ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Eerste Europese aanbesteding concessies Waddenveren

AT Osborne en MuConsult ondersteunen ministerie IenW.

25 juli 2024
aanbesteding concessie waddenveren

In 2029 lopen de huidige Friese Waddenverenconcessies, die nu in handen zijn van de rederijen Wagenborg en Doeksen, af. Als concessieverlener is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) daarom begonnen met de voorbereidingen op de nieuwe concessies, die gegund zullen worden na een aanbestedingsprocedure. Adviesbureaus AT Osborne en MuConsult ondersteunen het ministerie, onder andere met de vertaling van de Nota van Uitgangspunten naar een gedegen Programma van Eisen en uiteindelijk een succesvolle aanbesteding.

Primeur

Deze allereerste Europese aanbesteding van de Friese veerconcessies is een primeur. “De veerdiensten zijn nog nooit aanbesteed en de huidige rederijen varen al meer dan honderd jaar”, vertelt Joost Weekers, Afdelingshoofd Aansturing NS en ProRail bij het ministerie. “Daarnaast is het ook de eerste aanbesteding van openbaar vervoer die IenW in 25 jaar doet. Dat maakt het dus allemaal best spannend, omdat het voor alle partijen – dus ook voor de rederijen en bewoners van de eilanden – nieuw is.”

Samenbrengen

Voor een succesvolle aanbesteding moeten alle inzichten en onderzoeksresultaten worden samengebracht in één samenhangende set van aanbestedingsdocumenten. Het team van IenW, AT Osborne en MuConsult gaat hier de komende tijd mee aan de slag, zodat de aanbesteding volgend jaar kan starten. De planning is dat de concessies in 2026 gegund worden en ingaan in 2029.

Programma van Eisen

Voor zowel de eilandbewoners als voor toeristen is een goede invulling van de veerdiensten van groot belang. Denk aan betrouwbare en betaalbare afvaarten, aansluiting op ander OV, service aan boord, ticketing en duurzaamheid. De eilanders en overige belanghebbenden kregen eerder al de gelegenheid mee te praten over de Nota van Uitgangspunten. Deze nota dient als basis voor het Programma van Eisen, waarin staat waar een vervoerder – of in dit geval rederij – allemaal aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor (één van) de concessies.

De aanbesteding van de nieuwe concessies biedt een kans om marktpartijen uit te dagen en te prikkelen om met goede ideeën te komen voor verbetering van de veerdiensten.

Prikkelen

Als projectmanager ziet Geertje van Engen (AT Osborne) mooie kansen voor de invulling van de concessies. ”De aanbesteding van de nieuwe concessies biedt een kans om marktpartijen uit te dagen en te prikkelen om met goede ideeën te komen voor verbetering van de veerdiensten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de verduurzaming van het vervoer. Om zulke kansen uiteindelijk te kunnen verzilveren moeten we goed nadenken over wat we in het Programma van Eisen van vervoerders vragen.”

In goede banen

“We kijken er allemaal naar uit om deze allereerste aanbesteding van de Friese waddenveren in goede banen te leiden”, vertelt Edward Rosbergen, senior adviseur aanbestedingen bij MuConsult. “Ik ben ervan overtuigd dat wij met onze kennis en ervaring op het gebied van aanbestedingen van openbaar vervoer er samen met het ministerie voor kunnen zorgen dat bewoners, toeristen en alle andere bezoekers van de Waddeneilanden vanaf 2029 veilig, duurzaam en met veel plezier met de Friese Waddenveren van en naar de eilanden kunnen reizen.”

Meer weten?

Neem dan contact op met Geertje van Engen, Peter Kee of Jelyn Stegewans.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.