Rederijruzie Vlieland en Terschelling beslecht
De jarenlange concurrentiestrijd tussen TSM Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) is beslecht.
Rederij Doeksen wordt het enige bedrijf dat een veerdienst biedt van Harlingen naar Terschelling en Vlieland. De veerverbinding van en naar beide eilanden komt in één hand. Doeksen neemt de schepen en veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). EVT stopt met varen.
Ruzie beslecht
Hiermee is de jarenlange concurrentiestrijd tussen TSM Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) beslecht. Dat heeft het ministerie van infrastructuur en Milieu donderdag laten weten. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) bracht beide partijen om de tafel.
Vervoersplan
Volgens het ministerie krijgen eilandbewoners meer te zeggen over het vervoersplan bij TSM Doeksen, zoals veranderingen in dienstregeling en de dienstverlening aan passagiers. Bovendien is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld.
Belang eilandbewoners voorop
Mansveld is blij dat TSM Doeksen en EVT het belang van de eilandbewoners voorop hebben gesteld. ,,Met deze schikking is een einde gekomen aan alle onzekerheid. De grote winnaar hier is de eilandbewoner. Die kan nu rekenen op een veilige, betrouwbare en continue veerverbinding tussen het vasteland en de eilanden. Voor school, werk en ziekenhuisbezoek. Het hele jaar door. Bovendien krijgt de eilandbewoner meer invloed bij TSM. Ik heb er alle vertrouwen in dat hiermee de continuïteit van de veerdienst is geborgd voor de toekomst.”
Schikking
De afspraken tussen TSM Doeksen en EVT zijn gekoppeld aan het schikkingsarrangement tussen de Staat en EVT. EVT krijgt van de Staat een vergoeding van 9 miljoen. In ruil daarvoor trekt EVT alle juridische procedures in.
Opgelucht
Rederij TSM Doeksen is ,,ontzettend blij en opgelucht'' dat er een einde is gekomen aan de juridische strijd over de vraag wie mag varen op Terschelling. De veerdienstenoorlog met Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) was volgens directeur Paul Melles van Doeksen ,,vermoeiend en geldverslindend''. ,,Er waren alleen maar verliezers, nu alleen winnaars en dat zijn vooral de eilandbewoners'', zei Melles vrijdag.
Spathoek
De Spathoek, het schik van EVT, zal tot het najaar blijven varen. Zolang blijft het personeel van EVT in dienst van Doeksen. Daarna zal het schip wel worden verkocht, omdat Doeksen het niet nodig heeft. De tijdelijke contracten van ongeveer 25 personeelsleden zullen dan niet worden verlengd, aldus Melles.
Doeksen kan tevreden een sigaar gaan roken.
Voor een overzichtelijk eigen bedrag en nota bene met staatssteun is de concurrent alsnog uitgeschakeld. De klant betaalt voortaan gewoon weer wat monopolist Doeksen onder aftrek van rijkssubsidie vergoed wil zien. Het ministerie had beter Doeksen gelijk kunnen opkopen en deze bij de NS of zo kunnen voegen.
Nu nog even het ministerie zover krijgen dat ze het aanbesteden ook afschaffen in bus- en treinvervoer en er weer focus komt op kwaliteit van dienstverlening en prijsstelling voor de klant.
Want tussen welke grote partijen gaat het inmiddels nog: connexxion, arriva, en ns. ( qbuzz is inmiddels ook 100% ns)
De rest heeft het loodje gelegd of heeft afgehaakt.