Uitbreiding Leidsenhage kost regio winkelmeters
Leidsenhage wil zich over ruim twee jaar het grootste en mooiste overdekte winkelgebied van Nederland kunnen noemen.
Het uitbreidingsplan van winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam-Voorburg kost de winkelgebieden in 25 omliggende gemeenten samen ten minste 43 miljoen euro omzet. De herontwikkeling zorgt naar schatting voor zes tot twaalfduizend vierkante meter extra winkelleegstand in de regio. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de ontwikkelaar.
Kantoren gesloopt
Leidsenhage wil zich over ruim twee jaar het grootste en mooiste overdekte winkelgebied van Nederland kunnen noemen. Initiatiefnemer Unibail-Rodamco investeert miljoenen om van Leidsenhage weer een bloeiend winkelgebied te maken, met een regionale functie. Dat betekent veel modewinkels en luxeproducten, horeca, een bioscoop en vernieuwende winkelconcepten. Tegelijkertijd wordt dertigduizend vierkante meter kansloze kantoorruimte gesloopt.
Effect in Haaglanden en Holland Rijnland
Mede op verzoek van de provincie Zuid-Holland en in opdracht van de ontwikkelaar bracht Bureau Stedelijke Planning in kaart wat de effecten zijn van de herontwikkeling van Leidsenhage op winkelcentra in de regio’s Haaglanden en Holland Rijnland. Het nieuwe winkelaanbod in Leidsenhage zal naar verwachting circa 86,5 miljoen euro aan omzet genereren. In het slechtste – maar volgens de onderzoekers niet meest realistische – scenario gaat dat ten koste van 12.750 vierkante meter winkelvloeroppervlak in de regio Haaglanden en Holland Rijnland.
Acceptabele effecten
De provincie houdt zekerheidshalve rekening met deze cijfers, het adviesbureau gaat ervan uit dat de verdringing geen 100 procent zal zijn, maar circa de helft. Het omzetverlies komt dan op 43 miljoen euro, de extra leegstand op ruim zesduizend vierkante meter. Volgens adviseur Toine Hooft van Bureau Stedelijke Planning spreekt men doorgaans vanaf tien procent verdringing van onacceptabele effecten. De uitbreiding van Leidsenhage zit voor de meeste gemeenten onder of net boven een procent, zowel voor het omzetverlies als de leegstandsgroei. 'Dat is normaal ondernemersrisico. De effecten van de conjunctuur en internetverkoop zijn een stuk groter’, stelt Hooft.
Invloed op binnensteden
Vooral Leidschendam-Voorburg zelf gaat het effect van Leidsenhage voelen; de gemeente speelt daar al op in door te sturen op scherpere profilering van de verschillende winkelgebieden. Verder verliezen de binnensteden van Den Haag en Leiden en de grote winkelcentra in Zoetermeer en Rijswijk het nodige publiek aan Leidsenhage. Al met al vallen de effecten volgens Hooft mee, omdat ze worden verdeeld over een groot gebied. ‘De mode- en luxebranches trekken bezoekers van dertig tot zestig autokilometers afstand. Het bereik strekt zich uit over een heel groot gebied. Je plukt uit heel veel tuinen een paar bloempjes.’
Politiek-bestuurlijke afweging
De provincie is op dit moment nog met de verschillende gemeenten in gesprek over de uitkomsten van het onderzoek, zegt woordvoerder Dirk-Jan de Vink van de provincie Zuid-Holland. Vorig jaar leidden de plannen voor Leidsenhage tot bezorgde vragen vanuit de regiogemeenten tijdens hoorzittingen van Provinciale Staten. Gedeputeerde Govert Veldhuijzen (CDA, economische zaken) beloofde dat de provincie “niet (zou) aarzelen om op het bestemmingsplan een zienswijze in te dienen, ook al zouden alle lichten verder op groen staan”, als uit het onderzoek zou blijken dat de effecten van Leidsenhage onaanvaardbaar zijn. Welke norm de provincie daarvoor hanteert, kan De Vink niet zeggen. ‘Uiteindelijk is de vraag aanvaardbaar/onaanvaardbaar een politiek-bestuurlijke afweging.’
Paradoxaal zou ik dit noemen.......