Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Overheden waarschuwen voor kaalslag OV

Vervoerregio’s waarschuwen dat het openbaar vervoer in Nederland fors afgeschaald zal moeten worden, als het rijk niet met meer geld over de brug komt. Zowel de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de provincie Utrecht waarschuwen dat er minder trams, bussen en metro’s zullen rijden, de tarieven omhoog gaan en investeringen in schoner vervoer worden uitgesteld.

25 maart 2021
bushalte.jpg

Vervoerregio’s waarschuwen dat het openbaar vervoer in Nederland fors afgeschaald zal moeten worden, als het rijk niet met meer geld over de brug komt. Zowel de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de provincie Utrecht waarschuwen dat er minder trams, bussen en metro’s zullen rijden, de tarieven omhoog gaan en investeringen in schoner vervoer worden uitgesteld.

Steun

Het grootste deel van de enorme verliezen in het openbaar vervoer door corona worden nu nog opgevangen door steun van het rijk, maar die steun loopt maar tot 1 oktober van dit jaar. Het kabinet vroeg aan vervoerregio’s om voor 1 april een plan te maken om het OV verder te optimaliseren en kosten te besparen.

 

Spreiding

Volgens de MRDH kunnen er kosten bespaard worden door spreiding van reizigers over de dag en het terugschalen van toezicht op tram, metro en bus en het schrappen van lijnen en trajecten. Maar de 23 gemeenten in de regio zien het somber in: de inkomstenderving wordt nu berekend op 379 miljoen euro, maar dat kan oplopen tot wel 1,2 miljard. Het rijk zal daarom, ook na het opheffen van de coronamaatregelen, steun van het rijk nodig hebben.

 

Utrecht

Ook de provincie Utrecht verwacht dat er harde maatregelen moeten worden genomen als de rijksoverheid niet bijspringt. De gevolgen van de coronacrisis zullen in het openbaar vervoer nog tot 2025 merkbaar blijven, stelt de provincie, en dat wordt alleen maar erger als er geen steun meer komt. Dat zou kunnen betekenen dat 30 procent van het openbaar vervoer in de provincie verdwijnt.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans / afdelingsmanager
De bijl, het snoeimes moet drastisch in het openbaar vervoer. Logisch, want veel meer mensen werken nu en in de toekomst thuis. Maar tegelijk ook kunnen nieuwe autowegen en uitbreidingen daarvan drastisch afgeschaald worden om dezelfde reden.
H Dreef
OV afbouwen is een slechte zaak. Voor Coved was het OV al erg dun in veel steden en buitengebieden.

Grote groepen van de bevolking zijn afhankelijk van OV voor studie, werk (er zijn mensen die niet genoeg verdienen voor een eigen auto), ouderen en zo voort.

Fijnmazig OV is een noodzaak als we na Coved onze economie weer op gang moeten brengen.

Misschien is het nu tijd om de marktwerking in het OV weg te halen en deze op een andere manier te financieren.
Advertentie