Omwonenden ‘aangenaam verrast’ door Schiphol
Voorheen werden omwonenden regelmatig onaangenaam getroffen door besluiten van Schiphol, maar het stoppen met nachtvluchten is 'positief'.
De bewoners in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) zijn aangenaam verrast door de plannen van Schiphol om nachtvluchten te schrappen. De luchthaven wil dat er geen vliegtuigen opstijgen tussen 00.00 uur en 06.00 uur en er tussen middernacht en 05.00 geen toestellen landen. ‘Dat is anders dan in het verleden toen we vaak onaangenaam werden getroffen door verslechteringen in de leefomgeving.’
Nachtsluiting
De nachtsluiting en het verbod op privéjets op Schiphol moet tot een ‘stillere, schonere en betere luchtvaart’ leiden, maakte de luchthaven maandagavond bekend, meldt het ANP. De nachtsluiting betekent dat er 10.000 nachtvluchten per jaar minder zijn. Verschuiving naar de randen van de nacht of vroege ochtend wil Schiphol zoveel mogelijk beperken. De komende tijd zoekt de luchthaven uit in hoeverre het mogelijk is die vluchten naar de dag te verplaatsen. Qua start- en landingsrechten is de ruimte beperkt, ook omdat het kabinet het maximumaantal vluchten wil verlagen. Ook komt er geen tweede Kaagbaan en worden privévliegtuigen en ‘de meest lawaaiige toestellen’ voortaan geweerd, waarbij de normen geleidelijk strenger worden.
Privévliegtuigen
Verder wil Schiphol privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer weren. ‘Dit verkeer zorgt voor onevenredig veel geluidsoverlast en CO2-uitstoot per passagier (ongeveer 20 keer zoveel CO2 in vergelijking tot een lijnvlucht). Van deze vluchten is 30 tot 50 procent vakantievluchten naar bestemmingen als Ibiza, Cannes en Innsbruck. Naar de meest gevlogen bestemmingen met privéjets zijn bovendien voldoende lijndiensten beschikbaar.’ De maatregelen gaan uiterlijk gelden in 2025-2026. ‘Het aantal ernstig gehinderden rond Schiphol daalt hiermee, volgens de geldende modellen, met ongeveer 17.500 (16 procent) en het aantal omwonenden met ernstige slaapverstoring daalt met ongeveer 13.000 (54 procent)’, stelt de luchthaven.
Omgevingsfonds
Voor de omgeving start Schiphol samen met het rijk een 'omgevingsfonds'. Schiphol stelt hier tot 2030 in totaal 70 miljoen euro voor beschikbaar, dat geïnvesteerd kan worden in innovatieve bouwconcepten, woningisolatie en gebiedsontwikkeling. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat reageert nog niet inhoudelijk op de plannen, maar laat alvast wel weten dat hij bereid is om op de genoemde punten samen te werken met Schiphol. ‘Schiphol is zich bewust van haar maatschappelijke rol en heeft oog voor de verschillende belangen. Het kabinet verwelkomt deze inzet’, laat Harbers in een brief aan de Tweede Kamer weten.
Wat vandaag is beloofd, komt ons goed uit. Het stoppen met nachtvluchten merk je echt
Verbaasd
Harbers laat weten nog voor de zomer een besluit te nemen over een tweede Kaagbaan. Het kabinet wil dat Schiphol het aantal vluchten terugbrengt naar 440.000 vluchten per jaar. Eerder dit jaar zei de luchthaven niet verder dan 460.000 vluchten te willen krimpen. Luchtvaartmaatschappij KLM en luchtvaartbranchevereniging IATA hadden een kort geding aangespannen tegen de staat om die krimp te voorkomen. Woensdag doet de rechtbank in Haarlem uitspraak. KLM is verbaasd dat Schiphol zelfstandig maatregelen afkondigt om geluidsoverlast aan te pakken. ‘We willen het liefst als sector gezamenlijk met verdere maatregelen komen om de CO2-uitstoot en geluidshinder terug te dringen’, laat de maatschappij in een verklaring weten. Alleen zo'n gezamenlijke aanpak zal volgens de KLM ‘leiden tot een luchtvaart die in balans is met de omgeving en het klimaat’.
Afgesmokkeld
Wie wel opgetogen zijn door de plannen van Schiphol zijn de omwonenden, laat Matt Poelmans, namens de bewoners in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), aan Binnenlands Bestuur weten. ‘Er zijn in het verleden veel beloften gedaan door Schiphol, maar die zijn niet uitgevoerd, dus daar hadden we weinig aan. Het zogenoemde “schiphollen”. Maar wat vandaag is beloofd, komt ons goed uit. Het stoppen met nachtvluchten merk je echt.’ Wat hem ook opvalt, is dat Schiphol afwijkt van KLM. ‘Ze opereerden altijd samen, maar nu kan er dus wel een nachtsluiting.’ De andere maatregelen vindt hij ‘mooi’, maar ‘eerst zien en dan geloven’. ‘Of eigenlijk: eerst niet horen en dan geloven.’ Er is ook kritiek, want van de ‘nacht’ heeft Schiphol wel een paar uurtjes ‘afgesmokkeld’. ‘Bij ons duurt de nacht van 23.00 tot 07.00 uur. Wij houden vast aan die normale nacht.’
Halvering
En waar Schiphol en het ministerie terug willen van 500.000 naar respectievelijk 460.000 en 440.000 vluchten per jaar, willen de bewoners in de ORS terug naar 400.000, merkt Poelmans op, want ‘Schiphol heeft meer dan 400.000 vluchten nooit verdiend’. De norm is het aantal mensen dat wordt gehinderd. Niet iedereen is het met die norm eens, ‘maar als je die aanhoudt, dan heeft Schiphol niet aan die norm voldaan, want het aantal gehinderden is juist met 50 procent gestegen’. KLM ziet zijn verdienmodel aangetast worden bij 400.000 vluchten, maar Poelmans wijst erop dat de luchthaven als ‘hub’ veel overstappers kent tussen bijvoorbeeld Tokio en New York. 'Die kunnen net zo goed via Dubai of Parijs vliegen, want je verdient eigenlijk niks aan overstappers en ze maken dubbel zoveel lawaai: twee keer opstijgen en landen.’ Als dat aantal en de pretvluchten worden teruggebracht is er volgens Poelmans een halvering van het aantal vluchten naar 250.000 per jaar mogelijk ‘zonder dat je daar als Nederland last van hebt’. 'Met die halvering komt ook de natuurvergunning pas in zicht.'
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.