Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincie Zeeland stopt subsidie gratis OV

De provincie Zeeland trekt zijn subsidie voor gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in de regio in, maar Terneuzen, Hulst en Sluis willen door.

14 maart 2012

Vanaf 1 juni stopt de provincie Zeeland met het subsidiëren van gratis busvervoer voor 65-plussers. De gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis moeten dit straks zelf betalen.

Succesvol
Nu legt de provincie nog de helft van de subsidie van 150.000 euro per jaar bij. Voor een verlenging van drie maanden vanaf 1 maart was de provincie nog wel te porren, maar daarna is het afgelopen. De proef met gratis openbaar vervoer voor 65-plussers loopt al twee jaar en is succesvol.

Jammer
De provincie was dinsdag niet voor commentaar bereikbaar. Wethouder Co van Schaik (PvdA) van Terneuzen en zijn collega-wethouders vinden het jammer en niet goed dat de provincie afhaakt net nu steeds meer mensen de weg naar het gratis openbaar vervoer weten te vinden. Volgens hem heeft het te maken met de bezuinigingen. ‘De experimentgelden zijn op.’

Isolement

Uit onderzoeken blijkt dat ouderen sinds de pilot meer reizen en gemakkelijker meedoen aan het maatschappelijke leven. Dertig procent van de pasjeshouders maakte gebruik van de voorziening, vertelt Van Schaik. ‘Dat zijn enkele duizenden mensen. Ouderen op het platteland die niet meer kunnen fietsen of autorijden zijn aangewezen op het openbaar vervoer om uit hun isolement of eenzaamheid te komen. Mobiliteit is belangrijk in een omgeving met weinig inwoners.’

Wmo
Ander voordeel is dat een deel van de Wmo-taxipashouders boven 65 jaar het duurdere taxibusje inruilt voor gratis openbaar vervoer. Van Schaik en zijn collega-wethouders uit Hulst en Sluis willen daarom graag door. ‘Openbaar vervoer is een taak van de provincie, maar wij willen kijken of we het project kunnen vervolgen door het te combineren met Wmo-vervoer. De besparing hierop zou naar de financiering van gratis openbaar vervoer kunnen gaan. Het is de vraag of het alle kosten dekt, maar wij vinden het goed dat ouderen op het openbaar vervoer kunnen stappen en we tegelijkertijd het duurdere Wmo-vervoer ontlasten.’

Kosten
In die nieuwe financiering zou Terneuzen de helft van de kosten (75.000 euro) op zich nemen en de andere gemeenten allebei een kwart. Per 1 juni zou de pilot dan ook overgaan in gewoon beleid. Van Schaik verwacht dat besluitvorming in de colleges in de loop van deze maand plaatsvindt, zodat er in april of mei duidelijkheid is.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Maak het openbaar vervoer toch voor iedereen gratis. Dan wordt het betaald uit belastinggeld, maar het bespaart ook heel wat belastinggeld. Niet alleen voor speciaal vervoer (Wmo) maar ook voor aanleg en onderhoud van wegen, die immers veel minder nodig zullen zijn. En ook op kosten van volksgezondheid (denk bijv. aan fijnstof) en milieu.
aco / belangenbehartiger
Schaf dat gratis OV maar af, want het is niet eerlijk om ervanuit te gaan dat ouderen niet zouden kunnen betalen.

Als je gratis Openbaar Busvervoer wilt laat het dan in heel ons land gelden en voor ALLE minima.

Dan schep je rechtsongelijkheid.
aco / belangenbehartiger
Sorry,

de laatste zin moet zijn : dan schep je geen rechtsongelijkheid.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Gratis bestaat niet, de rekening wordt altijd ergens neergelegd. Verder wil ik opmerken dat nostalgie leuk is, maar dat je bij een actueel artikel over OV geen 25 jaar oude foto moet plaatsen.
Advertentie