Wie vastgoed heeft, moet slim kennis om zich heen verzamelen
Hoeveel elasticiteit zit er in je vastgoedorganisatie?
Onlangs spraken we langer door met Peter Siebers, bestuurder van onderwijsorganisatie De Groeiling, zoals er veel zijn in Nederland. Meer dan 25 basisscholen voor primair onderwijs in en rondom de regio Gouda. Als bestuurder heeft hij huisvesting in zijn portefeuille en zijn technische collega’s zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. De focus ligt op goede onderwijskwaliteit en huisvesting dient hierin te faciliteren.
Binnen de onderwijsorganisatie zijn 3 medewerkers bezig met beheer en onderhoud van de scholen. Dat betekent dat deze personen ook als duizendpoot moet kunnen optreden: kennis van onderhoud, verduurzaming, gesprekken met aannemers, gebruikers en gemeenten horen bij de dagelijks gang van zaken.
Hoe zorg je nu dat je als vastgoedorganisatie voldoende vaardig blijft? We merken dat het best lastig is om met een klein team alle hoeken van het speelveld af te dekken. Terwijl je wil voorkomen dat je voor (financiele) verrassingen komt te staan.
Meerjarig duurzaam onderhoud
In dit geval zijn we al een aantal maanden bezig om vastgoed te ondersteunen met het uitvoeren van het jaarplan 2024 en het maken van betrouwbare MJOPs (Meerjarenonderhoudsplannen). Zo wordt duidelijk wat ieder jaar nodig is aan investeringen conform de componentenmethode. Ook kijken we naar de benodigde verduurzaming. Stap voor stap wordt de verduurzaming van de schoolgebouwen voorbereid.
Vastgoed beheren doe je samen, was een van de conclusies van het recente gesprek met Peter Siebers. Een all-round technisch beheerder moet zich goed laten ondersteunen door externe partijen, om zo in te kunnen spelen op alle uitdagingen die er zijn.
Meer weten?
Heeft u ook behoefte om door te praten over professioneel vastgoedonderhoud en verduurzaming in een maatschappelijke organisatie zoals een gemeente of onderwijsinstelling? Neem contact op met Henri van den Berg.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.