Zet de forens op de fiets
Minder auto’s en meer fietsverkeer leidt tot afname van files en gezonde werknemers. Maar hoe krijg je de autobezitter zo ver? Een inventarisatie van regionale fietsprogramma’s.
Minder auto’s en meer fietsverkeer leidt tot afname van files en gezonde werknemers. Maar hoe krijg je de autobezitter zo ver? Een inventarisatie van regionale fietsprogramma’s.
Effectieve maatregelen
Korting op het aankoopbedrag van een fiets, een hoge fietskilometer-vergoeding, gezamenlijke e-bikes van het bedrijf, fietsambassadeurs: werkgevers halen van alles uit de kast om hun personeel op de fiets te krijgen. Het zijn effectieve maatregelen, zegt Paul Plazier, adviseur mobiliteit bij ingenieursadviesbureau Sweco. ‘Wat echt goed werkt, is actie ondernemen bij een infrastructureel infarct.’
Breekmoment
Zoals toen de Velsertunnel in 2016 voor een renovatie negen maanden dicht was en automobilisten flink om moesten rijden. ‘Zo’n overlastsituatie met veel vertraging en drukte is een goed breekmoment om mensen na te laten denken en hun keuze voor de auto te laten heroverwegen’, zegt Plazier.
Extra pont
‘Klopt’, zegt Astrid van den Haak, projectleider duurzame mobiliteit bij IJmond Bereikbaar. Samen met het bedrijfsleven in de regio werd destijds een programma opgetuigd, met veel informatie, gratis e-bike-probeeracties en financiële voordeeltjes voor wie de auto liet staan en voor de fiets koos. Provincie en Rijkswaterstaat financierden bovendien een tweede pont over het Noordzeekanaal, zodat er niet drie keer per uur, maar elke tien minuten een oversteek was. Die extra pont is belangrijk, zegt Van den Haak: ‘Het is mede daardoor gelukt om een grote groep mensen uit de auto op de fiets te krijgen én te houden.’
Jarenlang overlast
In Groningen is momenteel sprake van een groot infrastructureel project. Werkzaamheden aan de zuidelijke rondweg zullen jarenlang overlast betekenen voor automobilisten die vanaf het zuiden de stad in willen. Een perfect ‘momentum’ om auto-forenzen te stimuleren voor het openbaar vervoer en de fiets te kiezen, zegt Diny Pestman, woordvoerder bij Groningen Bereikbaar.
Vastgeroest
Overleg met een groot aantal werkgevers in de regio (zoals het UMCG, de Rijksuniversiteit Groningen, Noorderpoort) leidde ook hier tot allerlei stimuleringsmaatregelen: een week gratis een e-bike of speedpedelec uitproberen (en daarna korting op de aanschaf) en een week een gratis ov--abonnement. ‘Het werkt’, zegt Pestman. Plazier verklaart: ‘Mensen zijn vastgeroest in hun gewoonten. Forenzen die elke dag op dezelfde tijd op dezelfde plek moeten zijn, denken helemaal niet meer na over het gedrag dat ze vertonen. Ook al is de auto aantoonbaar duurder en nauwelijks sneller. Je moet het hen zo makkelijk mogelijk maken om voor iets anders te kiezen.’
Lees het hele verhaal deze week in BB20 (inlog).
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.