Meer ruimte door strenger parkeerbeleid
Een strenger parkeerbeleid levert ruimte op die kan worden gebruikt voor de bouw van extra woningen of meer groen. Gemeenten kunnen ook alternatieven bieden voor het bezit van een auto bij nieuwbouwprojecten, maar moeten dan wel afwijken van strenge parkeernormen. Dat blijkt uit een onderzoek onder zes gemeenten in opdracht van de provincie Zuid-Holland.
Een strenger parkeerbeleid levert ruimte op die kan worden gebruikt voor de bouw van extra woningen of meer groen. Gemeenten kunnen ook alternatieven bieden voor het bezit van een auto bij nieuwbouwprojecten, maar moeten dan wel afwijken van strenge parkeernormen. Dat blijkt uit een onderzoek onder zes gemeenten in opdracht van de provincie Zuid-Holland.
Eisen
Vooral bij knooppunten van openbaar vervoer, zoals trein- en busstations, kunnen de eisen voor het aantal parkeerplaatsen behoorlijk omlaag en minder parkeervergunningen worden uitgegeven. Maar vaak hebben gemeenten een algemene parkeernorm, die bijvoorbeeld stelt dat voor iedere gebouwde woning er rekening moet worden gehouden met 1 of meer geparkeerde auto’s.
Norm
Maar vaak zit die parkeernorm behoorlijk in de weg. Zo moeten woningcorporaties soms dure parkeergarages aanleggen voor sociale huurwoningen om aan de parkeernorm te voldoen, terwijl de huurders niet altijd een auto bezitten. Maar gemeenten kunnen ook alternatieven stimuleren, zoals deelauto’s, fietsen en openbaar vervoer om een alternatief te bieden. Op die manier zijn volgens de onderzoekers in de zes gemeenten in hun huidige nieuwbouwopgave 8100 parkeerplekken minder nodig dan volgens de standaard parkeernorm.
Schaars
Gedeputeerde Ruimtelijke Ordening Cees Loggen: ‘De openbare ruimte is schaars, zeker in dichtbevolkte gebieden. Een plek kun je maar één keer gebruiken: om te parkeren, maar ook om te wonen of in het groen te recreëren. We zien dat met name bij OV-knooppunten de standaard parkeernormen van gemeenten wel wat soepeler kunnen. Ik hoop dat gemeenten, met dit onderzoek in de hand, creatief gaan kijken naar hoe ze het beste kunnen aansluiten bij de wensen en behoefte van de mensen die in nieuwbouw rond OV-knooppunten gaan wonen.’
Alternatieven
In veel gemeenten is het voor ontwikkelaars wel mogelijk om van de parkeernorm af te wijken, door bijvoorbeeld de parkeervraag te onderzoeken, of als er goede alternatieven zijn, maar volgens de onderzoekers gebeurt dat in de praktijk nog nauwelijks.
Corona
Het onderzoek van MuConsult en Rho is voor de coronacrisis uitgevoerd. Sindsdien is er wel wat veranderd, zien de onderzoekers, maar al met al heeft dat weinig invloed op de resultaten. Door de beperkingen in het reizen met het openbaar vervoer is de auto voor veel mensen belangrijker geworden. Maar daar staat wel tegenover dat mensen veel meer thuis zijn gaan werken.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Mijn werk was niet goed bereikbaar met het OV. Dus uiteindelijk maar dichter bij mijn werk gaan wonen en de gemeente dus verlaten.