Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Grondreiningsinstallatie Schiphol: om van PFAS af te komen

Het college van de gemeente Haarlemmermeer wil deze toestaan.

08 januari 2025
Een toestel van vliegmaatschappij easyJet stijgt op boven Schiphol, afgelopen mei.
Een toestel van vliegmaatschappij easyJet stijgt op boven Schiphol, afgelopen mei.ANP

Het collegebestuur van de gemeente Haarlemmermeer wil Schiphol toestaan om een grondreiningsinstallatie te bouwen, waardoor de luchthaven af kan komen van bijna 190.000 ton aan met PFAS vervuilde grond die al jaren in depots ligt. Schiphol heeft de vergunning al in juli 2023 aangevraagd. Maar eerst is nog een verklaring van geen bedenkingen nodig van de gemeenteraad. Doet de raad dat, dan kan de omgevingsvergunning ter inzage worden gelegd.

Beleidsmedewerker zorg, veiligheid en jeugd

JS Consultancy
Beleidsmedewerker zorg, veiligheid en jeugd

Projectsecretaris Regieteam Doorontwikkeling

JS Consultancy
Projectsecretaris Regieteam Doorontwikkeling

De activistische bewonersgroep Schiphol Watch schrijft dat omwonenden een rechtszaak voorbereiden: Zij zijn het niet eens met het omstreden besluit van burgemeester Marianne Schuurmans en de wethouders.’ De betrokken wethouder is VVD'er Beryl van Straten, sinds de zomer de opvolger van Jurgen Nobel, die staatssecretaris werd in het huidige kabinet.

Kleigrond

Ook de oppositiepartijen GroenLinks (zes raadszetels) en Eén Haarlemmermeer (één zetel) zijn tegen het besluit. Volgens deze partijen is de techniek van de grondwasinstallatie niet bewezen, zeker niet voor kleigrond’. Dat stelden zij afgelopen jaar in schriftelijke vragen aan het collegebestuur.

Volgens Schiphol wordt de techniek al in België gebruikt. Dit gebeurt in de haven van Antwerpen en in de Belgische gemeente Heusden-Zolder. In Nederland is er in 2020 een test gedaan op de voormalige vliegbasis Soesterberg.

Badhoevedorp

Het gaat om een grondreinigingsinstallatie van de internationale offshore aannemer en baggeraar DEME, die Schiphol maximaal zeven jaar wil gebruiken op een agrarisch areaal vlak buiten het Schiphol-gebied, net onder Badhoevedorp. Het is een plek waar in de toekomst een bedrijventerrein en een metroaansluiting gepland staan. Even verderop ligt de Koningin Máxima Kazerne.

Vlakbij de geplande locatie beheert Schiphol vier met folie bedekte opslagplekken met alle door PFAS vervuilde grond. Die grond raakte vervuild door blusschuim, onder meer door een blusschuimincident in 2008, toen per abuis in Hangar 73, de voormalige Fokker-fabriek, een sprinklerinstallatie aansprong. Ook kwam er PFAS in de grond van eerdere brandweerlocaties- en oefenplaatsen. Inmiddels gebruikt Schiphol dit PFAS-houdend blusschuim niet meer. 

Bakstenen

De grondreinigingsinstallatie wast letterlijk de vervuilde grond, waarna er 20 procent restslib overblijft. Schiphol heeft met het beginnende bedrijf Claybens afgesproken van dit slib bakstenen te maken, die op de luchthaven worden hergebruikt. De installatie moet 300 ton grond per dag gaan verwerken.

Overigens zit Schiphol ook nog met een grote hoeveelheid PFAS-verontreinigd water, eveneens door het incident in 2008. Dit water wordt nog steeds in bassins bewaard, in afwachting van een saneringsoplossing.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie