vragen. De medewerker van de sociale dienst moet daarnaast een voorbeeld zijn voor de client. En een medewerker die zijn/haar client achter de broek aan zit om fulltime te werken zou zelf dus ook beter fulltime werken. Ik heb in mijn 10-jarige carriere van werken met sociale diensten vrijwel nooit een medewerker van sociale zaken ontmoet die fulltime werkt. Hoe kan dat?

Samenvattend: een zeer slechte beoordelingsmethodiek die well heel erg goed weergeeft dat Afdelingen Sociale Zaken meer kijken naar zichzelf dan naar de hulpvraag van hun bewoners.

Ik zou me schamen als ik bij deze sociale zaken werkte en ik weet ook niet waarom ik hier belasting voor zou moeten betalen.
Advertentie