Gemeenten kiezen vaker voor waterberging op straat
Hogere stoepranden, holle wegen, waterpleinen: gemeenten wapenen zich tegen hoosbuien met onderlopende kelders en overstromend riool.
Vroeger was het heel gewoon: water op straat na een hevige regenbui. Steeds meer gemeenten herontdekken de straat als goedkope en efficiënte water-bergplaats.
Tupperware
Holle wegen, verhoogde stoepen, complete pleinen en zelfs parkeergarages die als een tupperware-bakje na een hevige regenbui vol water lopen: Stichting RIONED spreekt van een ‘voorzichtige tendens’. Gemeenten kiezen er bewust voor om overtollig regenwater tijdelijk op straat te laten staan. Beter hier dan in de kelders is de gedachte, terwijl ook overloop van het riool wordt voorkomen.
Inspelen op klimaatverandering
Directeur Hugo Gastkemper van RIONED – kenniscentrum voor riolering en stedelijk waterbeheer- is blij dat gemeenten op deze manier inspelen op klimaatverandering, met alle hevige regenbuien van dien. ‘Het is een goedkope en efficiënte manier om water te bergen na een hoosbui. Je voorkomt veel problemen en vervuiling door riool-overstort.‘
Hogere stoepranden
De aanpassingen zijn even simpel als effectief. Je maakt de wegen die daar geschikt voor zijn – dus bij voorkeur geen hoofdroutes – hol in plaats van bol, met in het midden een goede afvoer. Of –nog simpeler: gemeenten verhogen bij regulier onderhoud gewoon de stoepranden of leggen een nieuwe weg een beetje verdiept aan. ‘Als je maar een bakje hebt waar het water tijdelijk in blijft staan’.
Niet helemaal terug naar vroeger
Maar klagen omwonenden niet over natte voeten op straat? Volgens Gastkemper valt dat mee. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat na elke bui de weg blank staat, dan zouden we echt terug zijn bij vroeger. ‘Maar incidenteel begrijpen mensen heel goed dat je beter een beetje overlast op straat hebt dan dat de kelder volloopt’.
Voorlichting van belang
Van belang is wel dat er goede voorlichting wordt gegeven en dat er aanvullende maatregelen worden genomen: ‘Als er een straat vol staat, sluit hem dan zoveel mogelijk af voor auto’s. Anders gaan ze er doorheen scheuren en worden passanten nat van de fonteinen’.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.