Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Kamervragen over ovatonde in Zwaagdijk

Heisa tussen bewoners uit Zwaagdijk-West en de provincie Noord-Holland over een ovatonde op de N23 leidt tot Kamervragen van GroenLinks. Wil de minister van verkeer het ovatonde-plan van de bewoners, door de provincie terzijde geschoven, alsnog onderzoeken?

08 juli 2011
Doorstroming
De slepende kwestie begon met de noodzaak om de Westfrisiaweg tussen Alkmaar en Enkhuizen te verbeteren. Provincie, elf gemeenten, het hoogheemraadschap en het bedrijfsleven kwamen in 2007, na consultatie van bewoners, tot een realisatieovereenkomst. In het daarin vastgelegde tracé zijn drie ongelijkvloerse kruisingen ingetekend om de doorstroming van de weg te verbeteren.

Zes meter omhoog en omlaag
Bewoners van onder andere Zwaagdijk-West waren niet blij met die oplossing. Bij hun dorp gaat de weg zes meter omhoog en omlaag. Dat geeft herrie, meer uitstoot van fijnstof en ziet er lelijk uit, vat Maria Weeber van de bewonersgroep samen. De bewoners betaalden ingenieursbureau Movares om de mogelijkheid van ovale rotondes te onderzoeken.

Goedkoper
‘Ovatondes blijken de verkeersstromen prima te kunnen verwerken, ook in de spits, blijkt uit de studie van Movares’, zegt Weeber. En het is veertien miljoen euro goedkoper dan het provinciale plan, volgens de bewoners. ‘Je hoeft geen noodweg aan te leggen, want de ovatondes zijn in een nacht te maken, er zijn geen geluidsschermen nodig en er hoeft geen gedwongen grondverkoop plaats te vinden.’

Duurder
De provincie blijft echter bij het oude plan. Noord-Holland liet bureau Grontmij, dat ook het oorspronkelijke plan ontwierp, de variant van de bewoners doorrekenen. ‘Hun voorstel is 25 tot 30 miljoen duurder dan ons plan, dat bovendien veiliger is’, zegt provinciewoordvoerster Britta Burger.

Streep er onder
Op verzoek van de provinciale PvdA-fractie hebben Provinciale Staten deze week op een informele, besloten bijeenkomst een technische toelichting op beide plannen gekregen. Gedeputeerde Elisabeth Post heeft aansluitend een streep onder de kwestie gezet.

Geen verdere werkzaamheden
Movares was niet uitgenodigd voor de technische toelichting, tot ergernis van de bewoners. Het bedrijf heeft onlangs een raamovereenkomst voor adviesdiensten met de provincie afgesloten. “In het kader daarvan hebben wij nu moeten aangeven dat wij geen verdere werkzaamheden voor de klankbordgroep zullen uitvoeren”, staat in een mail van Movares aan Weeber.

Niet waar
Volgens provinciewoordvoerster Burger is het ‘pertinent niet waar’ dat Movares zich niet meer met de ovatondekwestie mag bezighouden. ‘Dat heeft Movares deze week ook in een brief bevestigd.’ De bewoners vinden dat hen het werken onmogelijk wordt gemaakt en gaan een klacht indienen bij de provincie, zegt Weeber.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Ovatonde. Waarom weer zo'n lelijk kunstmatig woord? Het is gewoon een rotonde. Ovaalvormig, maar dat is nog geen reden hem ovatonde te noemen.
Ronald / ambtenaar
In één nacht te maken.....???? Daar ziet de tekening niet naar uit !! Of is het Lego?
E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
De GL-fractie kan zich beter druk maken en vragen stellen over het Hoogheemraadschap dat met allerlei smoesjes de dijkversterking tussen Enkhuizen en Hoorn vertraagd. Inwoners van Hoorn komen nu in aktie (zie: www.Hoorngids,nl ) En één van de bewoners woont helemaal niet in Zwaagdijk-West maar in de Hoornse wijk Risdam-Noord en ze zegt ook te spreken namens die bewoners. Op het maandelijkse overleg is ze echter nooit geweest! Daar in Zwaagdijk-West zijn ze gewoon bang dat Hoorn hun stukje Medemblik (voorheen Wognum) opslokt en hun lintweg gaat verstedelijken.. Dit is echt niet serieus te nemen. GL: Ga 'ns praten met je GL-fractie's in Medemblik en Hoorn voor je aktie onderneemt!
Cees Moison / verkeersplanoloog consultant GlobalVision-Roermond
Op 1 november 2010 is het toetsingsadvies over het inrichtings-milieueffectrapport tot stand gekomen. De commissie adviseert bij verdere besluitvorming te onderbouwen dat de ovatonde leidt tot een I/C verhouding in de buurt of zelfs groter dan 1. Indien dat inderdaad het geval is acht de commissie de beschreven ovatonde geen reële variant. Indien dit niet aangetoond kan worden, adviseert de commissie bij de besluitvorming nader in te gaan op de voor en nadelen van een ovatonde , waarbij behalve op verkeerskundige aspecten, ook op milieu aspecten en met name landschapseffecten wordt ingegaan.



