Vijf tips uit Haarlemmermeer voor circulair slopen
Circulair slopen steeds belangrijker bij aanbestedingen.
Circulair slopen wordt steeds belangrijker bij aanbestedingen. Onlangs is het voormalige Raadhuis van de Gemeente Haarlemmermeer gesloopt op basis van een circulaire sloop uitvraag. De Gemeente Haarlemmermeer krijgt een nieuw raadhuis in Hoofddorp.
Het voormalige raadhuis moest daarom plaatsmaken omdat renovatie niet haalbaar bleek. In samenwerking met Boot is door bbn adviseurs een sloopbestek opgesteld, de aanbesteding georganiseerd en de uitvoering begeleid.
We kijken uit naar gemeentes die dit voorbeeld willen volgen. We hebben vijf belangrijke tips opgesteld die belangrijk zijn bij circulair slopen:
- Planning
Reserveer meer tijd voor de voorbereiding en ook bij de sloopfase voor het vinden van afnemers van het materiaal. - Omgeving
De planning van een circulaire sloop zal langer duren dan een reguliere sloop. Neem de omgeving mee in deze sloopfase door het organiseren van bijvoorbeeld rondleidingen hiermee creëer je begrip en context. - Materiaalinventarisatie
Stel in de fase voor aanbesteding een materiaalinventarisatie op inclusief inboedel. Laat deze inventarisatie vastleggen door een (bij voorkeur onafhankelijke) specialist of sloopaannemer die niet zal deelnemen bij de aanbesteding. Stuur deze inventarisatie mee bij de aanbesteding zodat de inschrijvers dezelfde informatie ter beschikking heeft. - Toezicht en borging
Stel een toezichthouder aan die tijdens de uitvoering de sloopfase monitort en maak de resultaatverplichting onderdeel van de overeenkomst om te borgen dat de aannemer zijn verplichtingen nakomt. Selecteer een geschikte tool om te monitoren op o.a. hoeveel geoogst materiaal hergebruikt kan (én gaat) worden en berekening van besparing CO2-uitstoot. Leg vooraf bij de aanbesteding vast dat de geselecteerde aannemer moet bijhouden wat de herbestemming wordt van materiaal en in hoeverre gebruik wordt gemaakt van lokale netwerken. - Creatieve inbreng markt
Stel een kwalitatief criterium op voor de creatieve inbreng van de markt waarbij de mate van meerwaarde creëren meeweegt bij de selectie.
Meer weten?
Neem dan gerust contact op met Casper La Grouw van bbn adviseurs.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.