Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Parkeerprijs vrij stabiel

De prijs voor parkeervergunningen in binnensteden steeg in 2023 gemiddeld met 3,7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

12 mei 2023
Parkeren
Shutterstock

De prijs voor parkeervergunningen in binnensteden steeg in 2023 gemiddeld met 3,7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Wel is er een opvallend verschil waarneembaar tussen grote steden (waar de tarieven gemiddeld beduidend méér stegen) en kleinere gemeenten. In het Utrechtse centrum is parkeren nu het duurst. In Rotterdam en Schiedam daalde de prijs voor een parkeervergunning. Dat blijkt uit onderzoek onder 122 gemeenten van Marlyse Research in opdracht van de Vereniging Eigen Huis.

Specialist vergunningen

Latentis in opdracht van Gemeente Horst aan de Maas
Specialist vergunningen

Teamleider dienstverlening

OVER-gemeenten
Teamleider dienstverlening

Utrecht nu het duurst

Als centrumbewoner van Utrecht betaal je dit jaar het meest voor je parkeervergunning: bijna 50 euro per maand. Daarmee lost de stad Amsterdam als koploper nipt af. Opvallend is het grote verschil in tarieven tussen die twee steden en de rest van Nederland. In Rotterdam daalde opvallend genoeg de prijs van een parkeervergunning: van 115 euro in 2022 naar ruim 98 nu. Daarmee verkeert de Maasstad in de middenmoot van gemeenten. Ook in het naast gelegen Schiedam ging het tarief omlaag: van 95 naar 77 euro.

Hellendoorn: anderhalve euro per maand

Van de 122 onderzochte gemeenten betaal je in het centrum van Hellendoorn het minst voor je parkeervergunning: 19 euro, ofwel slechts anderhalve euro per maand. De Overijsselse gemeente kwam vorig jaar in het onderzoek ook al als de goedkoopste uit de bus. De kustgemeenten Noordwijk en Katwijk zitten daar maar net boven. Het gemiddelde bedrag voor een parkeervergunning in alle onderzochte centra steeg van 110 euro in 2022 naar 114 dit jaar. Een stijging van minder dan 4 procent.

70 euro per jaar duurder

De centrumbewoner van Utrecht gaat er financieel het sterkst op achteruit. Die is in 2023 70 euro meer kwijt aan de parkeervergunning dan het jaar ervoor. Het past in een breder beleid van de gemeente om de stad autoluw te maken door de auto meer te belasten. Ook de losse parkeertarieven per uur stegen sinds 2018 met zo’n 40 procent. Op royale afstand van de Utrechtse tariefstijging volgen Maastricht en Groningen, waar je in 2023 op jaarbasis een paar tientjes meer betaalt voor je parkeervergunning dan vorig jaar. 

Verdubbeling van de prijs

In de Friese gemeente Opsterland steeg het tarief voor de parkeervergunningen procentueel het sterkst. De verhoging van 31 naar 47 euro betekent dat je in 2023 ruim 50 procent meer betaalt (maar de gemeente staat in absolute zin nog steeds in de onderste regionen). De gemeente Den Haag is bezig met een inhaalslag. Met het oude tarief van nog geen 67 euro was de derde stad van Nederland voor burgers in 2022 qua parkeren uitgesproken goedkoop. Nu niet meer.

Klik om te vergroten

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie