Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

‘Inbreiden levert maatschappelijke meerwaarde op’

Inbreiden van woningen biedt meer maatschappelijke meerwaarde dan nieuwe uitleg. En voor Shanghais hoeven we niet bang te zijn.

16 december 2022
Ontwerp voor inbreiding in de Rotterdamse wijk Ommoord
Ontwerp voor inbreiding in de Rotterdamse wijk Ommoord

Goudappel, Ecorys en KAW deden op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek naar de meerwaarde van inbreiding ten opzichte van vergelijkbare aantallen woningen toevoegen in het buitengebied aan de hand van drie Rotterdamse en drie Zwolse buurten. Directielid Wout Smits van KAW licht de resultaten toe.

Herstel en Veerkrachtplan (HVP)

JS Consultancy
Herstel en Veerkrachtplan (HVP)

Programmamanager Techniek Campus Weerterland

Yacht
Programmamanager Techniek Campus Weerterland

BB Waarom dit onderzoek?

WS 

‘We hebben twee jaar terug in het onderzoek Ruimte zat in kaart gebracht wat de verdichtingscapaciteit is van de Nederlandse naoorlogse wijken. Dan gaat het dus om het aantal woningen dat je er zou kunnen toevoegen. Het leverde aantallen op maar geen cijfers over effecten van verdichting en ook geen vergelijk tot uitleggebieden . En wat je bijvoorbeeld niet in beeld brengt is de maatschappelijke meerwaarde van inbreiding voor die buurten. Die hebben we nu op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het eerst proberen te becijferen.’

BB Om wat voor meerwaarde gaat het?

WS 

‘Inbreiding levert koppelkansen op. Je komt bij mensen in een buurt achter de voordeur en hoort wat er speelt. Daar kun je als gemeente op inspelen bij je investeringen in de openbare ruimte.  Bijvoorbeeld door die klimaatbestendiger te maken en meer te investeren in duurzame mobiliteit. Daarnaast zie je dat veel voorzieningen in de naoorlogse wijken onder druk staan. Dat heeft ermee te maken dat de bevolkingsdichtheid er nu een stuk lager ligt dan toen de wijken werden gebouwd: er wonen gemiddeld veel minder mensen in een woning. Door inbreiding kun je de woondichtheid opvoeren, waarna ook het voorzieningenniveau weer kan gaan stijgen.’

BB Hoe breng je die effecten cijfermatig in beeld?

WS 

‘We hebben de effecten van inbreiding gemonetariseerd voor drie wijken in Zwolle en drie in Rotterdam en dat afgezet tegen nieuwe uitleg. Dan gaat het niet alleen om bouwkosten, maar ook om investeringen in energie en mobiliteit. In alle gevallen kom je met inbreiding beter uit. En dan is het uitblijven van maatschappelijke meerwaarde in bestaande stad als je voor nieuwe uitleg kiest nog niet eens in de cijfers meegenomen.’

BB Dus inbreiding is voor een gemeente bijna altijd beter?

WS 

‘Zo zwart-wit zie ik het niet. Er zal daarnaast op plekken nieuwe uitleg mogelijk blijven. Maar het gaat erom dat er door gemeenten slimmere keuzes worden gemaakt.’

BB Voorstanders van nieuwe uitleg benadrukken dat je sneller meters kunt maken. Niet onbelangrijk in tijden van woningnood.

WS 

‘Dat komt door de relatief korte tijd tussen het slaan van de eerste paal en het opleveren van de wijk. Maar het vergunningentraject wat aan nieuwe uitleg voorafgaat wordt door de stikstofproblematiek en de netschaarste steeds intensiever. Neem een nieuwbouwlocatie als Valkenburg bij Leiden waar inmiddels al decennia over wordt gesteggeld. In Diemen zijn sinds de eerste plannen in 2011 nu vijfduizend woningen via inbreiding toegevoegd. Ook zo kun je dus meters maken.’

BB Hebben we ruimte voor zo veel nieuwe woningen in bestaande wijken?

WS 

‘Zeker. Tegenstanders waarschuwen vaak voor Shanghai-achtige toestanden met torenflats.  Doembeelden. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij je op een prettige manier zo’n 20 procent aan het woningbestand kunt toevoegen. Bijvoorbeeld door een of twee extra bouwlagen op een appartementencomplex.’

BB Heb ik nog iets vergeten te vragen?

WS 

‘Inbreiding is ook een goede manier om meer doorstroming te creëren. De naoorlogse wijken  vergrijzen. Maar veel oudere bewoners voelen er weinig voor hun inmiddels te groot geworden eengezinswoning te verruilen voor een nieuwbouwappartement aan de rand van de stad. Ze zijn gehecht aan hun buren, hun wijk.  Bij inbreiding hebben ze meer kans op een nieuw appartement in hun bestaande wijk en komt er daar dus een eengezinswoning vrij. Daarbij zie je dat je in nieuwe uitleg-wijken de automobiliteit in de gemeente verder opvoert. Bij inbreiding is dat niet aan de hand. En voorbeelden uit de praktijk  tonen aan dat schrikbeelden van Shanghai-achtige toestanden niet terecht zijn.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
In veel gemeenten is nog onvoldoende gebruik gemaakt van de mogelijkheden die inbreilocaties bieden voor o.a. woningbouw. Door inbreilocaties te gebruiken of die te creëren (!) is een veel betere benutting van de geografische omstandigheden mogelijk. Beleidsontwikkeling tot op langere termijn is in die Gemeenten de geijkte remedie.
T. Simpelmans
Klinkt allemaal fantastisch, maar 20% extra inwoners betekent nogal wat. Het parkeren is daar niet op berekend, net als de opstelruimte voor het verkeerslicht, de buisdiameter van het riool, de lift en de capaciteit van het stroomnet. Daarbij zijn veel inbreilocaties het afgelopen decennium al benut en gaat het inmiddels in veel gevallen om trapveldjes en groentjes, die daardoor verdwijnen. Minder groen voor meer mensen.
Het is een effectmaatregel maar je moet de bron aanpakken: Nederland is te vol. In plaats van onze eigen kinderen de grens over te jagen (want geen huis) zouden we er verstandiger aan doen statushouderders uit inmiddels veilige landen terug te sturen. Denemarken doet dat ook.
Hans Bakker
Zonder stabilisering van de bevolkingsomvang heeft het geen enkele zin om te kletsen over inbreiding. De oorzaak van de noodzaak tot bouwen is bevolkingsgroei. Die komt voor 60% uit arbeidsmigratie, 30% asielmigratie en 10% overig. Als we asielmigratie mogelijk willen houden, waarbij ik niet zeg dat we dat op dezelfde manier moeten blijven doen zoals we nu doen, dan moeten we met name sleutelen aan de arbeidsmigratie. Voor asielmigratie geldt dat Nederland een visie moet maken en zich drie vragen moet stellen: 1) willen we vluchtelingen helpen, 2) wat hebben we er voor over en 3) hoe kunnen we onze vluchtelingen doelgroep het beste bereiken. Als we dat doen, dan zal blijken dat het huidige asielrecht, waarbij de vluchteling een triatlon door prikkeldraad en bevroren rivieren moet ondernemen onder begeleiding van een “reisagent” c.q. mensensmokkelaar om naar Ter Apel te komen, zijn langste tijd heeft gehad. De enige manier om vorm te geven aan vluchtelingenbeleid is grosso modo om ze zelf te gaan halen. Wat wij betreft gaan we dat doen, ca. 40.000 per jaar. Tegelijkertijd worden alle andere vormen van migratie stevig ingedamd.
Advertentie