Advertentie
ruimte en milieu / Column

Het Waterloo van de Waterschappen

In mijn studietijd in Utrecht behoorde ik tot een van de schaarse studenten die waterstaatsrecht èn waterschapsrecht als bijvak kozen, gedoceerd door de onvolprezen professor Steenbeek. Ik heb er veel genoegen aan beleefd.

20 november 2008

Dat genoegen is de afgelopen jaren in snel tempo vergald. De toekomst van de oudste democratie van Nederland is in mijn ogen verkwanseld. Op de site van BinnenlandsBestuur geeft 70% mij gelijk.

 

Er is al heel wat geschreven en gezegd over de waterschapsverkiezingen. Of ze wel of niet gehouden moeten worden. Of ze anders gehouden moeten worden. Wat het allemaal niet kost. Of het wel geheim genoeg is.

 

Wat mij betreft; deze vragen zijn over een jaar of vijf overbodig. Dankzij de deelname van politieke partijen zal ook het gewone politieke spel bij de waterschappen zijn intrede doen. En dat zal er voor zorgen dat de waterschappen zoals ze nu bestaan binnen een mum van tijd hun eigen Waterloo zullen vinden.

 

Nu is het nog zo dat de waterschappen redelijk in de luwte mogen en kunnen werken. Gekozen bestuurders worden niet afgerekend op hoe vaak ze in de media verschijnen, op imago cijfers en of ze wel ‘goed’ liggen. Terecht, in een functionele democratie heb je geen boodschap aan liberale of socialistisch rimram. Een waterschap laat je autonoom werken of je integreert hun taak in het bestaande systeem. Met de huidige politisering drijf je de waterschappen regelrecht in de armen van de provincies.

 

En misschien is dat wel helemaal niet zo slecht. Uiteindelijk bepalen ook nu de provincies al in overwegende mate het waterbeleid en verworden de waterschappen min of meer tot uitvoeringsorganisaties.Kortom, nu de functionele democratie is ingeleverd voor de representatieve democratie gaan de geijkte politieke wetten gelden. Je krijgt de mannetjesputters, de achterkamertjes en de coalities.

 

Nog een doemscenario. Ik zie het al helemaal voor mij. Overtollig ‘kader’personeel van een partij wordt gedumpt bij de waterschappen. Weten van niets, zijn ongemotiveerd en zitten hun tijd uit. Of omgekeerd, het Waterschap als opstap naar een volgend niveau. Dan krijg je personen die zich meer druk maken over de gemeente of provincie dan over de veiligheid. Ik voorspel u, de representatieve democratie zorgt ervoor dat er straks twaalf waterschappen over zijn. Juist, dat zijn de twaalf provincies.

 

