Experts maken discussie over Omgevingswet nog lastiger
Kan de Omgevingswet per 1 juli 2022 verantwoord worden ingevoerd? Deskundigen uit verschillende sectoren praatten vandaag de Eerste Kamer bij, die er begin volgend jaar over moet besluiten. Makkelijker wordt het besluit na vandaag niet. Ook de geraadpleegd experts blijken sterk verdeeld.
Kan de Omgevingswet per 1 juli 2022 verantwoord worden ingevoerd? Deskundigen uit verschillende sectoren praatten vandaag de Eerste Kamer bij, die er begin volgend jaar over moet besluiten. Makkelijker wordt het besluit na vandaag niet. Ook de geraadpleegde experts blijken sterk verdeeld.
Nog niet optimaal
Yes, we can, geeft concerndirecteur Symone de Bruin van de gemeente Apeldoorn aan. Mits de softwareleveranciers op zo kort mogelijke termijn een werkend digitaal stelsel uitrollen en politiek Den Haag uiterlijk in januari 2022 de knoop doorhakt. 'Dat zaken achter de schermen voor ons als gemeente op 1 juli nog niet optimaal verlopen’, geeft De Bruin aan, ‘is dan van ondergeschikt belang’. Dreigend uitstel haalt de urgentie weg bij softwareleveranciers én gemeentemedewerkers.
Tekort aan capaciteit
No, we can’t, geeft programmamanager fysieke omgeving André Putker van de gemeente Oude IJsselstreek aan. Hij voorziet een tekort aan capaciteit in zijn gemeente, voortdurende onduidelijkheid over de inhoud en de procedures in de nieuwe wet (‘Alle gemeenten zijn op dit moment het wiel aan het uitvinden bij het ontbreken van goed doordachte formats, werkprocessen, standaarden en voorbeelden’) en een nog steeds niet goed werkend DSO.
Mits geen terugval
Yes, we can, aldus directeur Omgevingsdienst Regio Arnhem Ruben Vlaander, ‘mits het DSO voldoende functioneert en tegemoetkomt aan de wensen en suggesties vanuit onze praktijk.’ En met andere kanttekeningen. ‘Het moet gezegd worden dat de oorspronkelijke ambitie van het digitaal stelsel - een digitale leefomgevingskaart - in de loop der tijd naar de achtergrond is verdwenen. Dat betreuren wij.’ Voor de omgevingsdiensten lijkt 1 juli 2022 haalbaar, ‘tegelijkertijd moeten we terugval in de kwaliteit van onze vergunning- en dienstverlening zo veel mogelijk zien te voorkomen.’
Chaos gevreesd
No, we can’t, aldus voorzitter Bahreddine Belhaj van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden. De invoeringsdatum zit te dicht op de gemeenteraadsverkiezingen. Belhaj haalt het onderzoek aan dat de vereniging samen met Binnenlands Bestuur naar de gewenste invoeringsdatum deed. ‘Wij vinden dat wanneer bijna de helft van de raadsleden chaos vreest, het zeer de vraag is of het nog verstandig is om kost wat kost vast te houden aan de geplande invoeringsdatum.‘
Niet eenvoudig beter
Yes, we can, meldt de Raad voor de Rechtspraak, al moet die op grond van de bevindingen tot nu toe constateren dat de Omgevingswet niet het ooit beloofde ‘eenvoudig beter’ is. ‘Door de gelaagde structuur van de wet, zal het zelfs voor professionals niet eenvoudig zijn om het toepasselijke wettelijke kader helder voor ogen te krijgen.’ Ook vreest de Raad dat het DSO voor vertraging in de rechtspraak gaat zorgen. Met name het onderdeel ‘regels op de kaart’ is ‘tijdrovend en ingewikkeld’. En kunnen straks gevolgen van rechterlijke uitspraken wel snel genoeg worden verwerkt in het DSO?
Dat DSO
No, we can’t, melden de natuur- en milieu-organisaties. ‘Een half werkend DSO is geen optie. Voor de minister is een werkend DSO daarom steeds voorwaarde geweest voor inwerkingtreding. Een voorwaarde waar wij sterk aan hechten.’ Ook noemen Natuurmonumenten en Milieu Centraal de zorgvuldigheid waarmee de buitenplanse vergunning en de Natura 2000 Aanwijzingsbesluiten nog moeten worden afgerond. ‘Of het digitale stelsel klaar is, hangt af van veel factoren en partijen waar wij niet volledig zicht op hebben. De lijn van de Afdeling [van de Raad van State] volgend, achten wij de kans klein dat hier op 1 juli 2022 aan voldaan zal worden.’
Provincies en waterschappen
Yes, we can. Geraadpleegde vertegenwoordigers van provincies en waterschappen en van de ILT blijven met de nodige mitsen en maren achter de invoeringsdatum van 1 juli 2022 staan.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Sommige zaken hebben (zeker als het de fysieke leefomgeving betreft) ruim de tijd nodig om mensen te laten wennen aan en vertrouwd te maken met hetgeen er op hen afkomt.
De vraag die deze bevinding oproept is, wat is het meest geschikte moment wordt om de agenda te presenteren of voor te bereiden? Wanneer dat plaats vindt zodra de plannen voor besluitvorming gereed zijn, is het te laat. Er zou dus aan langere incubatietijden gedacht moeten worden, zoals hierboven al aangegeven.
Het probleem is evenwel dat het politici (bewindslieden) veel aan gelegen zal zijn om binnen de gebruikelijk zittingstermijn van een Kabinet (vier jaar) tot zaken te komen; hetgeen betekent dat ideeën zo snel mogelijk na hun aantreden naar buiten zouden moeten worden gebracht. Daar gaat het wringen.
De vraag is dan ook of de controlerende macht in staat is om met de onzekerheid van enigszins globale plannen om te gaan, zonder te kunnen beschikken over tot op de millimeter uitgekauwde bestekken. Ook daar, in de Tweede Kamer, geldt dat na nieuwe verkiezingen de beleidscontinuïteit verstoord wordt. Fracties krimpen of groeien. Bij jongste Tweede Kamerverkiezingen (maart 2017) vertrokken er 71 Ka- merleden en kwamen er 58 nieuwe leden bij.163
De paradox is dan, dat potentiële eindbeslissers enerzijds gekend willen worden in de globale plannen om hun gedachten erover te kunnen laten gaan (de incubatie), maar anderzijds zo nauwkeurig (en zo snel) mogelijk willen weten waar ze aan toe zijn. Het is als de vierkante deuvel in het ronde gat: helemaal passend wordt het nooit.
Daar komt nog bij, dat de indieners van de plannen bij projecten in de leefomgeving een deskundigheidsmonopolie hebben. Dat kan een negatieve impact hebben. De indruk kan hierbij ontstaan dat de regels opzettelijk ingewikkeld zijn gemaakt om anderen geen kans te geven ertegen in beroep te gaan. Dan bijt het beest in zijn eigen staart.
Hans Boom, Archeologie van Besluitvorming, 2017, Conclusies 17.16 p. 234 - 235
Alle 'yes we can'-uitspraken maken een voorbehoud of geven zelfs toe dat het gewoon ronduit desastreus is. Geen werkend DSO, rechters kunnen het niet aan en zelfs voor experts is de Omgevingswet te moeilijk en we krijgen een terugval in kwaliteit van vergunningverlening (we moeten voorkomen zoals Ruben Vlaander stelt, betekent de facto: we gaan dus achteruit.
Beste mevrouw Kajsa Ollongren: u kent vast nog de invoering van het Burgerlijk Wetboek en de Algemene wet bestuursrecht. Allemaal ging dat in delen. Kijk eens of dat ook kan met de Omgevingswet. Duurt wat langer, maar dan heb je tenminste wat. En voorkom je die chaos!
Ok, waarom deden we dit ook alweer?
Er zijn inmiddels 2 deskundigenbijeenkomsten geweest in de eerste kamer waaruit blijkt dat 1 juli niet haalbaar is wanneer je uitgaat van een systeem dat KAN werken. Invoering op 1 juli is als het kopen van een staatslot. Iedereen hoopt te winnen maar uiteindelijk is er maar één partij die wint. In dit geval de minister die van haar zorgenkindje af is en vervolgens de praktijk de schuld kan geven wanneer zaken fout gaan.
De minister heeft na de eerste deskundigenbijeenkomst een brief geschreven naar de kamer waarin staat dat 1 juli geen enkel probleem is en dat we al lerende wel tot oplossingen gaan komen voor de problemen die ontstaan. Hoe zich dat moet verhouden ten opzichte van rechtszekerheid weet ik niet, de minister waarschijnlijk zelf ook niet.
Onze gemeente heeft op dit moment net als Oude IJsselstreek net genoeg mensen om aanvragen af te handelen en daarnaast af en toe eens naar de Omgevingswet te kijken. Wij zijn er op 1 juli in ieder geval niet klaar voor. Er is geen budget en geen personeel te vinden op dit moment. Het is maar goed dat vergunningen straks niet meer van rechtswege verleend worden...
En zoals meer aangegeven: hoezo zijn dit experts? 99% kans dat ze eigenlijk geen idee hebben hoe het in elkaar zit. Maar ja, je naam wordt genoemd....
En als ik lees "softwareleveranciers moeten (snel) nog eea doen" en dat combineer met "overheid" dan is dat een rijke voedingsbodem voor "mislukking".