Klimaatverandering stuwt waterschapsbelasting op
Gezinnen met een eigen woning zijn in 2022 gemiddeld 9 euro meer kwijt aan waterschapsbelasting.
Gezinnen met een eigen woning zijn in 2022 gemiddeld 9 euro meer kwijt aan waterschapsbelasting. De lastenverhoging houdt met name verband met de extra maatregelen die waterschappen moeten nemen om de gevolgen van hevige regen en droge periodes te kunnen opvangen.
Lastenstijging
Exacte cijfers over de lastenstijging zijn nog niet te geven. De besturen van de 21 waterschappen behandelen deze weken de voorstellen voor de hoogte van de waterschapsbelastingen in 2022. Op grond van die voorstellen verwacht de Unie van Waterschappen dat gezinnen met een eigen woning gemiddeld 75 cent per maand meer aan waterschapsbelastingen gaan betalen dan in 2021.
3.2 miljard
‘De ernstige wateroverlast in Limburg, Noord-Holland en Friesland in de afgelopen zomer laat duidelijk zien dat het klimaat verandert’, aldus Toine Poppelaars, bestuurslid van de Unie van Waterschappen. ‘Het KNMI heeft recent in het Klimaatsignaal aangegeven dat de klimaatverandering in Nederland sneller gaat dan eerder verwacht en grote effecten gaat hebben. In juli was er te veel water. Maar ook de droogte heeft de waterschappen de afgelopen jaren al zwaar op de proef gesteld. De waterschappen ontvangen in totaal in 2022 ruim 3,2 miljard euro aan belastingen om te kunnen investeren in onder meer het klimaatbestendiger maken van Nederland. Dat doen we bijvoorbeeld door dijken te versterken, waterbergingen aan te leggen en zoetwater vast te houden, zoals met regenwaterbuffers.’
Verschillen per waterschap
Gezinnen met een eigen woning van 250.000 euro betalen volgend jaar gemiddeld 359 euro aan hun waterschap. Het bedrag van de belastingen verschilt van waterschap tot waterschap. Poppelaars: ‘Dit komt vooral doordat gebieden van elkaar verschillen en daarom de eisen aan het waterbeheer anders zijn.’
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dank voor de toelichting. Valt er ook iets te zeggen over het toedelen van de gemaakte kosten aan voorzieningen voor landbouwers c.q. woningen? Is de verhouding daar ook 80/10, en 10? voor de industrie naar ik aanneem.
Wel moet de structuur van de waterschapsheffingen voor woningen op de schop. De heffing is gebaseerd op de waarde van de woning en op een forfaitair aantal bewoners.Dat is een ernstige belemmering om, net als voor elektra en gas, te sturen op beperking van het watergebruik.
Door het watergebruik als uitgangspunt te nemen, komen de heffingen terecht bij de bewoners die een hoog waterverbruik kennen. Dat is een kwestie van koppelen van data van waterleveranciers aan die van de waterschappen.
Nu subsidiëren we veel en langdurig douchen en/of baden. Dat is voor het sturen van verminderingsgedrag zeer onwenselijk.
Bovendien komt er dan een einde aan de kruissubsidiëring van alleen wonenden aan de grotere samenlevingsverbanden.
Het forfaitair vaststellen van belastingen is in strijd met de milieudoelstellingen van de huidige samenleving.
Toine Goossens: de zuiveringsheffing wordt niet gebaseerd op de WOZ waarde van een pand, maar op basis van het aantal bewoners (vervuilingseenheden). In het zogenaamde Tweede Spoor van de momenteel lopende Waterschapsbelastingherziening is een meer eerlijke aanslagoplegging op basis van het feitelijke aantal bewoners per pand wel onderwerp van studie. Overigens bestaat onder de huidige regelgeving ook al de mogelijkheid om voor de aanslagoplegging dit zogenaamde Waterspoor te volgen.
Ten slotte een eigen kanttekening bij de berichtgeving van de Unie. De benodigde tariefsstijging met name in de Watersysteemheffing wordt beargumenteerd als zijnde noodzakelijk voor klimaatadaptatie. Wat onderbelicht blijft is dat die maatregelen met name in het landelijk gebied worden uitgevoerd en met name voor de landbouw; een sector die zelf per waterschap maar gemiddeld 10% van de watersysteemheffing opbrengt. 80% komt bij huiseigenaren en ingezetenen terecht. Vervolgens wordt de burger/huiseigenaar via het gemeentelijke rioolrecht ook nog eens aangeslagen voor klimaatmaatregelen binnen de bebouwde kom (waar waterschappen geen of minder inspanningen plegen) De burger/huiseigenaar betaalt dus in feite dubbel en deze scheefheid in de lastenverdeling moet nodig aangepakt worden, o.a. tijdens het lopende belastingherzieningstraject waarvoor nu minister Barbara Visser aan zet is.