Energy Dock, Waalshaven Rotterdam
Belangrijke stap in de elektrificatie van de binnenvaart.
In de Rotterdamse Waal-Eemhaven bouwt Energy Dock met een financiering van SOFIE twee laadstations die elk een verwisselbare batterijcontainer kunnen opladen. Met die batterijcontainers kunnen binnenvaartschepen elektrisch varen. Het project is een belangrijke stap in de elektrificatie van de binnenvaart.
“Er zijn al jaren ideeën om de binnenvaart te verduurzamen”, vertelt Dominique Becker Hoff van S4 Energy, mede-initiatiefnemer van Energy Dock. “De hoge energieconsumptie van een schip maakt het een grote uitdaging. Verwisselbare batterijcontainers zijn een belangrijke én haalbare stap om de binnenvaart te elektrificeren en CO2-neutraal te varen. Met Energy Dock zorgen we dat schepen die de haven binnenkomen een volle batterijcontainer krijgen. De lege laden we op, maar een schip hoeft dus niet te wachten tot de batterij in zo’n acht uur weer vol is.”
Twee laadstations in Waal-Eemhaven
Energy Dock is een krachtenbundeling van S4 Energy en Waalhaven Group. Becker Hoff: “S4 Energy houdt zich bezig met energieopslag. Waalhaven Group is de eigenaar van een containerterminal in de Waal-Eemhaven, een belangrijk knooppunt in de scheepvaart. We vullen elkaar dus goed aan. In het depot van de Waalhaven Group bouwen we de laadstations. Kranen halen daar de batterijcontainers van boord en vervangen deze door een volle.”
Laadstations ondersteunen het elektriciteitsnet
De toenemende elektrificatie in de haven zal ook effect hebben op de belasting van het elektriciteitsnet. “Onze batterijcontainers zijn zo ontworpen dat ze het net kunnen ondersteunen wanneer ze op het laadstation staan”, zegt Becker Hoff. Door energie af te nemen of terug te leveren, zorgen we voor zo min mogelijk onbalans op het net. Dat kunnen we zowel landelijk voor Tennet als regionaal voor Stedin doen. Met Stedin sloten we als een van de eerste partijen in Nederland recent een flexibel transportcontract af. Daarmee krijgen ze onze ondersteuning wanneer het net in de haven even te vol is. Voor Energy Dock vergroot dit dubbele verdienmodel de kans op succes.”
Pioniersproject met mix van eigen en vreemd vermogen
“Energy Dock is een pioniersproject, zonder voorbeeld van succesvolle businesscases van anderen en met afhankelijkheid van andere partijen”, aldus Becker Hoff. “Dat is niet iets waarvoor financiers in de rij staan. We brachten zelf eigen vermogen in en kregen van de gemeente Rotterdam een subsidie. De gemeente wees ons ook op SOFIE. Het fonds wilde een groot deel financieren. Dat betekende veel voor ons, want daardoor was het Havenbedrijf Rotterdam bereid om het laatste stuk op zich te nemen.”
Goede infrastructuur belangrijk bij verduurzaming
Binnenvaartschepen kunnen via Zero Emission Services (ZES) gebruikmaken van de laadstations. Becker Hoff: “Hoe meer scheepseigenaren ZES contracteert, hoe succesvoller Energy Dock zal zijn. Onze ambitie is om zo’n acht laadstations in de Waal-Eemhaven te bouwen en ons vervolgens als een olievlek te verspreiden over de rest van Nederland en Europa. Om te verduurzamen heeft de binnenvaart de zekerheid van een goede infrastructuur nodig. Met verwisselbare batterijcontainers en voldoende strategische oplaadpunten nemen we de grootste drempel in ieder geval weg.”
Meer weten?
Dit project is mede mogelijk gemaakt door SOFIE, het Stadshavens Ontwikkelingsfonds voor Innovatie en Economie.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.