Op basis van het toetsingsadvies is AGV-Movares gevraagd om op basis van een schetsontwerp van Mevr. Weeber een doorrekening te doen van verkeerskundige aspecten zoals de I/C verhouding voor de Ovatonde.



AGV-Movares heeft geadviseerd alleen de verkeerskundige aspecten in eerste instantie uit te voeren, want mocht blijken dat die niet voldoen dan is het niet noodzakelijk om de milieu en landschapseffecten te onderzoeken. Dit houdt de onderzoekskosten voor de dan ook bewoners laag.



AGV- Movares heeft de Ovatonde van de Wogmergouw in een dynamisch verkeersmodel uitgewerkt in een globaal ontwerp. Het door AGV-Movares opgestelde ontwerp is gebaseerd op het ontwikkelen van een netwerk voor een dynamische verkeersmodel waarin de verkeersafwikkeling gesimuleerd wordt op basis van de aangeleverde intensiteiten en de herkomst- en bestemming van het verkeer



Voor het opzetten van het dynamische verkeersmodel wordt veelal een topgrafische ondergrond gebruikt schaal 1:2000. De richtlijnen Autowegen (NOA) en Crow richtlijnen is voor dit model globaal getoetst. Tenslotte gaat het om inzicht te krijgen of ter plaatse een Ovatonde verkeerskundige wel acceptabel was en de I/C verhouding onder de 1 zou uitkomen (toetsings-advies MER).

Uit eerste verkeersonderzoek bleek dat de I/C verhouding zelfs op 0,57 zou uitkomen dus een verassende veel betere verkeerssituatie dan eerst werd voorgesteld. Van het dynamische model is een simulatiefilm gemaakt en zijn enkele verkeerskundige optimalisaties doorgevoerd . Daaruit is geconcludeerd dat de Ovatonde een mogelijke oplossing is. Over de kosten en de tijd waarin e.e.a te realiseren is niet geadviseerd gezien het detailniveau waarop het advies is gebaseerd. Dat de heer Hans de Bruijn zich zorgen maakt over de dijkverzwaring kan ik me voorstellen daar schort het op alle fronten in Nderelad aan. Maar dat de problematiek van Wognum niet met hem eens.

Door de heer joop wordt de zaak belachelijk gemaakt, het kan niet in een nacht gerealiseerd worden, maar de verkeerskundige oplosing is wel een goede en veilige. Er zou eens wat serieuzer met de bewoners in het voortraject omgegaan moeten worden, want daar ligt het probleem van dit project.

Cees Moison / verkeersplanoloog consultant GlobalVision-Roermond
Maar dat de problematiek van Wognum niet zwaar weegt ben ik niet met hem eens.

Door de heer joop wordt de zaak belachelijk gemaakt, het kan niet in een nacht gerealiseerd worden, maar de verkeerskundige oplosing is wel een goede en veilige. Er zou eens wat serieuzer met de bewoners in het voortraject omgegaan moeten worden, want daar ligt het probleem van dit project. Wat Groenlinks aangaat die hebben het bij het goede einde zij stellen terrechte vragen als het om bewoners gaat en daar gaat het toch om. Dat er nu inmiddels vragen te stellen zijn over dijken dat klopt ook maar ja wanneer je een kleine fractie hebt kun je niet alles bij houden.

Advertentie