Expertteams moeten verkeersveiligheid verbeteren
Wegbeheerders krijgen straks hulp van landelijke expertteams en een kenniscentrum bij het verbeteren van de verkeerveiligheid op lokale wegen. Dat staat in het door minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) vandaag gepresenteerde Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV).
Wegbeheerders krijgen straks hulp van landelijke expertteams en een kenniscentrum bij het verbeteren van de verkeerveiligheid op lokale wegen. Dat staat in het door minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) vandaag gepresenteerde Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV). De SPV is een gezamenlijke visie van provincies, gemeenten, vervoersregio’s en verschillende maatschappelijke organisaties.
Nul verkeersdoden
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers laat al jaren een gestage daling zien, maar volgens de samenwerkende organisaties gaat dat niet snel genoeg. Van Nieuwenhuizen: ‘Mijn intentie is helder en ambitieus: nul verkeersslachtoffers. In een dichtbevolkt land als Nederland is het een uitdaging om alle verkeersdeelnemers, met de auto, in het OV of op de fiets, veilig aan het verkeer te laten deelnemen.’ Zo wil de minister de veiligheid van fietspaden verbeteren en gevaarlijke rotondes en kruispunten onder handen nemen. Ook moeten weggebruikers met een slok op verplicht op rijvaardigheidscursus gestuurd kunnen worden, zelfs als ze niet in het bezit zijn van een rijbewijs.
Regio’s
Ook de verschillende verkeersregio’s zullen de komende maanden concrete plannen en maatregelen opstellen. Het overgrote merendeel van de verkeersdoden vallen op gemeentelijke wegen en provinciale N-wegen.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Persoonlijk denk ik dat de meeste wegbeheerders en verkeerskundigen zeer goed weten wat er zou moeten gebeuren, maar ontbreekt het simpelweg aan geld, zijn er fysieke beperkingen, of heeft de plaatselijke politiek andere prioriteiten.