Ed Nijpels

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rein Ferwerda / lijsttrekker CU waterschapsverk. Frl.-Gron.Westerkwt.
Ha die Ed, zo ken ik je weer. Bedankt voor je prikkelend doemscenario, waarop overigens het nodige is af te dingen.
1. Zoals je zou behoren te weten, zijn de tegenwoordige all-in waterschappen volgens de Europese Kaderrichtijn Water gebaseerd op watersysteem- of stroomgebiedgrenzen. En helaas voor (oud-)CdK's met territoriumdrift, pleegt water volgens natuurkundige i.p.v. provinciale wetten te stromen. Daarom zijn er ook 26 waterschappen en 12 provincies en omvat b.v. het beheergebied van Wetterskip Fryslân ook een stukje Groninger Westerkwartier.
2. Het is maar goed dat het oud-liberale censuskiesrecht van de eigenaarsdominantie in de waterschapswereld langzamerhand wordt gedemocratiseerd, wat mij (en vele anderen met mij) betreft helemaal in 2012. Water gaat immers niet alleen boeren en andere grootgrondbezitters, maar alle burgers (ingezetenen) aan!
3. Tot nu toe hebben de gekozen waterschapsbestuurders op persoonlijke titel zitting en wie controleert hen? Met het lijstenstelsel per 2009 worden waterschapsbestuurders democratisch gekozen, moeten volgens de lijnen van hun partij of belangengroepering overleg voeren, en worden op hun besluiten bij de volgende verkiezingen afgerekend.
4. Gezien het prioritaire belang van waterveiligheid (nieuwe Deltaplan) en schoonwater, niet alleen voor Nederland maar op globaal niveau (2008 het VN-jaar van de sanitatie), krijgt waterbeheer eindelijk de prioriteit die het verdient. Wat mij betreft is met deze verkiezingen een kanteling ingezet naar verdere voltooiing van de bestuurlijke emancipatie van het oudste poldermodel, ons oer-Nederlands waterschapsbestel.
5. Afrondend, dit ter overweging voor verdere overpeinzingen op je rustieke boerderij midden in het Fryske wetterlân: it moat oars! Ed, oant sjen! Mei freonlike groetnis, Rein
a.a. smits
Het is wel duidelijk dat de politieke partijen hun jacht op de macht gewoon voortzetten. Een kamer- of raadslid is tenmisnste nog als persoon gekozen en herkenbaar. Dat kan kennelijk gedoe opleveren dus bij de waterschappen gaan we groepsdenken afdwingen. Terwijl juist dáár betrokkenheid en vooral deskundigheid nodig zijn.

De burger zal ich dus nog meer als stemvee misbruikt voelen en nog massaler afhaken. Met dank aan de "democratie" en ondanks het fraaie taalgebruik en de (hoop ik toch) goede bedoelingen van meneer Ferwerda.
Kortom, voor mij heeft heer Nijpels gelijk, vooral de laatste alinea is treffend. Maar omdat de politiek over haar eigen bedoeninkjes mag beslissen zal het er wel niet anders van worden. Jammer.
Zijn er nog meer goed werkende instanties die we om zeep kunnen helpen?
bram
MAP van Haersma Buma / dijkgraaf delfland

Valt mij een beetje tegen van Ed Nijpels. Zijn verhaal is te makkelijk en te oppervlakkig.
Het zou interessanter zijn indien Ed eens ingaat op de vraag wat maakt dat de Nederlanders burger zoveel weerzin tegen politici heeft ontwikkeld. Als dat de lijn is die kiezers volgen is er wat mis met de waardering voor onze democratie. Daarnaast is het heffen van belastingen aan gekozenen voorbehouden. In het personen stelsel was er geen enkele band tussen kiezer en gekozene. Onderbrengen bij de provincie brengt het gevaar met zich mee dat juist niet voor veiligheid wordt gekozen. Er komt dan een afweging tussen allerlei provinciale belangen waarvan water er een is.
Groet aan Ed in Friesland van Michiel van Haersma Buma
J vd Kroon / Stuurman aan de wal
Inderdaad worden doemscenario's geschetst. Overgeleverd aan bestuurders van politieke partijen betekent dat de directe belangen van het waterschap niet meer op de eerste plaats komen. Waterbeheer en -kwaliteit horen bovenaan te staan. Maar hoe gaat het straks als de de-icing chemicaliën van Schiphol gewoon weer in de sloten stromen? Een zeer reële mogelijkheid, gezien de rijke historie van Schiphol om zich niet aan de regels te houden. En gaan de CDA- en PvdA-bestuurders dan een passende boete opleggen aan het luchthavenbedrijf? Daar zijn de Staat en de gemeente Amsterdam als groot-aandeelhouders heeeeelemaal niet blij mee. Betekent namelijk, naast gezichtsverlies, minder winstafdracht aan de aandeelhouders. En gaan die partijpolitieke bestuurders dan in tegen de wensen van Balkenende of Bos? Dat is de dood in de pot voor elke politieke carrière! Er behoort geen enkele (politieke) verantwoordelijkheid gegeven te worden aan mensen met zulke suïcidale neigingen.
Advertentie