ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Eindelijk doorrijden op de verbrede A1 Apeldoorn-Azelo

Terugblik op een succesvolle samenwerking.

05 maart 2025
A1
Beeld: EIFFEL

Na decennia van fileleed kunnen weggebruikers nu heerlijk doorrijden op de A1 tussen Apeldoorn en Azelo. In een grootschalig project van Rijkswaterstaat (RWS) is de afgelopen jaren maar liefst 55 kilometer aan snelweg verbreed. Ook zijn er andere infrastructurele en ecologische verbeteringen gerealiseerd.

Arup, Nebest en EIFFEL Projects werkten samen aan onder andere projectbeheersing en contractmanagement voor het deel Apeldoorn-Twello. Drie professionals van deze organisaties vertellen vanuit hun eigen expertise over hun bijdrage aan dit omvangrijke project. 

De A1 verbindt de economische gebieden in de Randstad, de Stedendriehoek en Twente onderling en het Noord- en Oost-Europese achterland. Goede doorstroming op deze route is essentieel voor de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling van deze regio. De verkeersdrukte op de A1 nam steeds meer toe, onder andere door meer vrachtverkeer. Hierdoor ontstonden elke dag diverse files. In 2016 hakten het Rijk en de regionale partners de knoop door: de capaciteit van de A1 moest structureel worden uitgebreid. 

Eerdere oplevering door samenwerking

Het project omvatte zowel infrastructurele als ecologische verbeteringen. Zoals de verbreding van stukken snelweg, een nieuwe verbindingsbrug over de A1, een bredere tunnel in de Polderweg onder de A1 bij Apeldoorn en zonnepanelen voor de verkeersinstallaties langs de weg. Het project is in twee fasen gerealiseerd en dankzij een goede samenwerking is het zelfs jaren eerder opgeleverd dan gepland. In december 2024 is het laatste stuk verbrede weg in gebruik genomen.

Sterke projectbeheersing als succesfactor

Projectleider Projectbeheersing Erik Doek van Eiffel Projects is vanaf de start in 2016 betrokken bij het project. Zijn team beheerde financiën, kwaliteit, capaciteit, risico en planning.

“De kwaliteit van onze mensen maakte het verschil”, vertelt Erik. “We werkten nauw samen met de Manager Projectbeheersing van RWS om risico’s in kaart te brengen, de planning te bewaken en verbetermaatregelen door te voeren. De uitdaging was om het project binnen tijd en budget te realiseren, en dat is mede door onze bijdrage gelukt. Daar zijn we ontzettend trots op. Onze mensen zijn ervaren en hebben kennis van projectbeheersing binnen infrastructurele projecten bij de rijksoverheid. Ook de samenwerking met Rijkswaterstaat verliep uitstekend.”

Contractmanagement: balans tussen controle en samenwerking

Meindert van der Kolk van ingenieursbureau Nebest ondersteunde het contractmanagement. “Onze adviseurs combineren kennis van contracten, procesbeheersing en techniek, wat zorgt voor hoge kwaliteit”, legt hij uit.

Zijn team hielp bij het beheersen van contractrisico’s waarvoor de aannemer verantwoordelijk was. Dit gebeurde via gesprekken, documentatie en inspecties op locatie. “We zochten voortdurend bewijs dat het systeem van de opdrachtnemer functioneerde zoals afgesproken, binnen de kaders van samenwerkingsafspraken en reactietermijnen. De toetsmomenten plannen was soms een uitdaging door wijzigingen in de detailplanning, maar door goede samenwerking en flexibiliteit van beide kanten lukte dit.”

Samenwerken als één team

Giorgio Mediati van het ingenieursadviesbureau Arup managet het contract met RWS en is het aanspreekpunt voor de contractmanager van RWS. Giorgio vertelt: “Als projectmanager van het contract tussen EIFFEL Projects/Arup/Nebest en RWS ben ik verantwoordelijk voor de begeleiding van de uitvoering, zoals toetsingen, adviseren verkeersmanagement en het beoordelen van de veiligheid. Ook hebben we beheers- en onderhoudsovereenkomsten met de diverse stakeholders opgesteld. We werken samen met de vaste medewerkers van RWS in één team. Bij de start was dat even wennen en zoeken, maar al snel verliep de samenwerking goed. We spraken af dat we een vaste dag per week samen op kantoor waren om samen te werken. Ik ben heel trots op hoe snel we erin geslaagd zijn om als één team te werken, de fijne samenwerking én de geweldige resultaten die we met elkaar hebben behaald.” 

Geleerde lessen voor toekomstige projecten

Op de vraag naar geleerde lessen op het gebied van projectbeheersing antwoordt Erik: “De kwaliteit van de mensen maakte op dit project het grote verschil. Bij een volgend vergelijkbaar project wil je net als nu niet alleen de juiste kennis en ervaring in huis halen, maar ook competenties zoals het goed kunnen samenwerken en een proactieve houding.” Vanuit contractbeheersing ziet Meindert het belang van een goede voorbereiding als een geleerde les voor de toekomst. “Je moet van tevoren, samen met alle betrokken disciplines, het project van a tot z doordenken en nadenken over hoe je de risico’s gaat beheersen”, licht hij toe. “Zo zet je een rode draad uit, die de basis vormt van wat je gaat doen.”  

A1
Beeld: EIFFEL

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.