Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Brabant wil alleen logistiek met regionale meerwaarde

Brabantse gedeputeerde Erik Ronnes wil geen Chinese 'gigamegastore' die Europa bedient maar geen regionale waarde toevoegt.

04 februari 2022
XXL-centrum.jpg

Logistieke bedrijven die zich in Noord-Brabant op een bestaand bedrijventerrein willen vestigen moeten iets toevoegen aan de Brabantse economie. Anders zijn ze niet welkom. Wel zijn er speciale zones aangewezen voor XXL logistieke bedrijven (vanaf 3 hectare). Dat heeft de provincie Noord-Brabant bekendgemaakt.

Medewerker Personeelsadministratie

JS Consultancy
Medewerker Personeelsadministratie

Technisch Adviseur Waterveiligheid

JS Consultancy
Technisch Adviseur Waterveiligheid

In beeld

Volgens de provincie zijn tal van Brabantse bedrijventerreinen vatbaar voor XXL-logistiek, terwijl dit niet gewenst is. Uit onderzoek van Stec Groep, in opdracht van de provincie, blijkt dat een derde van de bedrijventerreinen ten prooi kan vallen aan ontwikkelaars. Die zouden daar XXL-logistiek nieuw of via herontwikkeling kunnen vestigen. 150 tot 250 hectare bedrijfsterreinen zijn 'in beeld bij de markt', aldus de provincie, en bovendien staan bestemmingsplannen een XXL logistiek bedrijf daar niet in de weg.

Miljoenen euro's

Vaak zijn die bedrijventerreinen echter niet geschikt voor XXL-logistiek en hebben gemeenten andere ambities voor deze terreinen. Als voorbeeld van zo'n ongewenste ontwikkeling noemt gedeputeerde Erik Ronnes bedrijventerrein Eeneind-West in Nuenen. Daar verzetten inwoners en politiek zich tegen de komst van een aantal grote distributiecentra op een bedrijventerrein dat nooit hiervoor bedoeld zou zijn. De zaak speelt al sinds 2016 en de afloop, is nog onzeker en valt niet onder het nieuwe Brabantse beleid. Tegenhouden van de plannen gaat de gemeente mogelijk vele miljoenen euro's kosten.

Doorschuiflocatie

Volgens Ronnes maakt de komst van grote logistieke bedrijven het lastig voor lokale bedrijven om geschikte bedrijfsruimte te vinden. 'Je wilt niet dat die ruimte wordt ingenomen door logistieke bedrijven die niks toevoegen.' Brabant mag geen 'doorschuiflocatie' worden voor bedrijven die weinig binding met de lokale economie hebben, vindt hij. 'Het kan niet zo zijn dat een Chinees bedrijf midden in Brabant een "gigamegastore" gaat openen om de rest van Europa te voorzien.'

Achterdeur

Om ongewenste vestigingen van XXL-logistiek tegen te gaan heeft de provincie daarom samen met alle 56 Brabantse gemeenten het nieuwe beleid ontwikkeld. De gedeputeerde heeft het over het dichtdoen van 'de achterdeur': XXL-herontwikkeling van een bestaand bedrijventerrein doordat het bestemmingsplan dit niet in de weg staat. Bescherming tegen zulke ongewenste ontwikkelingen zal volgens Ronnes gebeuren met een provinciale omgevingsverordening en via afspraken met de regio's. Die afspraken moeten worden vertaald naar bestemmingsplannen en beleid voor gronduitgifte. In de loop van dit jaar zullen gebieden worden vastgesteld waar logistieke bedrijven zich kunnen vestigen.

Brabantse toeleveranciers

Daarbij moet er voortaan sprake zijn van 'regionale meerwaarde'. Dat houdt in dat de gemeente bijvoorbeeld kijkt of het logistieke bedrijf werkt met Brabantse toeleveranciers en -afnemers en of het maatschappelijke en economische waarde toevoegt. Nee, reageert Ronnes, er is geen lijstje met criteria die voor heel Brabant gelden en antwoord geven op de vraag of een bedrijf waarde toevoegt aan de regionale economie. 'Dat is maatwerk', aldus de gedeputeerde. Dit maatwerk ligt in handen van gemeenten die regionaal samenwerken.

Aan het stuur

De Brabantse aanpak is 'uniek in Nederland', meent de gedeputeerde. 'Het betekent niet dat er nergens een ontwikkeling kan komen, maar het betekent wel dat je als overheid aan het stuur zit: waar je het wel en waar niet wil.'

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
Interessant in combinatie met het Didam arrest. Mooie kans. Nederland reageert helaas wel erg laat op de ontwikkelingen rond distributiecentra. De gemeenten Moerdijk en Dordrecht hebben staan “juichen” over de komst van dit soort centra op hun nieuwe parken. Domheid en kortzichtigheid alom. Nederland verliest per saldo geld aan internationale centra voor de Europese markt. Ook aan centra voor het online shoppen verliest Nederland per saldo geld. Want….waar komt het personeel vandaan? En wie gaat uiteindelijk de kosten dragen voor de ongebreidelde import van half Polen? En wie verdient er wel aan? Hoe zit het met het “level playing field” tussen fysieke winkels en online shoppen?
Advertentie