‘Rijk moet ingrijpen bij gemeentelijke milieuzones’
Arnhem krijgt de strengste milieuzone van Nederland. Maastricht maakte bekend de Duitse milieusticker verplicht te willen stellen In Rotterdam, Utrecht of Amsterdam zijn de regels wéér anders. De ANWB en branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) lopen te hoop tegen wat zij noemen ‘de lappendeken aan milieuregels’. Ook gemeenten vinden dat het rijk het milieubeleid moet ‘harmoniseren’.
Arnhem krijgt de strengste milieuzone van Nederland. Maastricht maakte bekend de Duitse milieusticker verplicht te willen stellen In Rotterdam, Utrecht of Amsterdam zijn de regels wéér anders. De ANWB en branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) lopen te hoop tegen wat zij noemen ‘de lappendeken aan milieuregels’. Ook gemeenten vinden dat het rijk het milieubeleid moet ‘harmoniseren’.
Kan niet anders
Hij begrijpt die klachten over de lappendeken aan regels maar al te goed, zegt wethouder Geert Ritsema (ruimtelijke ordening, SP), ‘maar om te voldoen aan de Europese fijnstofnormen kúnnen we hier in Arnhem niet anders. Zouden we net als Utrecht alleen diesels van voor 2001 uit de binnenstad weren, dan halen we die Europese norm niet.’
Heel ingewikkeld
Ook Maastrichts wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks) kan zich de onvrede van de belangenorganisaties ‘goed voorstellen’. Toch gaf zijn gemeente de lappendeken vorige week nog eens een extra impuls met het plan voor de Duitse milieusticker. Geen automobilistje pesten, maar gedreven door de lokale situatie, bezwoer Krabbendam eerder tegen Binnenlands Bestuur. ‘Het is heel ingewikkeld om in Maastricht een milieuzone in te voeren omdat op sommige dagen bijna de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. Je kunt die nummerborden wel met camera’s registeren, maar bij buitenlandse kentekens kun je er niet aan aflezen wat voor type auto het is en uit welk jaar.’
Aansluiten bij Duitse steden
Volgens Krabbendam kunnen Nederlandse gemeenten zich dan ook beter aansluiten bij de zeventig Duitse steden die een milieuzone hebben. ‘Ik vind dat we op dit punt Europees moeten denken. Ik zou zeker Arnhem, dat immers dicht bij de Duitse grens ligt, willen oproepen ook het Duitse systeem over te nemen.’ Hij ziet er wel wat in, reageert zijn Arnhemse collega Ritsema. Al speelt het probleem met buitenlandse auto’s in zijn gemeente volgens hem een stuk minder. ‘Zo veel Duitsers komen hier niet.’ Maar aan harmonisering van milieuzones is Nederland hard toe. ‘Het rijk zou hierin het voortouw moeten nemen. Dat heeft de ontwikkeling van milieuzones te veel bij gemeenten neergelegd.’
Controleren op euronormen
Ritsema heeft meteen nog een paar wensen. ‘De Rijksdienst voor het Wegverkeer controleert auto’s nu uitsluitend op de datum van de eerste tenaamstelling. Automobilisten die in hun oude dieselauto een roetfilter of een elektrische motor hebben aangebracht worden zo ten onrechte bestraft. Het zou veel beter zijn als de RDW op grond van euronormen zou controleren die de emissie van stikstof en fijnstof aangeven.’
Vaststellen uitzonderingsregels
Ook ziet Ritsema voor het rijk een taak weggelegd bij het vaststellen van uitzonderingsregels binnen de milieuzone, ‘bijvoorbeeld voor ondernemers of gehandicapten’. En hij zou graag zien dat het vervuilende verkeer op de zijn stad kruisende snelwegen én de uitstoot van de rijnvaart door het rijk worden aangepakt. ‘Wij kunnen hier wel milieuzones inrichten, maar die vieze lucht waait van buiten ook allemaal ons centrum in.’
Voor de zomer nieuws
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat het rijk aan uniformering van milieuzones werkt. ‘We hopen er nog voor de zomer meer over te kunnen melden.’
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Niet welkom? Dan ook motorrijtuigbelasting omlaag.