IPO: provinciale wegen niet zomaar verbreden
Provinciale wegen zijn te smal, zo blijkt uit onderzoek. Volgens het IPO is verbreding -zo al noodzakelijk- een hele klus.
Het is een illusie om te denken dat alle provinciale wegen op korte termijn even met ruim een meter verbreed kunnen worden. ‘Die wegen zijn historisch zo gegroeid, daar staat van alles langs, van huizen tot bomen tot noem maar op’.
'Tien procent minder slachtoffers'
Dat is de eerste reactie van het Interprovinciaal Overleg IPO op een deze week verschenen rapport waarin de provinciale wegen te smal worden bevonden om veilig te zijn. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid constateerde na onderzoek dat verbreding tien procent minder verkeersslachtoffers zou opleveren.
Gebiedsontlsuitende wegen
Het gaat om 25.000 kilometer zogenoemde 80 kilometerwegen, in de volksmond provinciale wegen genaamd. ‘Maar eigenlijk hebben de provincies van deze gebieds-ontsluitende wegen slechts 8.000 kilometer in beheer, de rest valt onder gemeenten en Rijk', aldus IPO-woordvoerder Sander Hage.
Ruim een meter erbij
Hoe dan ook zouden de rijbanen van deze wegen volgens het SWOV met elk 60 centimeter verbreed moeten worden van 2,75 nu naar 3,35 meter in de toekomst.
‘De totale weg wordt dan dus meer dan een meter breed. Dat is nogal wat, als je weet hoeveel obstakels je dan weg moet halen.'
Verbreding: harder rijden
Hij benadrukt dat het IPO het rapport nog moet bestuderen, maar ziet op voorhand ook een mogelijk nadeel van verbreding van de weg: ‘ Dan denken mensen eerder dat het om een autoweg gaat. Als je niet oppast zullen ze dus harder gaan rijden, waardoor de veiligheid eerder afneemt dan toeneemt.
Smaller door middenberm
Veel provinciale wegen hebben juist de laatste jaren een bolle lage middenberm gekregen, waardoor de weghelften alleen maar smaler zijn geworden. Het IPO heeft niet de indruk dat hierdoor meer ongelukken zijn ontstaan. ‘Het benadrukt het karakter van een tweebaansweg met tegenliggers , waar je gewoon niet te hard moet rijden’.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Geeuw
Wat is er mis met 100 op provinciale wegen, dat doen ze duitsland al heel lang. Het enige irritante daar is wanneer er een nederlander of bejaarde (of het allerergste: een nederlandse bejaarde) tussen de 60 en 80 rijdt.
Verbreed dus die wegen en maak ze 100 km per uur.
Haal ook gelijk alle 120 borden weg van de snelweg zodat we echt een maximum snelheid van 130 hebben, ipv dit nep max limiet dat op minder dan de helft van de snelwegen minder dan de helft van de tijd mag.
Autorijden is inherent gevaarlijk. Het idee dat de verkeersdoden maar terug gedrongen moeten worden is belachelijk zolang we mensen die de regels breken alleen maar bekeuren. Stop het bekeuren en start met bij elk vergrijp het rijbewijs innemen. Je hebt het nodig voor je werk: dan had je maar niet te hard moeten rijden. Heb je haast: dan heb je nu PECH. Ik zeg bij 10 km te hard een week je rijbewijs kwijt. 3 keer (welk vergrijp dan ook) per jaar of in 1 keer meer dan 30km per uur te hard: ga maar weer examen doen.
Moet je zien hoe snel nederlanders ineens goed gaan rijden.
maar ja dan is de staat failliet he. Dan zie je ook gelijk waarom nederland de hard rijders nodig heeft...net als de rokers... het zijn gewoon melkkoeien die nooit moeten stoppen... voor ons allemaal.
In april van Toronto naar Montreal (Canada) gereden. Maximale snelheid 100 km/uur. In de praktijk komt dat neer op 110 km/uur. .....