Maaslijn alweer tientallen miljoenen duurder
De verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn, de spoorweg tussen Nijmegen en Roermond, wordt alweer tientallen miljoenen duurder dan eerder geraamd. Volgens ProRail komt dat door hogere bouwkosten. Die zouden het gevolg zijn van te laag geraamde kosten voor kunstwerken, kabels en leidingen, beveiligingsmaatregelen en extra risico’s. Er moeten dus scheppen geld bij, maakte de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus vrijdag bekend.

De verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn, de spoorweg tussen Nijmegen en Roermond, wordt alweer tientallen miljoenen duurder dan eerder geraamd. Volgens ProRail komt dat door hogere bouwkosten. Die zouden het gevolg zijn van te laag geraamde kosten voor kunstwerken, kabels en leidingen, beveiligingsmaatregelen en extra risico’s. Er moeten dus scheppen geld bij, maakte de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus vrijdag bekend.
Kosten
Tot nog toe waren de kosten geraamd op ruim 212 miljoen euro. Van die kosten zou driekwart worden opgehoest door de provincies Limburg, Brabant en Gelderland, dat is zo’n 153 miljoen euro. De resterende 59,6 miljoen zou het Rijk op tafel leggen. Limburg wil dat de Maaslijn zoals afgesproken eind 2024 verbeterd is, zonder dat de regio daarvoor extra de beurs moet trekken, blijkt uit de brief van Mackus aan de staten.
Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat de ramingen te laag bleken. In april 2019 moesten Rijk en provincies al 60 miljoen extra in de pot duwen omdat de kosten de pan uitrezen. Aanvankelijk werden de kosten op bijna 155 miljoen euro geraamd. Maar dat bedrag liep in april vorig jaar op naar 212 miljoen. (ANP)
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Overigens prorail kan niet ramen, zij laten een zo goed mogelijk netwerk aanleggen, kosten zijn tenslotte voor een ander.
Het Kamperlijntje bijvoorbeeld, ondergrond verkeerd ingeschat...wie draagt de kosten (gevolgen daargelaten)
Overigens is het goedkoop om ProRail te verdenken dat ze niet goed kunnen ramen. Eerder is het zo dat opdrachtgevers doorgaans hun eigen opdrachtverstrekking niet goed kunnen of wensen te lezen als ze de calculaties interpreteren.
Als politiek mag je toch de eis stellen dat de informatie waarop het besluit genomen wordt ook echt klopt.
De wetenschap is in deze dagen erg op zoek naar maatschappelijk vertrouwen in de uitkomsten van wetenschap. En terecht lijkt mij. Dan kun je er toch niet mee weg komen dat je tientallen procenten "te laag geraamd hebt". Hoe wordt hier intern naar gekeken?
Het zou wel eens kunnen dat dit bewust gedaan is om de klus te krijgen en dan pas na het No return de echte kosten te presenteren. Laakbaar.