ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Onderzoek naar de toekomst van stationsgebied Schiedam

Consortium maakt selectie van diverse renovatiescenario’s.

20 mei 2024
Geertje van Engen
Geertje van Engen - Consultant AT Osborne. Fotografie: Janita Sassen.

Een consortium, bestaande uit Royal HaskoningDHV, Benthem Crouwel Architecten, West 8 en AT Osborne, gaat de vernieuwing van het stationsgebied in Schiedam vormgeven. Dat gebeurt in opdracht van het college van B&W van de Zuid-Hollandse gemeente.

De transformatie van station Schiedam Centrum en zijn omgeving maakt deel uit van een breder meerjarenprogramma. Het doel is de zogenaamde Oude Lijn te renoveren. De Oude Lijn is de oudste spoorlijn van Nederland, aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij. De lijn loopt van Amsterdam via onder andere Haarlem, Leiden en Den Haag naar Rotterdam. Sinds 1889 heeft Schiedam ook een station aan deze spoorlijn.

Gedeeltelijke renovatie spoorlijn

Niet de hele Oude Lijn wordt gerenoveerd: het gaat om het tracé van Dordrecht via onder meer Schiedam naar Leiden. Naast deze drie (en enkele de andere) gemeenten die medeverantwoordelijkheid dragen voor de lijn, zijn ook de Rijksoverheid, de provincie Zuid-Holland, metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de NS en ProRail betrokken bij de renovatie.

Het consortium – bestaande uit ingenieursbureau Royal Haskoning DHV, adviesbureau AT Osborne en architectenbureaus West 8 en Benthem Crouwel –  onderzoekt hoe het stationsgebied in Schiedam het beste toekomstbestendig kan worden gemaakt. Volgens de huidige planning presenteert het consortium eind dit jaar een selectie van renovatiescenario’s aan de gemeente.

De bereikbaarheid van het station voor fietsers en voetgangers krijgt binnen het onderzoek veel aandacht.

Ambities

“Het stationsgebied moet een dynamisch mobiliteitsknooppunt worden,” zegt verantwoordelijk wethouder Antoinette Laan (VVD). “Denk aan verbeteringen op punten als overzichtelijkheid, toegankelijkheid, sociale veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van het stationsgebouw en zijn omgeving. Deze ambities vragen om heldere afwegingen hoe het station en het gebied er omheen moeten worden aangepakt.”

Het stationsgebied moet daarnaast ook een prettige en logische verbinding worden die ervoor zorgt dat dat de wijken Schieveste en Schiedam-Oost beter bereikbaar worden. “Het consortium zal daarom de routes tussen trein, metro, tram en bus in ogenschouw nemen”, laat Laan weten. Naast de bereikbaarheid van het station krijgt de herinrichting van het busstation op de Horvathweg ook veel aandacht.

“We ontwikkelen de plannen met intensieve participatie van alle betrokkenen. Stakeholdermanagement speelt dus een belangrijke rol,” zegt Ineke Meijer, Managing Consultant Mobiliteit bij AT Osborne.

Derhalve worden de losstaande vervoerseilanden, die nu station Schiedam Centrum vormen, op een duurzame manier getransformeerd tot één dynamisch mobiliteitsknooppunt. Het project zal een katalysator zijn voor stedelijke ontwikkelingen en een grote stap voorwaarts naar een gezonde stad.

Naast knooppunt Schiedam voert het consortium op de Oude Lijn ook de deelprojecten MIRT verkenningen voor knooppunt Leiden en het onderzoek naar het City Sprinter concept en de inpassing van vier nieuwe stations uit.

Meer weten?

AT Osborne heeft een flink trackrecord rond OV en spoor en (internationaal) treinverkeer, met onder meer ervaring bij de Noord-Zuidlijn, EurekaRail en De Amstelveen- en Uithoornlijn. Daarnaast hebben we veel ervaring met participatie en besluitvorming. We vertellen je er graag meer over.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.