Bezwaren bij sociale dienst fors gedaald
Het aantal bezwaarschriften tegen de Participatiewet is sinds de invoering van die wet flink gedaald in de vier grootste gemeenten.
Het aantal bezwaarschriften tegen de Participatiewet is sinds de invoering van die wet flink gedaald in de vier grootste gemeenten. In Amsterdam daalde het aantal tussen 2015 en 2017 met een derde naar 4.198 schriftelijke bezwaren. Een soortgelijke daling werd geconstateerd in Den Haag. In Utrecht halveerde het aantal bezwaarschriften bijna.
Voorlopige cijfers van de gemeente Rotterdam laten zien dat het aantal bezwaarschriften bescheiden afnam. Daar ligt het aantal bezwaarschriften vooralsnog het hoogst; voor zover nu bekend deden afgelopen jaar 7.242 Rotterdammers hun beklag. Alle G4-gemeenten geven aan de afgelopen jaren meerdere maatregelen te hebben getroffen om het aantal bezwaren omlaag te krijgen. In Den Haag zou het de laatste jaren minder vaak tot formele klachten zijn gekomen doordat besluiten die ongunstig zijn voor inwoners tegenwoordig mondeling worden gecommuniceerd. Ook worden besluiten waar bezwaar tegen is aangetekend eerst heroverwogen, waarbij na een voor de cliënt gunstige herziening de bezwaren vaak weer worden ingetrokken.
Den Haag en Utrecht laten weten dat medewerkers van de sociale dienst worden getraind om samen met cliënten naar de best mogelijke oplossing te zoeken. Daarnaast maakt Utrecht werk van preventie. Zo wordt er meer moeite gestoken in voorlichting om fouten te voorkomen. Amsterdam wijst ook op meer mondeling contact met cliënten, en daarnaast op het stroomlijnen van aanvraagprocedures. Rotterdam laat weten dat de toegenomen bekendheid van de rechten en plichten binnen haar bijstandsbeleid mogelijk reden is van de afname van de bezwaarschriften.
Vooral de mededeling dat besluiten waar tegen bezwaar is aangetekend eerst worden heroverwogen, is overdone. Immers bezwaar is an sich een heroverweging van het primaire besluit. Als je de klant zijn, onnodig gebleken, bezwaar laat intrekken dan maak je enkel je eigen statistiek blij. Het gevoel blijft hangen.
Dat voor de klant negatieve voorgenomen besluiten eerst mondeling worden besproken is ook niet nieuw.
De meest simpele manier om het aantal bezwaren omlaag te brengen is altijd geweest en zal dat hopelijk blijven, zorgvuldigheid.