Turbofiets mag in Gelderland op het fietspad
De provincie Gelderland laat speed-pedelecs op bepaalde trajecten gebruik maken van het fietspad langs de weg. Sinds 2017 moeten de snelle elektrische fietsen, die een snelheid van 45 kilometer per uur kunnen rijden, wettelijk gebruik maken van de rijbaan.
Speed-pedelecs mogen van de provincie Gelderland op bepaalde trajecten gebruikmaken van het fietspad langs de weg. Sinds 2017 moeten de snelle elektrische fietsen, die een snelheid van 45 kilometer per uur kunnen halen, wettelijk gebruik maken van de rijbaan.
Uitzondering
De provincie handhaaft een tijdelijke uitzonderingsmaatregel voor het gebruik van zestien fietspaden na een onderzoek naar de effecten daarvan door adviesbureau Keypoint. Daaruit blijkt dat de speed-pedelecrijder zelf liever gebruik maakt van het fietspad en dat de gemiddelde snelheid op die trajecten niet boven de 33 kilometer per uur komt. Met name de snelle fietsroutes zijn volgens de provincie zeer geschikt voor speed-pedelecs.
Probleemgeval
Sinds de introductie op de Nederlandse wegen is de speed-pedelec een probleemgeval. Door de hoge snelheid is het verschil met gewone fietsers te groot en is er een grote kans op ernstig letsel bij een ongeval. Om die reden wordt de turbofiets sinds vorig jaar beschouwd als bromfiets. Het voertuig moet dus voorzien zijn van bijbehorend plaatje en remlichten en bestuurders zijn verplicht een helm te dragen. Bovendien moet er gebruik worden gemaakt van de rijbaan in plaats van het fietspad. Maar voor veel automobilisten is het gebruik van de rijbaan door een voertuig dat lijkt op een fiets verwarrend. En vooral buiten de bebouwde kom kan de snelheid van auto's op 50 kilometer per uur of hoger liggen en dan is het verschil met de speed-pedelec weer te groot.
Maatwerk
‘Er is maatwerk nodig’, stelt Marina van Dijk van de Fietsersbond. De organisatie is in principe blij met de wettelijke maatregel die de speed-pedelec naar de rijbaan dirigeert. ‘Maar er zijn situaties waarin het gebruik van het fietspad veiliger is. Dit zal door wegbeheerders per situatie bekeken moeten worden.’ De uitzonderingsmaatregel van Gelderland past helemaal in het straatje van de Fietsersbond. ‘Gelderland loopt nu voorop, maar het is belangrijk dat ook andere wegbeheerders hiernaar kijken.’ Volgens Van Dijk leidt de toestemming voor slechts bepaalde wegen in Gelderland niet tot meer verwarring. ‘Meestal wordt de speed-pedelec gebruik voor woon-werk verkeer. Gebruikers weten dus wel waar ze op het fietspad mogen rijden en waar niet.’ De provincie Gelderland wil dat er een landelijke aanpak komt met meer passend beleid voor de speed-pedelec.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Niet met twee of drie naast elkaar fietsen op een smal fietspad, niet tegen de rijrichting in fietsen, geen koptelefoon dragen met luide muziek zodat je een belsignaal niet kunt horen, goede verlichting op de fiets, reflecterende kleding in het donker, dat valt allemaal onder het begrip rekening houden met elkaar.
Op die manier kan iedereen prima gebruik maken van het fietspad en blijft het veilig.
Dus ik hoop van harte dat dit goede initiatief van de provincie Gelderland en ook van de provincie Overijssel in heel Nederland navolging krijgt
Het zijn levensgevaarlijke voertuigen, voor de berijders zelf en voor andere langzame weggebruikers.