Tweede Kamer wil geen uitstel van nulemissiezones
Motie van BBB en VVD verworpen.
Met een hoofdelijke stemming in de Tweede Kamer werd dinsdag een laatste poging afgewezen om de invoering op 1 januari van nulemissiezones in veertien gemeenten uit te stellen. Het ging om een motie van BBB-Kamerlid Henk Vermeer en diens PVV-collega Hidde Heutink. Zij kregen 48 stemmen mee, maar 93 tegen.
Zij wilden staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu zover krijgen dat hij met een Algemene Maatregel van Bestuur de zero-emissiezones tot 2029 uit zou stellen. Waarom? Omdat een invoering per 1 januari 2025 ‘ertoe zal leiden dat meer dan 100.000 ondernemers in de problemen gaan komen’.
In de knel
Wel aangenomen werd een motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman en BBB-Kamerlid Henk Vermeer, met daarin het verzoek om vanaf 1 januari elke twee maanden aan de Tweede Kamer te rapporteren wat de gevolgen van de zero-emissiezones zijn. Beide Kamerleden willen een vinger aan de pols houden om bij te houden hoeveel ondernemers in de knel komen, omdat zij er vanuit gaan dat straks voor sommige ondernemers ‘binnensteden niet meer bereikbaar zijn’.
De staatssecretaris wilde zelf ook al een monitoringssysteem opzetten, schreef hij in een Kamerbrief. Want ondernemers mogen niet in de problemen komen. ‘Alle opties voor interventie worden hierbij in overweging genomen.’
Boetevrij jaar
Eerder besloot staatssecretaris Jansen wel dat dieselbestelauto's uit emissieklasse 6 nog tot en met 2028 in stadscentra met nulemissiezones mogen komen. Eerst gold dat tot en met 2027. Ook wil hij een boetevrije periode van een jaar.
Opvallend genoeg protesteerden begin december 41 belangenorganisaties tegen deze wijzigingen, juist ook omwille van logistieke ondernemers die zich aan de zones moeten aanpassen. ‘Door het voorstel zoals dat door u aan de Kamer is gestuurd, ontstaat een oneerlijk concurrentieveld voor ondernemers die inmiddels wél investeringen hebben gedaan of dit op korte termijn van plan zijn’, schreven zij.
‘En in plaats van het scheppen van duidelijkheid voor ondernemers die in de binnensteden actief zijn wordt er opnieuw - één maand voor de invoering van de zones - onduidelijkheid gecreëerd waardoor het investeren voor ondernemers tot een onmogelijke opgave wordt gemaakt.’
Zelfde klacht
Een soortgelijke klacht klonk in mei dit jaar ook toen Jansens voorganger als staatssecretaris, Vivianne Heijnen, besloot om bakwagens uit de emissieklasse 6 voorlopig nog toe te laten in de nulemissiezones. Belangenvereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) klaagde toen: ‘In een transitie mogen koplopers niet kopschuw raken door wisselvallig beleid.’ Ook brancheorganisatie BOVAG riep de overheid destijds op geen verdere ontheffingen meer toe te voegen.
-stadsmensen blijven langer leven waardoor hun pensioenleeftijd verder stijgt;
-een hogere gemiddelde leeftijd wordt voor de schatkamer onbetaalbaar;
-ouderen blijven langer thuis wonen waardoor de wooncrises verergerd;
-dankzij deze groene gemeentes zal de globale opwarming van de aarde volledig stagneren waardoor we ter compensatie meer energie in de winter moeten verstoken;
-burgemeesters die een dagtaak krijgen om jubilerende ouderen te bezoeken;
-etc...
Frappant is wel dat vrijwel alle grote steden in de wereld met de ergste milieuvervuiling het snelst groeien en (ondanks een kortere levensverwachting) blijkbaar een grotere aanwas van nageslacht produceren... dus in kortere tijd meer plezier :-) .