Advertentie
ruimte en milieu / Column

Racen in stilte

Ook de derde poging om de kartbaan in het stiltegebied bij Strijen te legaliseren is spaak gelopen. De provincie Zuid-Holland en de gemeente Strijen moeten op zoek naar alternatieve locaties.

19 maart 2010

Ooit reden de Formule 1 wereldkampioenen Ayrton Senna en Michael Schumacher er, maar de toekomst van de kartbaan in de polder Oudeland is onzeker. De baan wordt in 1965 aangelegd, een kilometer ten westen van Strijen. De poldergrond heeft de bestemming agrarisch bedrijf, sportbeoefening en daaraan dienstbare bebouwing.

 

Eind jaren zeventig wordt de baan met toestemming van de gemeente in zuidelijke richting uitgebreid. Wel wijzigt de raad in 1982 de bestemming rond het terrein in recreatie/skelterbaan. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland keuren het bestemmingsplan af, omdat de poldergrond zal worden aangewezen als stiltegebied. Daarna proberen provincie en gemeente de kartbaan te verplaatsen. Hellegatsplein-Oost is een serieuze optie. Totdat Provinciale Staten het ‘lawaaicentrum’ schrappen uit het streekplan.

 

Ook elders blijkt geen locatie te vinden, omdat in een straal van een kilometer rond een kartbaan geen woningen mogen staan. Als in 1993 een nieuwe poging om de kartbaan te legaliseren strandt bij GS gaat de gemeente in beroep bij de Kroon. Die bevestigt dat zo’n baan niet thuishoort in dit gebied. Maar als de gemeente geen andere plek kan vinden, moet zij de kartbaan positief bestemmen. Daarom onderneemt de gemeente in 2007 een derde poging.

 

Driemaal lijkt scheepsrecht. GS keuren de bestemming goed omdat het oude plan, dat nog steeds geldt, sportbeoefening toestaat en er geen andere plek voor de kartbaan is gevonden. Inmiddels is het gebied een speciale beschermingszone geworden die deel uitmaakt van de Ecologische Hoofd Structuur. De vereniging Hoekschewaards Landschap keert zich dan ook tegen de goedkeuring, omwille van de stilte en rust. Enkele Strijense families vechten de goedkeuring aan omwille van hun eigen rust, de geuroverlast en de horizonvervuiling.

 

In hoger beroep zegt de Raad van State dat de kartbaan niet past binnen de geldende bestemming, omdat die alleen kleinschalige sportbeoefening toestaat. Toch is alleen het gebruik van de zuidelijke helft van de kartbaan een overtreding van het bestemmingsplan. De noordelijke helft lag er namelijk al toen een Bouwverordening in 1967 gebruik in strijd met het bestemmingsplan verbood. En omdat de kartbaan in een stiltegebied, speciale beschermingszone en Ecologische Hoofd Structuur ligt, kunnen GS de skelterbaan niet zomaar planologisch inpassen.

 

De provincie had eerst een uitgebreider en gestructureerd onderzoek moeten instellen naar alternatieve locaties én naar de overkapte variant. Zo’n baan kan dichter bij woningen staan. Verplaatsing van de kartbaan moet opnieuw worden onderzocht. Ondertussen hebben de bewoners een verzoek ingediend bij de gemeente om handhavend op te treden tegen de skelterbaan. En de coureur, hij ronkte voort.

 

Vindplaats: LJN BL6264

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie