Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

‘Miljardentekort voor aanleg Lelylijn’

De meest waarschijnlijke variant van de Lelylijn kost 13,8 miljard euro. Er is maar 3 miljard euro gereserveerd.

ANP
23 september 2024
Trein rails
Shutterstock

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

Accountmanager

Metaregistrar
Accountmanager

Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Gemeente Den Haag
Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Extra geld

Voor extra geld kijkt het kabinet onder meer naar de Europese Unie en de regio. Maar een beroep op EU-geld kan waarschijnlijk pas bij de volgende begroting vanaf 2028, ‘omdat het huidige budget inmiddels bijna is uitgeput’.

Nedersaksenlijn

Ook de Nedersaksenlijn blijkt ‘fors duurder dan waar eerder rekening mee was gehouden’, meldt Jansen. Voor het kabinet is de aanleg van deze treinverbindingen belangrijk om te zorgen dat de regio's beter zijn aangesloten op de rest van Nederland. ‘Ik ga daarom met de regio, de Tweede Kamer en met mijn collega's in het kabinet in gesprek over hoe we het beste verder kunnen werken aan deze twee mooie projecten en wat verstandige vervolgstappen zijn met de beperkte middelen die we hebben’, schrijft Jansen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Wellicht iets voor een Chinese aannemer? Die kunnen vast beter rekenen.
Advertentie