Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Noodkreet Noord-Holland over stikstofaanpak door rijk

Met een ‘noodkreet’ aan Den Haag hoopt de provincie Noord-Holland de stikstofaanpak te versnellen. Gedeputeerde Esther Rommel licht toe.

14 februari 2022
weideland

De provincie Noord-Holland hoopt met een 'noodkreet' aan Den Haag de stikstofaanpak te versnellen. ‘We zitten met een enthousiast kabinet’, stelt gedeputeerde Esther Rommel (natuur en stikstof, VVD). ‘Er zitten wel vijf ministers op het stikstofdossier. Maar de maatregelen waarnaar wordt gezocht om de stikstof terug te brengen, richten zich nu vooral op de landbouw. Dat gaat hier in Noord-Holland met onze extensieve veehouderij het verschil niet maken. Er is meer nodig.’

Werkgeversadviseur WSP Midden Holland

Yacht
Werkgeversadviseur WSP Midden Holland

Beleidsadviseur grondzaken

Yacht
Beleidsadviseur grondzaken

Zorgen

In de brief van Noord-Holland aan minister voor Natuur en Stikstof Christianne van der Wal wordt een aantal zorgen van de provincie uitgelicht. Het wachten op het vervolg op het bronmaatregelenpakket uit 2020 duurt (te) lang. Veel tussentijds aangedragen oplossingen houden  bij de rechter geen stand, waardoor extern salderen onmogelijk dreigt te worden. ‘Het voelt als staan op een ijsschots, die steeds kleiner en daardoor instabiel wordt.’

Verzanden

Noord-Holland, stelt de provincie, profiteert daarbij nauwelijks van de uitkoopregeling voor agrarische bedrijven. ’Wij hebben te maken met duinen die aangetast worden door o.a. ammoniak aan zee en internationale effecten.’ Ook de verlaging van de maximumsnelheid zet in Noord-Holland weinig zoden aan de dijk omdat er op veruit de meeste wegen al een lagere maximumsnelheid gold. Dat betekent dat de ruimtelijke ontwikkeling volledig dreigt te verzanden.

Niet uit te leggen

‘Wij hebben wel een gigantische industrie, de haven van Amsterdam en Schiphol’, licht Rommel toe. ‘En daarnaast een grote ambitie op het gebied van woningbouw.’ Ook ontbreekt het bedrijven als Tata Steel en Schiphol aan tijdelijke extra stikstofruimte om de gewenste verduurzaming in te zetten. ‘Het is’, schrijft de provincie, ‘naar de bewoners van de IJmond niet uit te leggen dat de hoognodige verbetering van hun gezondheid nog langer op zich laat wachten.’


 

De vergunningplicht bij intern salderen zou opnieuw moeten worden ingevoerd

Twee oplossingen

De provincie draagt twee mogelijke oplossingen aan. De vergunningplicht bij intern salderen zou opnieuw moeten worden ingevoerd. Rommel: ‘Door het wegvallen van de vergunningplicht voor intern salderen heb je er geen zicht, geen grip meer op. Dus weet je ook niet elke vergunningen daarvoor worden gebruikt. Omdat je het niet meer ziet, kun je ook niet meer een toets doen.’

Op de plank

Dat kan er volgens Rommel toe leiden dat ‘oude vergunningen die al heel lang op de plank liggen’ nu alsnog worden ingezet. ‘Dan kan het dus zijn dat hoewel het programma Aerius rekening houdt met die vergunning, de natuur per saldo toch verslechtert.‘ Daarnaast wil Noord-Holland dat er wordt gekeken naar nieuw systeem voor natuurneutrale wijzigingen. ‘Wij wachten met smart op een aanvullend bronmaatregelenpakket waarmee wij stikstofruimte kunnen creëren.’ Volgens de provincie essentieel bij alle op handen zijnde gebiedsontwikkeling.

Lucht

Rommel: ‘Als je de bronmaatregelen aanpakt, dan krijgen als provincie wat lucht. Anders dreigt dat we telkens opnieuw door de rechter op de vingers worden getikt, omdat we te weinig doen aan de aan de instandhouding van de natuur. Gelukkig zitten er nu wel ministers op dit dossier die ex-gedeputeerde zijn, die weten hoe het er in de provincies aan toegaat. Er is hoop. De minister heeft gezegd dat ze er een verkenning naar gaat doen. Voor de zomer moet er een antwoord zijn.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
Wat te denken van minder economie en minder immigratie? Hoeven we minder huizen te bouwen. Er zijn vormen van economie die de samenleving per saldo geld kosten. Schiphol bijvoorbeeld, daar zijn vele onderzoeken naar gedaan. Schiphol is voornamelijk goed voor Schiphol zelf, is de conclusie. De tuinbouw, ook in Noord Holland, draait hoofdzakelijk op Oost Europese arbeidskrachten. Stoppen ermee!! Minder stikstof en we hoeven minder huizen te bouwen. Veeteelt? Slachterijen draaien eveneens hoofdzakelijk op Roemenen etc. Stoppen ermee!!
Hielco Wiersma
Vijf ministers op een stikstofdossier gaat het niet worden. Wijs in ieder geval één minister aan als primaathouder en maak de rest additioneel op dit dossier. Dat zorgt in ieder geval voor goede onderlinge communicatie tussen ministeries en voor de noodzakelijke slagvaardigheid in een land dat ongeveer op slot zit..
Advertentie